ولوو V40

کمپانی ولوو به‌ایمنی بالا در محصولات خود شهرت دارد. به‌طوری که طرح‌های ایمنی این خودروساز سوئدی سرلوحه دیگر خودروسازان بوده است. اگرچه این کمپانی در بحث ساخت خودروهای کار و تجاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، در زمینه طراحی و تولید خودروهای سواری نیز به‌همان میزان با ارزش و خاص محسوب می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،کمپانی ولوو به‌ایمنی بالا در محصولات خود شهرت دارد. به‌طوری که طرح‌های ایمنی این خودروساز سوئدی سرلوحه دیگر خودروسازان بوده است. اگرچه این کمپانی در بحث ساخت خودروهای کار و تجاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، در زمینه طراحی و تولید خودروهای سواری نیز به‌همان میزان با ارزش و خاص محسوب می‌شود. یکی از محصولات ولوو که کارنامه درخشانی را به‌نمایش گذاشته تا جایگاه این کمپانی را از آنچه که هست فراتر ببرد، مدل V40 است. این خودرو هاچ‌بک با ظاهر اسپرت خود ویژگی‌هایی در چنته دارد که می‌تواند با سدان‌ها یا اس‌یووی‌ها به‌رقابت بپردازد. V40 حدود هفت سال است که به همت شرکت «افراموتور» در بازار خودرویی کشورمان حضور دارد و جزو خاص‌ترین هاچ‌بک‌های ایران محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا این خودرو را از نظر فنی و ارزش و جایگاه آن در بازار بررسی کنیم.
طراحی خارجی
کمپانی ولوو سال 2012 در موتورشو ژنو از هاچ‌بک کامپکت لوکس خانوادگی خود با نام V40 رونمایی کرد. V40 درواقع سبک جدیدی از طراحی و مهندسی ولوو بود که به‌خوبی این موضوع را به‌نمایش می‌گذاشت. این خودرو تا سال 2019 روی خط تولید ولوو حضور داشت و تنها مدل‌های 2014 آن در بازار ایران حضور دارند. همچنین سال 2016 فیس‌لیفت جزئی روی این خودرو صورت گرفت و از نظر ظاهری باید نمره و امتیاز عالی به‌این هاچ‌بک اسپرت داد. زیرا نشانه‌هایی در طراحی بدنه آن وجود دارد که شخصیتی اسپرت و نافذ به‌این خودرو می‌دهد. پروفیل خودرو با خط تیز شانه و فرم‌های تخت با اورهنگ‌های نسبتا بلند (در نسخه آر-دیزاین با رینگ‌های 18 اینچی) ظاهر جذابی را برای این هاچ‌بک به‌ارمغان می‌آورد. پوزه نسبتا کشیده، خطوط تیز روی کاپوت، جلوپنجره شش‌ضلعی به‌شکل ولوو و چراغ‌هایی مشابه قطره آب، چهره‌ای اسپرت برای V40 ایجاد کرده است. تمام نسخه‌های واردشده به‌ایران در دو مدل آر-دیزاین و آر-دیزاین پلاس عرضه شده است و در نمای عقب نسخه آر-دیزاین و آر-دیزاین پلاس چراغ‌هایی به‌شکل L با گرافیک LED به‌چشم می‌خورد که با حجم خاصی که درنمای عقب ایجاد کرده، زیبا به‌نظر می‌رسند. طراحی دیفیوزر و سراگزوزهای کروی‌شکل در طرفین و اسپویلر الحاقی روی در عقب، اسپرت بودن این هاچ‌بک را دوچندان می‌کند.
کابین به‌روز و راحت

در زمان ورود به‌کابین V40 نخستین ویژگی‌ راحت بودن صندلی‌هاست. درواقع ارگونومیک و ایمنی در اولویت طراحی ولوو قرار دارد. با این حال کابین از نمایشگرهای عریض به‌کاررفته در خودروهای امروزی بهره نمی‌گیرد. کلاستر (مجموعه پشت آمپر) کاملا دیجیتالی و یک صفحه‌نمایشگر هفت‌اینچی در بالای داشبورد طراحی شده تا کابین را به‌روز جلوه دهد؛ این نوع طراحی در زمان تولید V40 به‌روز و مدرن بوده است. تمام کلیدهای فیزیکی که شامل تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع و گرم‌کن صندلی‌ها و غربیلک‌فرمان می‌شود، در قسمت میانی داشبورد قرار گرفته و دسته‌دنده زیبا با نمایشگر دیجیتالی روی آن و غربیلک‌فرمان اسپرت برای تقویت حس اسپرت بودن خودرو است. همچنین زاویه نسبتا زیاد ستون A و استفاده از سقف سانروف پانورامیک (که بخشی از سقف را احاطه کرده) و نورپردازی در کابین، فضای دلنشینی را در اختیار سرنشینان V40 قرار می‌دهد. کیفیت ساخت قطعات داشبورد را باید درسطح خودروهای آلمانی ارزیابی کرد و استفاده از پلاستیک نرم و منعطف و از سوی دیگر چرم باکیفیت صندلی‌ها مهر تاییدی بر این ادعاست. نکته مهم دیگر در کابین V40 فضای جادار و مناسب پای سرنشینان است و فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع این خودرو به‌ترتیب 2647، 4369، 1802 و 1445میلی‌متر است که درمجموع توانسته رضایت سرنشینان را حاصل کند. همچنین این خودرو فضای بار 335 لیتری دارد که البته این عدد 85 لیتر کم‌تر از هیوندای الانترا 2015 و 50 لیتر کم‌تر از کیا سراتو 2015 است.
مدعی ایمنی؟!
سال 2012 برای نخستین‌بار ولوو V40 مورد تست و ارزیابی سازمان تست تصادف اتحادیه‌اروپا یعنی یوروانکپ قرار گرفت و نتیجه تست‌ها و بررسی‌ها بسیار عالی ارزیابی شد. این خودرو در چهار تست ایمنی سرنشینان بزرگسال، ایمنی کودک، ایمنی عابرپیاده و کمکی ایمنی به‌ترتیب از 100 امتیاز 98، 75، 88 و 100 را کسب کرد و پنج ستاره ایمنی درخشان را به‌خود اختصاص داد. در این مدل از ولوو، طراحان و مهندسان سوئدی بر ایمنی عابرپیاده تاکید بسیاری داشته‌اند که درنتیجه از ایربگ عابرپیاده نیز در آن استفاده شده است.
قلب تپنده V40
همان‌طور که اشاره شد، ولوو V40 در دو نسخه آر-دیزاین و آر-دیزاین پلاس در بازار ایران حضور دارد. قلب تپنده هر دو نسخه را یک موتور پنج‌سیلندر خطی به‌حجم 1984 سی‌سی تنفس‌طبیعی تشکیل می‌دهد و این پیشرانه که با کد اختصاصی T5 شناخته می‌شود، از بالاترین سطح تکنولوژی در موتورهای احتراقی پیستونی برخوردار است. پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و متغیرسازی در ورود دبی هوا به‌سیلندر، توانسته راندمان بالایی را برای آن به‌وجود آورد. این موتور پنج‌سیلندر خطی موسوم به B5204T9 حداکثر می‌تواند 213 اسب‌بخار قدرت را در شش‌هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 300 نیوتون‌متر گشتاور را در پنج‌هزار آرپی‌ام تولید کند. این موتور درسال 2015 توسط انجمن مهندسان خودرو SAE بالاترین امتیاز موتورهای بنزینی را دریافت کرد و بلوکه سیلندر در این موتور تمام‌آلومینیومی بوده و جنس سوپاپ‌ها از سدیم و روکش تیتانیومی است. از سوی دیگر باتوجه به‌این‌که این هاچ‌بک اسپرت سوئدی فاقد سیستم پرخوران توربوشارژ است، اما پیستون‌ها فورج هستند. براساس آنچه کمپانی ولوو ادعا می‌کند، پیستون‌های فورج، وزن و چگالی مخصوص موتور را کاهش می‌دهند و این نوع طراحی سبب کاهش وزن موتور و درنتیجه افزایش توان می‌شود. از نظر کیفیت، ولوو V40 در سطح بالایی بوده و هم‌تراز و هم‌سطح خودروهای آلمانی است. اغلب خودروهای وارداتی نسبت به‌شرایط سوختی و جوی کشور دارای حساسیت بالایی هستند و این درحالی است که طراحی مناسب سیستم خنک‌کاری و عدم ضعف در مدارهای هیدرولیکی برای روانکاری و خنک‌کاری قطعات دوار موتور سبب شده است شاهد استهلاک پایین موتور V40 باشیم. آمار پایین خرابی‌های موتور V40 در ایران نیز از کیفیت بالای ساخت این خودرو هاچ‌بک سوئدی حکایت می‌کند. اما این نکته را فراموش نکنید که پیشرانه V40 نیز همانند سایر خودروهای وارداتی به‌کیفیت روغن حساس است. زیرا شیر و سوپاپ‌های هیدرولیکی مکانیزم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها، بسیار به‌کیفیت روغن در زمان کارکرد حساس هستند و درصورت نگهداری صحیح از خودرو و توجه به‌موارد پیشنهادی از سوی خودروساز، پیشرانه پنج‌سیلندر V40 تا 200 هزار کیلومتر یا 10 سال جزو پیشرانه‌های باکیفیت است. در این خودرو برای انتقال قدرت و گشتاور به‌چرخ‌های جلو از گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک پاورشیفت استفاده شده و پروگرام این گیربکس به‌روز است و با در نظر گرفتن مدار هیدرولیکی و خنک‌کن مناسب برای گیربکس، از استهلاک پایینی برخوردار است. تعویض دنده نرم و به‌موقع و گیربکس گوش به‌فرمان برای تعویض دنده دستی M (دستی) و اسپرت از جمله نکات مثبت گیربکس V40 است.

امکانات رفاهی
در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی، ولوو V40 به‌سیستم‌های به‌روز و کاملا هوشمند مجهز است و از مهم‌ترین این آپشن‌ها می‌توان به 10 ایربگ (جلو، پرده‌ای، جانبی، زانویی در نسخه آر دیزاین-پلاس و عابرپیاده)، مکانیزم سیستم ترمز ABS، EBD، ESP، TCS و کنترل پایداری دینامیکی، صفحه‌نمایش هفت‌اینچی کنسول میانی، دکمه‌های تنظیمات کروزکنترل و سیستم‌های صوتی روی غربیلک‌فرمان، صوتی هارمن کاردون با هشت بلندگو، قابلیت شماره‌گیری تلفن از روی کنسول میانی، کروزکنترل تطبیقی، صندلی‌های ارگونومی، چند نوع نمایش برای کیلومترشمار، نورپردازی داخلی، سقف پانورامیک، روکش چرم طبیعی صندلی‌ها، روکش چرمی غربیلک‌فرمان، پدال‌های اسپرت آلومینیومی، سیستم پایش نقاط کور با ویبره فرمان، شناسایی عابرپیاده، شناسایی تابلوخوان، ترمز اضطراری خودکار، حفاظت داخل کابین در زمان واژگونی، صندلی برقی هشت‌حالته با سه‌حافظه، آینه الکتروکرومیک، کامپیوتر سفری، سیستم هشدار خروج از مسیر، سیستم هوشمند پارک، استارت استاپ، هداپ دیسپلی، نشانگر وضعیت بازبودن درها روی ریموت، سیستم فوق‌پیشرفته هشدار خواب‌آلودگی راننده، هشدار موانع با قابلیت تنظیم فاصله، استارت هوشمند، ورود بدون کلید لمسی و با حافظه، فرمان برقی سه‌حالته و کول‌باکس اشاره کرد.

سواری و هندلینگ عالی
باتوجه به‌توزیع وزن 58 به 42 محورهای جلو و عقب و مرکز ثقل پایین، هندلینگ این خودرو فوق‌العاده است. سیستم فرمان حساس به‌دینامیک خودرو ولوو باتوجه به‌سنسورهایی که دارد، میزان فرمان‌پذیری را کنترل و هندلینگ را نسبت به‌خودروهای سطح بالا نیز در بالاترین امتیاز قرار می‌دهد. سواری خودرو نیز به‌واسطه سیستم مک‌فرسون با طبق‌های چندگانه در محورهای جلو و عقب با فنر پیچشی و فورلینک، نرم و دلپذیر است. تایرهای 40/225 با رینگ‌های 18 اینچی نیز در بهبود کیفیت سواری این خودرو موثر است و فرمان‌پذیری و سواری قابل اطمینانی را به‌سرنشینان هدیه می‌دهد.

V40 چقدر ارزش خرید دارد؟!
درحال حاضر ولوو V40 آر-دیزاین مدل 2014 با کارکرد 80 هزار کیلومتر در بازه قیمتی 980 میلیون‌تومان قرار دارد و این درحالی است که نسخه فول‌آپشن آن یعنی آر-دیزاین پلاس مدل 2014 با کارکرد 60 هزار کیلومتر با قیمت یک‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان در بازار معامله می‌شود. البته به‌رغم آنچه در ارتباط با ویژگی‌های این مدل گفته شد، اما باتوجه به‌ ترس مشتریان در رابطه با خدمات پس از فروش مناسب در ایران آنها از خرید این مدل باکیفیت و ایمن تا حد زیادی اجتناب می‌کنند در حالی که به رغم شرایط تحریم هنوز می‌توان خدمات پس از فروش این خودرو را دریافت کرد. از نقاط ضعف ولوو V40 عدم‌وجود بازار مناسب برای آن در ایران است. درنهایت درصورتی که این هاچ‌بک سوئدی درکشورمان از خدمات پس از فروش مناسبی بهره ببرد، به‌جرأت می‌توان گفت با ارزش‌ترین گزینه حاضر در بازار ایران محسوب می‌شد. البته با صرف این هزینه می‌توان گزینه‌هایی مانند تویوتا کمری GLX مدل 2014، هیوندای سوناتا LF مدل 2015، هیوندای گرنجور مدل 2013 و کیا اسپورتیج مدل 2015 را نیز برای خرید در نظر گرفت. اما کیفیت ولوو و ایمنی آن در هیچ‌یک از گزینه‌های ذکرشده به‌جز تویوتا به‌چشم نمی‌خورد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ke1teh IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    1 0
    یعنی خدایش باید بازار ایران رو گل گرفت ولوو اونم این ماشین به این خوبی تا جای که میدونم این ماشین چند سال امنیتش بالاترین بوده خاک بر سر عواملی که سبب شدن این ماشین به این خوبی وضعیتش خوب نباشه ولی آشغال های چینی و داخلی بهترین باشن خنده داره
  • مهندس امیرآبادی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    1 0
    سلام به مجموعه خوب دنیای خودرو کلی ممنون بابت مطالب خوبتون خواستم بگم بنده سه سال ولوو وی۴۰ دارم واقعا راضیم خدا از سازندش راضی باشه من قبلش سراتو ۲۰۰۸ داشتم واقعا این ماشینی که حریف نداره فقط حیف همونطور که گفتید قطعات نداره و گرون به طور فاجعه آمیز گرون در کل بخوام بگم وی۴۰ همونطور که نوشتید عالی عالی ای کاش بیشتز به این ماشین های باکیفیت توجه بشه
  • Kamran.@malverd IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    1 0
    ای کاش تو مطلب بیشتر با آشغال های کره ای مقایسه میشد بخوام بگم مطلب خوب بود اونطور که خودم تو نمایشگاه کار میکنم ولوو کلا ماشین های خوبی میزنه اگه هم اهل دل باشید ولوو وی۴۰ رو دستش نیست دیزاینش فوق العاده است داخلش هم یک یک
  • تجلی IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    1 0
    بله دیگه ما ایرانی ها نباید سوار ماشین خوب بشیم کاری میکنن که سوار لنگ های چینی و کره ای و ایرانی بشیم ولی نمیذارن با ماشین های باکیفیت و خوش رخی مثل وی۴۰ حال کنیم بله با حال کردن مشکل دارن این نیز بگذرد............سوار بر ۴۰۵ بشید صفا کن که بدبخت تر از ایرانی وجود نداره
  • واقع بین IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 0
    ایمن‌ترین هاچ‌بک دنیا در ایران ارزنده است ولوو V40؛ با آرامش محض در جاده‌ برانید...........!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ واقعا؟چند تا از این مدل تو کشور هست ؟ما که به جز هاچ بک پراید و تیبا چیزی نمی بینیم!
  • نقاش IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    واقع بین ... تو اون اسمت ... چشمان ...رو باز کن برو ببین چندتا ولوو وی 40 تو ایران بدبخت ماشین ندیده ایران بخطر شما به فنا رفته خاک برسر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

آخرین اخبار