آزمایش رانندگی پیکاپ آسنا در شرایط خارج از جاده

یک خودرو آفرود در محیط‌های کوهستانی، جنگلی، بیابان‌های شنی و سواحل با چالش‌های زیادی روبه‌رو است و برای مقابله با آنها لازم است که با طبیعت سازگاری پیدا کند. به همین دلیل خودروهای آفرود را با مشخصات خاصی طراحی می‌کنند که به اصول کلی برای شاسی‌بلندهای حرفه‌ای تبدیل‌شده است

به گزارش «اخبار خودرو»، طی چهار سالی که با آسنا به‌عنوان یک پیکاپ با مهندسی داخلی آشنا شدیم، آمیکو فرصت‌های زیادی برای بررسی این محصول توسط خبرنگاران و حتی مردم عادی ایجاد کرده است. حتی به خاطر داریم در زمان معرفی نسخه‌های ارتقا یافته از این خودرو نیز فرصتی برای بررسی عمومی آن در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. از سویی خودروسازان معتبر برای نمایش قابلیت‌های آفرود، به‌غیراز محیط‌های تست از پیش تعیین‌شده، برای علاقه‌مندان تورهای تست میدانی در محیط عملیاتی این خودروها هم درنظر می‌گیرند، موضوعی که تا امروز کمتر (شاید هم اصلا) در کشور انجام‌نشده بود؛ حتی توسط نمایندگان برندهای معتبر جهانی. این درحالی است که در کشورمان پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای حرفه‌ای معتبری وجود دارد، اما مشتری برای اعتماد به قابلیت‌های خارج از جاده این محصولات صرفا به نظر مشتریان خارجی یا تصاویر و ویدیوهای منتشرشده از خارج مرزها اعتماد می‌کردند. اما برای اولین بار آمیکو تصمیم گرفت پیکاپ آسنا را در محیطی که برای فعالیت در آن طراحی‌شده در معرض تست قرار دهد و این اقدام شجاعانه و ساختارشکن، شایسته تقدیر است.

ساختاری برای سازگاری با طبیعت

یک خودرو آفرود در محیط‌های کوهستانی، جنگلی، بیابان‌های شنی و سواحل با چالش‌های زیادی روبه‌رو است و برای مقابله با آنها لازم است که با طبیعت سازگاری پیدا کند. به همین دلیل خودروهای آفرود را با مشخصات خاصی طراحی می‌کنند که به اصول کلی برای شاسی‌بلندهای حرفه‌ای تبدیل‌شده است. البته منظور ما این نیست که آسنا برای شرکت در مسابقات آفرود کاملا آماده است، اما برای تفریحات آخر هفته‌ای و حتی رقابت‌های سافاری آسنا مشکلی برای عبور از مسیرها ندارد. به‌طورکلی چالش‌های اصلی آفرود را می‌توان به شش دسته تقسیم کنیم که در اینجا در هر مورد به عملکرد آسنا می‌پردازیم.

عبور از شکاف‌ ها و ناهمواری‌ ها

همیشه در مسیرهای خارج از راه یا همان آفرود، با شکاف‌هایی برخورد خواهید کرد که توسط فرسایش آب در وسط مسیر به وجود آمده و تردد را برای شما سخت می‌کند. در مسیرهای گل‌آلود، این شکاف‌ها غیرقابل‌عبورتر از شکاف‌هایی هستند که در مناطق خشک وجود دارند، چراکه در هنگام عبور، خودرو با عدم اصطکاک کافی برای گذشتن از این منطقه روبه‌روست، خوشبختانه آسنا حتی با لاستیک‌های استانداردی که به مشتری عرضه می‌شود هم چسبندگی لازم را داراست و هیچ مشکلی در عبور از شکاف‌ها ندارد. از سوی دیگر زاویه حمله، شکست و فرار مناسب آسنا باعث می‌شود نیازی به استفاده از وافل برد «Waffle Board» برای عبور از شکاف‌ها وجود نداشته باشد.

آزمایش رانندگی پیکاپ آسنا در شرایط خارج از جاده

در بسیار از مسیرهای کوهستانی راننده ناگهان غافلگیر شده و با سرازیری شدیدی مواجه می‌شود. برای گذر از این مسیرها (مخصوصا افراد مبتدی) گاز را رها می‌کند که با ترمزگیری به دلیل مقاومت گیربکس و دنده‌ها در افزایش سرعت، درنهایت انتهای خودرو منحرف می‌شود. اما در چنین شرایط هم سرعت چاره‌ساز است. درواقع عملکرد حرفه‌ای به‌این‌ترتیب است که بلافاصله و بدون ترمز و با انتخاب سنگین‌ترین دنده و با فرمان‌های صحیح به جهت موافق انحراف جاده، می‌توان خودرو را به وضعیت تعادل و پایداری رساند و فقط در پایان دره برای جلوگیری از برخورد بعدی، اقدام به کاهش سرعت و ترمزگیری کرد. در این مسیر هم آپشن کنترل سرازیری آسنا به کمک آمد.

عبور از مسیرهای باز با شیب ملایم

آزمایش رانندگی پیکاپ آسنا در شرایط خارج از جاده

مسیرهایی مانند دامنه کوه‌ها و دشت‌های باز که محدودیت حرکتی در آنها وجود ندارد و دارای شیب ملایم هستند، باوجود ظاهر آرامشان می‌توانند چالش زا باشند. با توجه به‌سرعت بالا در حین عبور از این مسیرها، لازم است که خودرو ارتفاع مناسبی از سطح زمین داشته باشد تا به مانع‌های کوتاه برخورد نکند و از سوی دیگر هنگام صعود و یا پایین آمدن با سرعت‌بالا از دامنه کوه‌ها به خاطر چسبندگی بالای تایرها، مشکلی در زاویه گرفتن وجود ندارد و هرزگردی در این حال اتفاق نمی‌افتد. بنابراین با دنده نیمه سنگین این مسیرها را نیز پشت‌سر می‌گذاریم.

تعادل در پرش‌ ها

آزمایش رانندگی پیکاپ آسنا در شرایط خارج از جاده

درنهایت به یکی از لذت‌بخش‌ترین حرکات آفرود می‌رسیم که حتی برای تماشاگر نیز جذاب است. فرمان آسنا در هنگام پرش‌ها کاملا با اطمینان و قابل پیش‌بینی است و صندلی‌های آن به راننده حس اطمینان می‌دهد که اتفاقی قرار نیست رخ دهد. در حین برخورد با زمین نیز سیستم تعلیق آسنا کمک می‌کند تا با حفظ تعادل هرچه سریع‌تر به مسیر بازگردید.

تعادل در سربالایی

آزمایش رانندگی پیکاپ آسنا در شرایط خارج از جاده

تنظیم نسبت دنده مناسب گیربکس برای یک خودرو آفرود حیاتی است، این مورد را به‌طور جدی می‌توان در حین بالارفتن از سربالایی‌ها مشاهده کرد، درحالی‌که حتی ممکن است خودرویی با توان بالا به خاطر ضعف در نسبت دنده‌های گیربکس با مشکل مواجه شود و هرچه گاز دهیم، با هرزگردی مواجه شویم و خودرو منحرف شود. آسنا در شدیدترین شیب‌های ممکن در این تست بررسی شد و بدون هیچ انحرافی مسیر شیب نزدیک به ۹۰ درجه را طی کرد. همچنین سیستم دیفرانسیل عقب برقی نیز در طی کردن این مسیر به کمک آسنا آمد.

تعادل در شیب جانبی

با انتخاب دنده‌های سبک و سرعت‌پایین و ثابت و کم‌وزیاد نکردن گاز مسیر درنظر گرفته‌شده در این تست را آغاز می‌کنیم، نخستین چالش آسنا باتوجه به طول محور زیادی که دارد، حفظ تعادل درشیب جانبی است. خوشبختانه مرکز ثقل این خودرو تا حدی پایین هست که امکان شیب‌زنی با آن تا حد مطلوبی برقرار باشد و بررسی عملکرد آسنا در این مورد صرفا با محیط‌های تست آزمایشی نیست و در عمل هم می‌توان انتظار بالایی از آن داشت. درواقع احتمال واژگونی آسنا درشیب‌های جانبی چندان بالا نیست.

آزمایش رانندگی پیکاپ آسنا در شرایط خارج از جاده

آمیکو آسنا براساس آخرین طرح فروش (خرداد ماه) با قیمت ۹۲۴ میلیون تومان در رنگ سفید و ۹۴۶ میلیون تومان در سایر رنگ‌ها به صورت دوکابین و با مهلت تحویل ۱۵ روزه به مشتریان عرضه می‌شود. این آفرود ماجراجو در تست‌های میدانی نشان داد به هیچ چالش خارج جاده‌ای پاسخ منفی نمی‌دهد

آزمایش رانندگی پیکاپ آسنا در شرایط خارج از جاده

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رزا IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    بدک نیست :(

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =