تفاوت تاير‌های All-Terrain و Mud-Terrain

یکی از دشوارترین تصمیماتی که علاقه‌ مندان به آفرود با آن رو به ‌رو می‌شوند، این است با تایر All-Terrain یا Mud-Terrain به سفر و آفرود بروند. اما با انتخاب این تایرها نگران مسیرهای سنگی، ناهموار و گل آلود نباشید زیرا می‌توانند خاطره خوب و هم هیجان را برای شما به‌ارمغان بیاورند.

به گزارش «اخبار خودرو»، امروزه هر دو تایر؛ رادیالی ساخته میشوند و الگوی آج، سایز و مشخصات عملکردی آنها هر یک میتواند متفاوت باشد. تایرهای Mud-Terrain نسبتبه گذشته روی آسفالت عملکرد بهتری دارند، طولعمر کم و صدای زیاد دیگر برای آنها مصداق ندارد، همچنین میتوان گفت تایرهای All-Terrain جدید بسیار پویاتر هستند و ظاهری خشنتر نسبت به تایرهای All-Terrain قدیمی دارند. در اینجا تفاوت بین این دو تایر بررسی میکنیم که به شما برای انتخاب و خرید کمک خواهد کرد.

تفاوت در گلو لای

مهم نیست خودرو شما چند اسببخار قدرت داشته باشد، اگر تایز خودرو 4*4 شما نتواند گل و لای بین بلوکهای آج را پاک کند، در جای خود ثابت خواهید ماند و تایرها فقط در حال چرخش خواهند بود. به همین دلیل تایرهای Mud-Terrain دارای فاصلههای بیشتری بین آجها هستند تا در گلولای، خود را به سرعت تمیز کنند. پس برای قرار گرفتن در مسیرهای گلآلود باید تایر مخصوص این زمین را روی خودرو سوار کنید و هیچ جایگزینی برای تایر Mud-Terrain در این شرایط وجود ندارد.

تفاوت در شن

شن و ماسه برای خودرو 4*4 میتواند مشکلساز باشد. طراحی آج محکمتر، تعادل، چسبندگی و شناورسازی تایر All-Terrain نسبت به تایر Mud-Terrain بهتر بوده بنابراین چنین تایری برای این زمین مناسبتر خواهد بود، البته دقت داشته باشید باد تایر نیز دراینجا بسیار مهم است.

تفاوت در برف

حضور در مناطق برفی مانند مناطقی که دارای شن و ماسه هستند، نیازمند یک تایر استاندارد با چسبندگی عالی است. هنگامی که آب و هوای زمستانی و برفی در کار باشد، بهسختی میتوان یک تایر All-Terrain را شکست داد.

عبور از سنگها

اینکه کدام یک از این دو تایر در سنگ و صخره عملکرد بهتری دارند، متخصصان را نیز دچار چالش کرده است! در این مناطق، داشتن یک الگوی آج بزرگ و سازگار که چنگزنی آن نسبت به چسبندگی بیشتر باشد، بسیار حائز اهمیت است، پس استفاده از تایرهای All-Terrain یک گزینه ایدهآل بهنظر میرسد.

صدا

تایرهای رادیالی All-Terrain و Mud-Terrain مسیر طولانی را در این باره طی کردهاند. هرچند برخی افراد صدای تایر Mud-Terrain را دوست دارند اما گروهی دیگر معتقدند هرچه تایر صدای کمتری داشته باشد، بهتر است. اگر میخواهید تایرهایی بدون صدا داشته باشید، All-Terrain را انتخاب کنید.

خطوط و شیارهای کوچک روی آج

با توجه به اینکه بیشتر وقت شما در جاده میگذرد، بنابراین باید مزایا و معایب هر یک از این تایرها بدانید. بخشی که تایرهای Mud-Terrain نسبت به تایرهای All-Terrain عقب میمانند، خطوط و شیارهای کوچک روی آج تایر است. آنها برای افزایش قدرت در شرایط مرطوب روی تایر قرار گرفتهاند. توجه به این نکته ضروری است که تایرهای Mud-Terrain نیز مقداری از این شیارهای کوچک دارند.

پیمودن مسافتهای دور

عمر آج، بیشتر با باد تایر (فشار هوا) ، چرخش و تنظیم نبودن آنها کاهش پیدا میکند. اما از نظر ساختاری میتوان گفت یک تایر All-Terrain بیشتر از تایر Mud-Terrain دوام خواهد آورد. پس اگر به دنبال عمر طولانی برای تایر خود هستید، تایر All-Terrain را انتخاب کنید.

مصرف سوخت

بارها به این نتیجه رسیدهایم که تایر All-Terrain بهترین گزینه برای صرفهجویی در مصرف سوخت است. به طور متوسط، حداقل 1.5 کیلومتر در هر گالن بین تایر All-Terrain و تایر Mud-Terrain اختلاف وجود دارد. داشتن مقاومت غلطشی کمتر باعث میشود هزینه کمتری نیز بابت سوخت پرداخت کنید.

کدام تایر آفرودی بهتر است؟

به سادگی مشخص است این موضوع بستگی به زمینی که میخواهید ماجراجویی خود را در آن آغاز کنید، دارد. اگر در طول سفر آفرودی خود با مسیرهای گلآلود در ارتباط هستید، تایر Mud-Terrain را انتخاب کنید اما اگر در همه مسیرها عملکرد عالی میخواهید، همانطور که از نام آن پیداست، All-Terrain انتخاب بهتری خواهد بود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =