هایما S5 توربو

پس از گذشت 10 سال و جولان انواع برندهای چینی شاهد فروش بالای برخی از این برندها در ایران هستیم. برندهای جک و هایما با مدل‌های S3 و S5 درحال حاضر جزو پرفروش‌ترین‌های بازار میان‌رده‌ها به‌حساب می‌آیند.

به گزارش «اخبار خودرو»،دهه 90 را می‌توان دهه شاسی‌بلندی‌های چینی در ایران نام‌گذاری کرد. زیرا در این دوره زمانی تقریبا هرسال شاهد یک یا دو برند چینی عمدتا به ‌صورت شاسی‌بلند در بازار ایران بودیم. البته ناگفته نماند که علاقه زیاد خریداران ایرانی به‌خرید خودروهای شاسی‌بلند سبب شد شرکت‌های واردکننده خودرو به‌فکر وارد کردن این خودروها به‌بازار میان‌رده‌های ایران باشند. در این شرایط قشر متوسط جامعه نیز که توان خرید خودروهای لوکس را نداشت، برای خرید مدل شاسی‌بلند، گزینه‌های چینی را پیش روی خود دید. حالا پس از گذشت 10 سال و جولان انواع برندهای چینی شاهد فروش بالای برخی از این برندها در ایران هستیم. برندهای جک و هایما با مدل‌های S3 و S5 درحال حاضر جزو پرفروش‌ترین‌های بازار میان‌رده‌ها به‌حساب می‌آیند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت و امکانات به‌کاررفته در تولید این محصولات توانسته رضایت خریداران ایرانی را حاصل کند.

مقایسه طراحی بدنه هایما S5 و جک S3
هرچند هنگام انتخاب خودرو فاکتور طراحی ظاهری بیش‌تر به‌سلیقه افراد بستگی دارد، اما اگر این دو خودرو را در کنار یکدیگر قرار دهید، کاملا واضح است که هایما S5 از بدنه و طراحی اسپرت‌تر و مدرن‌تری برخوردار است. چراغ‌های جلو و مه‌شکن‌های بزرگ‌تر، خطوط حجیم روی کاپوت و بدنه و رینگ‌های بزرگ‌تر، گواه این ادعاست. علاوه‌بر این در نمای جانبی نیز هایما S5 وضعیت بهتری دارد.
رینگ‌های 18 اینچی هایما S5 نیز سبب شده است ارتفاع این خودرو از زمین بیش‌تر شود. بنابراین اگر بیش‌تر در مسیرهای کوهستانی رفت‌وآمد می‌کنید، بهتر است از خرید خودرو جک S3 صرف‌نظر کنید. زیرا هایما با ارتفاع بیش‌تر شما را در مسیرهای پر از پستی‌وبلندی بهتر همراهی می‌کند.
از نظر سیستم‌های روشنایی، این دو خودرو تقریبا یکسان هستند و تنها تفاوتی که در این بخش می‌توان عنوان کرد، برخورداری جک S3 از چراغ‌های اتولایت است. در مقایسه نمای پشتی این دو خودرو بازهم هایما S5 پیروز ماجراست. زیرا هرچند هر دو طراحی ساده‌ای دارند، اما هماهنگی و هارمونی بیش‌تری در نمای پشتی هایما S5 ‌مشاهده می‌شود. البته بازهم باید بر ‌این نکته تاکید کرد که انتخاب بین خرید جک s3 و هایما s5 از نظر طراحی ظاهری، کاملا سلیقه‌ای است و درنهایت باید توسط خریدار تایید شود.

مقایسه طراحی داخلی هایما S5 و جک S3

هنگامی‌که وارد کابین این دو خودرو می‌شوید، همان ابتدا ممکن است شلوغی داشبورد هایما کمی آزاردهنده باشد که از ایرادهای این کابین محسوب می‌شود. اما در کابین جک S3 قسمت داشبورد طراحی هماهنگ و خوبی داشته و شلوغ نیست. همان‌طور که در تصاویر نیز دیده می‌شود، داشبورد هایما S5 ارتفاع بیش‌تری نسبت به‌جک دارد که این مورد ممکن است برای افراد کوتاه‌قد هنگام رانندگی مشکل دید ایجاد کند. درکل در تمام اجزای کابین جک S3 سادگی درطراحی، به‌همراه یک هماهنگی خاص به‌چشم می‌خورد. درحالی‌که هایما برای طراحی کابین این مدل، عناصر شلوغی را درتمام اجزا از جمله تودری‌ها، فرمان و کنسول میانی به‌کار برده است. البته این موضوع ممکن است با سلیقه افراد زیادی نیز مطابقت داشته باشد. از نظر امکانات داخل کابین و آپشن‌های ایمنی، هایما S5 از جک S3 بالاتر است و آپشن‌های بیش‌تری که در این خودرو دیده می‌شود، شامل سیستم کنترل کشش، شش ایربگ جانبی، جلویی و پرده‌ای، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، دوربین 360 درجه، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، صندلی‌های جلو برقی شش و چهار حالته، آینه جانبی تاشو برقی به‌همراه گرم‌کن و شیشه‌های دودی عقب است.

عملکرد فنی هایما S5 و جک S3

هرچند موتور هر دو رقیب حجمی تقریبا 1.5 لیتری دارند، اما هایما S5 به‌دلیل برخورداری از موتور توربوشارژ توانسته نیرویی بیش‌تر از رقیبش برای راننده فراهم کند. موتور هایما قادر است 161 اسب‌بخار نیرو و 223 نیوتون‌متر گشتاور را تولید کند که به‌نظر این نیرو برای شتاب صفر تا صد 9 ثانیه‌ای این خودرو کافی است. در مقابل جک S3 را داریم که 105 اسب‌بخار نیرو و 155 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و حداکثر سرعت آن نیز به 180 کیلومتربرساعت می‌رسد. سرعت هایما 170 کیلومتربرساعت است.

بازار فروش

درحال حاضر قیمت خودرو جک S3 حدود 155 میلیون تومان با بهای هایما S5 اختلاف دارد. بنابراین وجود امکانات بیش‌تر در هایما منطقی به‌نظر می‌رسد و نمی‌توان گفت بیش ‌از حد انتظار است. درحال حاضر برای خرید جک S3 باید حدود 450 میلیون‌تومان و برای هایما S5 نیز باید حدود 605 میلیون‌تومان هزینه کنید. در این میان جک S3 با وجود امکانات پایه‌متوسط رو به‌بالا، انتخاب بسیار مناسبی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =