مرسدس‌بنز E250

ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس‌بنز کلاس E، دو سدان لوکس و باکیفیت آلمانی هستند که در بازار کشور ما طرفداران زیادی دارند. طی سال‌های اخیر قیمت بالای مدل‌های S کلاس و سری 7 ب‌ام‌و در کنار مزایای فراوان BMW سری 5 و مرسدس‌بنز کلاس E، سبب شد این دو سدان آلمانی به‌گزینه شماره یک لوکس‌سواران بازار کشور تبدیل شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس‌بنز کلاس E، دو سدان لوکس و باکیفیت آلمانی هستند که در بازار کشور ما طرفداران زیادی دارند. طی سال‌های اخیر قیمت بالای مدل‌های S کلاس و سری 7 ب‌ام‌و در کنار مزایای فراوان BMW سری 5 و مرسدس‌بنز کلاس E، سبب شد این دو سدان آلمانی به‌گزینه شماره یک لوکس‌سواران بازار کشور تبدیل شوند. درادامه قصد داریم دو مدل از پرفروش‌ترین خودروهای آلمانی کشور، یعنی ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس‌بنز کلاس E را با یکدیگر مقایسه کنیم.

معرفی ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس‌بنز کلاس E
ب‌ام‌و سری 5 اتاق F10 در سال 2011 و با کد 523i به‌بازار داخلی عرضه شد و با توجه به این‌که نسل قبلی این خودرو با موتورهای متنوعی در بازار کشور حضور داشت، مشخصات فنی نسبتا ضعیف 523i نتوانست خریداران ایرانی را به‌سوی این سدان جذاب بکشاند؛ چون قدرت این خودرو حتی از نیسان ماکسیما نیز کمتر بود! حدود یک سال بعد مدل 528i در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفت و با مزایای متعدد خود جان تازه‌ای به‌بازار خریدوفروش ب‌ام‌و سری 5 بخشید و مشتریان فراوانی را مجذوب این سدان آلمانی کرد.
سری ۵ جدید نه‌تنها از مشخصات فنی قابل‌ توجهی برخوردار بود، بلکه از نظر امکانات و فناوری نیز سرآمد این کلاس محسوب می‌شد و به‌مدد همین مشخصات توانست تبدیل به‌موفق‌ترین نسل سری ۵ در بازار کشور شود. در سمت دیگر، مرسدس‌بنز اتاق W212 فیس‌لیفت با کمی تاخیر و درسال 2014 وارد بازار شد.
در ابتدا مرسدس‌بنز تنها با مدل E200 در بازار حضور یافت که قوای فنی آن با توجه به‌محدوده قیمتی این خودرو، چنگی به‌دل نمی‌زد. اما کمی بعد، مدل E250 با موتور قوی‌تری وارد بازار شد تا به‌طور مستقیم با ب‌ام‌و 528i رقابت کند. حضور دیرتر و کم‌رنگ‌تر مرسدس‌بنز در بازار کشورمان سبب شد ب‌ام‌و جایگاه خود را به‌خوبی تثبیت کند و به‌همین‌ دلیل تبدیل به‌یکه‌تاز این بخش از بازار داخلی شود. با این وجود، مرسدس‌بنز کلاس E نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد و خودرویی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

مقایسه طراحی ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس‌بنز کلاس E
درمقایسه ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس‌بنز کلاس E از نظر طراحی می‌توان گفت که دو رقیب آلمانی درطراحی ظاهری از دو سبک کاملا متفاوت برخوردار هستند. ب‌ام‌و سری ۵ اتاق F10 خودرویی کاملا اسپرت و جوان‌پسند است که حتی از نسل قبلی (E60) نیز اسپرت‌تر به‌نظر می‌رسد. خطوط کشیده و حجم‌دهنده روی کاپوت در کنار چراغ‌های خشن این خودرو، چهره‌ بی‌نقص و بی‌نظیری را از یک سدان اسپرت به‌نمایش می‌گذارد که توجه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند.
در طرف دیگر، مرسدس‌بنز تغییرات نسبتا کمی را درمقایسه با نمونه قبل از فیس‌لیفت تجربه کرده و تنها در چراغ‌های جلو می‌توان تفاوت عمده این دو نسخه را مشاهده کرد. این تفاوت شامل استفاده از چراغ یک‌تکه به‌جای چراغ‌های دوبل قبل از فیس‌لیفت است. البته به‌نظر نگارنده، طراحی مدل قبل از فیس‌لیفت خشن‌تر و اسپرت‌تر به‌نظر می‌رسد. در بخش‌های جانبی و عقبی نیز تغییرات اندکی مشاهده می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به‌طرح جدید چراغ‌های عقب اشاره کرد. در کل، نمای ظاهری مرسدس‌بنز اندکی ساده‌تر از ب‌ام‌و سری 5 به‌نظر می‌رسد و به‌اندازه رقیب باواریایی خود نمی‌تواند در جذب خریداران جوان موفق عمل کند.
با وارد شدن به‌کابین ب‌ام‌و سری 5 طراحی اسپرت و اصیلی‌ را مشاهده خواهید کرد که همه نشانههای طراحی داخلی یک مدل به‌روز ب‌ام‌و در آن به‌چشم می‌خورد. درون کابین، داشبورد بزرگ سری ۵ فضای بیش‌تری را در مقایسه با داشبورد E کلاس به‌خود اختصاص داده است؛ اما این موضوع دلیل نمی‌شود که بخواهیم فضای داخلی اتاق سری 5 را تنگ و محدود بدانیم.فضای کابین مرسدس‌بنز E250 نسبت به‌نمونه پیش از فیس‌لیفت تغییرات اندکی را تجربه کرده ‌است و درواقع داشبورد، صندلی‌ها و پشت آمپرهای این خودرو همگی بدون تغییر باقی ‌مانده‌اند. ارگونومی در کابین مرسدس‌بنز بسیار خوب به‌نظر می‌رسد. اما از این نظر نمی‌تواند با ب‌ام‌و رقابت کند و باید گفت که کار کردن با ادوات کابین BMW بسیار راحت‌تر از مرسدس‌بنز است. با این وجود ایراد گرفتن از کابین مرسدس کار بسیار سختی خواهد بود؛ زیرا طراحان این خودرو با تبحر فراوان توانسته‌اند کابین دلنشین، راحت و جاداری را برای آن خلق کنند. به‌طور کلی با این‎که کابین هر دو خودرو در زمره بهترین‌های این محدوده قیمتی قرار می‌گیرند، اما با اختلاف کمی می‌توان ب‌ام‌و سری 5 را مدرن‎‌تر و جذاب‌تر از مرسدس‌بنز کلاس E دانست.

مقایسه فنی ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس‌بنز کلاس E
با مقایسه ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس‌بنز کلاس E در بخش فنی می‌توان گفت که شاید درظاهر، مشخصات فنی این دو رقیب بسیار نزدیک به‌هم باشد، اما درعمل شاهد رفتارهای کاملا متفاوتی از این دو خودرو هستیم. مرسدس‌بنز در مدل E250 از موتور دو لیتری چهارسیلندر توربوشارژ استفاده می‌کند که 211 اسب‌بخار قدرت و 350نیوتون‌متر گشتاور دارد و نیروی آن با استفاده از گیربکس هفت‌سرعته خودکار به‌چرخ‌های عقب ارسال می‌شود. در آن سوی میدان، در زیر کاپوت ب‌ام‌و سری 5 نیز یک موتور دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژ قرار دارد که گشتاور آن برابر با 350 نیوتون‌متر است؛ اما قدرت موتور آن بالاتر از مرسدس‌بنز بوده و به 241 اسب‌بخار می‌رسد. ب‌ام‌و 528i مانند دیگر محصولات شاخص این کمپانی، از گیربکس هشت‌دنده خودکار ZF استفاده می‌کند که نسبت به‌گیربکس مرسدس‌بنز از عملکرد بهتری برخوردار است. درمقایسه ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس‌بنز کلاس E از نظر فنی می‌توان گفت گرچه مشخصات این دو خودرو نزدیک به‌هم هستند، اما بازهم ب‌ام‌و با اختلاف اندکی وضعیت بهتری نسبت به‌حریف اشتوتگارتی‌اش دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =