تولید روغن

با توجه به گستردگی خودروها و صنایع مختلف شاهد تنوع چرخ‌دنده‌ها (گیربکس) هستیم. از تولید سیمان تا حرکت خودروها و موتورسیکلت‌ها به این چرخ‌دنده‌ها وابسته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،با توجه به گستردگی خودروها و صنایع مختلف شاهد تنوع چرخ‌دنده‌ها (گیربکس) هستیم. از تولید سیمان تا حرکت خودروها و موتورسیکلت‌ها به این چرخ‌دنده‌ها وابسته است. البته این تفاوت ناشی از متغیرهای مختلفی از قبیل سرعت، میزان بار، جنس، کاربرد و... است. اولین‌کار برای انتخاب یک روغن‌دنده خوب، بهره‌گیری از روغن پایه مناسب برای تولید روغن است. بسیاری از سازندگان اصلی تجهیزات فنی (OEM) نیازمندی‌هایی را برای تولید روغن اعلام می‌کنند که به پنج دسته تقسیم می‌شود.

گرانروی
روغن خوب باید دارای گرانروی متناسب با سرعت ، جنس و عملا کاربرد چرخ دنده باشد تا فیلم روانکاری تشکیل‌شده روی آن حفظ شود. اما در عین حال نباید سبب از بین رفتن انرژی چرخ‌دنده‌ها شود.

پایداری اکسیداسیون
مواد افزودنی ضداکسیداسیون کمک بسیار شایانی به افزایش پایداری اکسیداسیون روغن‌دنده می‌کنند. اما در عین حال نباید از پایداری در برابر اکسیداسیون روغن پایه نیز غافل شویم. زیرا هرچه روغن پایه مقاومت بیشتری داشته باشد، عمر مواد افزودنی نیز افزایش می‌یابد.

پایداری حرارتی
روغن‌های سنتتیک در مقایسه با روغن‌های معدنی مقاومت حرارتی بالاتری دارند. این عامل سبب می‌شود عمر این روغن‌ها، به‌خصوص در چرخ‌دنده‌هایی که با سرعت حرکت می‌کنند و مستعد افزایش دما هستند، افزایش یابد.

خواص فشار پذیری
وجود ادتیو EP یکی از الزامات روغن‌دنده است. این مواد باعث از صدمات و فرسایش جلوگیری می‌کنند.

جداپذیری آب از روغن
یکی از وظایف اصلی روغن‌دنده جداپذیری سریع آب از روغن است. البته در برخی کاربردها لازم است از روغن‌هایی استفاده شود که در حضور آب امولسیون تشکیل بدهند و آب را به خود جذب کنند تا وارد سیستم نشود.
منافع استفاده از روغن دنده سنتتیک
به‌دنبال تنوع بالای چرخ‌دنده‌های مدرن، کارکرد آن‌ها نیز تغییر کرده است، بنابراین نیازمند روغن‌هایی هستند که در شرایط سخت‌تر، مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. استفاده از روغن‌های‌پایه سنتتیک باعث می‌شود نوع موادافزودنی و مقدار آن‌ درمقایسه‌با تولید روغن‌های‌دنده‌ای که از روغن‌های پایه معدنی استفاده می‌کنند متفاوت بوده و در عین حال کارکرد مناسبی داشته باشد.
به طور معمول روغن‌های سنتتیک روانکاری بهتری دارند،با تشکیل فیلم روانکاری مناسب از دنده‌های چرخ دنده بیشتر محافظت می‌کنند و همچنین سبب کاهش ذرات فرسایشی و افزایش طول عمر چرخ‌دنده‌ها می‌شوند. یکی دیگر از ویژگی روغن‌های سنتتیک بهبود شاخص گرانروی است، بدین معنی که پایداری روغن در برابر تغییرات دما بهتر می‌شود که علاوه‌بر کاهش نیاز به مواد افزودنی، راندمان بهتری را برای چرخ دنده‌ها به همراه دارد.
در نهایت باید به مقاومت بالای این روغن‌ها در برابر اکسیداسیون و حرارت بالا اشاره کرد. این ویژگی‌ سبب می‌شود روغن تمایل کمتری به اکسیداسیون و تخریب حرارتی داشته باشد. البته مشکلات ناشی از افزایش دما کمتر برای این روغن‌ها رخ می‌دهد که از آن جمله آنها می‌توان به کاهش رسوبات و تشکیل لجن کمتر اشاره کرد. این ویژگی‌ها سبب افزایش طول عمر روغن‌های دنده و ساعت کارکرد آن‌ها می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =