دکتر فرهاد تقوامنش

دکتر فرهاد تقوامنش *

از زمان اختراع موتور تاکنون تحولات زیادی در صنعت خودرو رخ داده و تمرکز دائمی بر بهبود عملکرد، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت از دغدغه های اصلی صنعت خودرو بوده است.

توسعه قوای محرکه انژکتوری، استفاده از چهارسوپاپ به جای ۲سوپاپ در هر سیلندر، به‌کارگیری دو میل بادامک، توسعه تکنولوژی، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (vvt) و استفاده از تکنولوژی پرخوران (توربو) راهکارهای مورد استفاده برای حداکثرسازی استفاده از توان قوای محرکه و بهبود عملکرد خودرو هستند.

استفاده از موتور سه سیلندر از دیگر راهکارهای افزایش راندمان و بهبود عملکرد خودرو است. ضمن اینکه استفاده از خودروهای هیبرید و خودروهای تمام‌برقی نیز از جدیدترین راهکارهای این صنعت هستند. بعد از گیربکس‌های دستی، گیربکس‌های اتوماتیک، گیربکس CVT و گیربکس AT و تکنولوژی‌های مختلف در این صنعت رواج یافتند.

همچنین تنوع بدنه از نظر سایز و شکل و استفاده از دریچه گاز برقی به جای مکانیکی از دیگر راهکارهای تولیدکنندگان به‌منظور افزایش رضایت مصرف‌کنندگان، کاهش آلایندگی و مصرف انرژی به شمار می‌رود.

استفاده از الکترونیک در صنعت خودرو افزایش یافته و ماژول‌های مختلف ازقبیل Ecu ،VCN ،ABS و سایر ماژول‌های الکترونیک رایج شده است.

در بخش نرم‌افزار و کالیبراسیون Ecu می‌توان شاخص‌های مختلفی اعم‌از قابلیت رانندگی، کاهش آلایندگی، ارتقای توان و گشتاور موتور و توابعی مانند کروزکنترل و محدودکننده سرعت را با کالیبراسیون ارتقا بخشید.

بهره‌مندی از خانواده موتور با راندمان بالا و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها برای پاسخگویی به الزامات آلایندگی روز و استانداردهای ۸۵‌گانه از ضروری ترین نیازهای این صنعت به‌شمار می‌روند.

توانایی ساخت 5C (بلوک سیلندر، سرسیلندر، میل‌لنگ، میل بادامک و شاتون) مواردی هستند است که باید برآنها تمرکز کرد تا علاوه‌بر قطع وابستگی باعث ایجاد اشتغال، افزایش درآمد ملی، کاهش وابستگی و رونق تولید شوند.

استفاده از نیروهای متخصص از دیگر راهکارهای ارتقا و توسعه این صنعت است. کمک به سازندگان داخلی برای افزایش ظرفیت، بهبود کیفیت و به‌روزآوری تکنولوژی رویکرد موردنیاز این صنعت به‌منظور افزایش تولید و مانع‌زدایی از تولید و پیشرفت صنعت خودرو است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد احمدی IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 1
    بهترین گزینه در شرایط کنونی برای وزارت صمت خود جناب دکتر تقوامنش هستند الحق والانصاف مدیری با علم بالا و توانمندی بسیار بالا هستند هر کسی در شرایط کنونی مسئولیت قبول نمی کنه جز سربازان ولایت ... باتقوا،متدین و کارآمد هستند توانایی ایجاد تحول اساسی در تولید و معیشت مردم هستند
  • Amiirrooo IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    1 0
    این آقا فرهاد تقوامنش مدرک کارشناسی ارشد نداره چه رسد دکترا اهل یکی از روستاهای سراب هست اصلا بلد نیست ۲ تا جمله فارسی حرف میزند خدای من دارم خواب میبینم این نمیتونه گاوداري رو بچرخونه تخصص و تواناییش به طور انداختن مسئولین و عکس گرفتن با آنهاست وهمچنین پز دادن با اون عکس ها و شغل دیگرش ...خودش رو به ستاد اجرایی فرمان امام منتصب میکنه و از افراد ساده لوح .... بلد نیست یه انشا بنویسه تحلیلگر شده🤣 صددرصد این مطالب رو کپی کرده و چسبونده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =