کد خبر: 235719
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴

قضات و پلیس آگاهی نباید در تحقیق و رسیدگی به پرونده‌های سرقت تعجیل کنند و به دنبال کشف سرقت‌های مشابه متهمان باشند که می‌تواند جنبه پیشگیرانه نیز داشته باشد.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از ایرنا،رییس کل دادگستری البرز با اشاربه حادثه سرقت به عنف با استفاده از سلاح در اتوبان تهران- کرج و بازتاب آن در فضای مجازی گفت: اتهام این اشخاص به صورت ویژه و با قاطعیت و سرعت لازم در دادگستری استان رسیدگی می شود.

حسین فاضلی هریکندی در سومین نشست قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان با اشاره به رصد ۸۲۰ پرونده توسط قرارگاه از زمان تشکیل آن اظهار داشت: در نتیجه اقدامات مشترک دادگستری و نیروی انتظامی استان، دستاورد مهم کاهش ۲۳ درصدی سرقت به عنف را در استان داشتیم.

وی همچنین به حادثه سرقت به عنف با استفاده از سلاح در اتوبان تهران-کرج و بازتاب آن در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: متهمان با دستورات قاطع قضایی و تلاش شبانه روزی پلیس آگاهی استان بازداشت شدند و اقدام انجام شده با توجه به اینکه با استفاده از سلاح سرد و گرم و موجب ارعاب شده در صورت وجود شرایط لازم می‌تواند از مصادیق محاربه موضوع ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی محسوب شود، به همین جهت به اتهام این اشخاص به صورت ویژه، با قاطعیت و سرعت لازم در دادگستری کل استان رسیدگی خواهد شد.

رییس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اجرای طرح‌های مقابله با سرقت و مالخران توسط نیروی انتظامی تصریح کرد: قضات و پلیس آگاهی نباید در تحقیق و رسیدگی به پرونده‌های سرقت تعجیل کنند و به دنبال کشف سرقت‌های مشابه متهمان باشند که می‌تواند جنبه پیشگیرانه نیز داشته باشد.

وی با اشاره به عزم قوه قضائیه در دوره جدید برای تعامل و هم افزایی بیشتر مجموعه‌های قضایی و انتطامی در راستای تحقق امنیت خاطرنشان کرد: این تعامل در استان البرز در سطح عالی جریان دارد و امیدواریم با مرتفع شدن برخی موانع شاهد افزایش سطح امنیت در استان باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز با تاکید بر اجرای طرح‌های ضربتی در خصوص باندهای فیوج، تصریح کرد: اجرای طرح های متعدد در این زمینه می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از ارتکاب جرایم مختلف داشته باشد.

حسن مددی خواستار در اولویت قرار داده شدن طرح های پیشگیرانه در قرارگاه شد و گفت: پایش تصویری شهر کرج یکی از موضوعات مهمی است که متاسفانه برخی دستگاه‌های در این زمینه کوتاهی می‌کنند که ضرورت دارد دستگاه های متولی، تحقق این مطالبه را پیگیری کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به عدم رعایت الزام های امنیتی در ساخت و سازها، خواستار الزام و ابلاغ مصادیق و معیارها توسط شهرداری و نظام مهندسی استان شد و تاکید کرد: اتاق اصناف نیز باید با ملزم کردن صنوف به نصب تجهیزات امنیتی در این زمینه اقدام کند.

در این نشست فرمانده انتظامی استان البرز اهتمام دستگاه قضایی در تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات قرارگاه را بسیار ارزشمند دانست و گفت: این تعامل و اجرای طرح‌های ضربتی منجر به ایجاد رعب و وحشت برای مجرمین و ایجاد امید برای مردم شده است.

سردار عباسعلی محمدیان خواستار پیگیری موضوع سرقت لوازم ادارت برق و مخابرات توسط دستگاه های خدمات رسان شد و همچنین لزوم برنامه ریزی برای ساماندهی سگ گردانی را درخواست کرد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری البرز در امورپیگیری پرونده های خاص و دبیر قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز نیز گفت: از ابتدای تشکیل قرارگاه بیش از ۸۲۰ پرونده مورد رصد قرار گرفته که شامل پرونده های کشف شده و نشده است که در این خصوص تنها در ۱۸ پرونده مجموعا بیش از ۲۴۴ سال حبس و ۴۶ میلیارد تومان جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

جواد یاوری افزود: تلاش‌های دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، اجرای طرح‌های ضربتی دستگیری سارقان، محدودیت در اعطای مرخصی برای سارقان و جرایم خشن، اعمال حداکثری ظرفیت‌های قانونی و بازتاب رسانه‌ای اقدامات انجام شده در خصوص مجرمان خاص از عوامل مهم کاهش ۲۳ درصدی سرقت به عنف در استان است.

در این نشست اجرای طرح جمع آوری موتورسیکلتهای فاقد پلاک، بررسی تشکیل واحد جلب محکومان جرایم خاص، جمع‌آوری سلاح، برنامه‌ریزی برای اجرای طرح های ویژه سارقان مقرون به آزار موتورسیکلت سوار و سارقان محورهای مواصلاتی و برنامه ریزی به منظور اجرای طرح‌های ویژه شناسایی و دستگیری اراذل و اوباش نوظهور از موارد مطرح شده و مصوب بود.

در پایان این نشست محمدباقر سرابی رئیس شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر، اسماعیل طاهرنژاد مستشار دادگاه تجدیدنظر، وحید چگینی بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب و محمد عنبری بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب کرج به عنوان قضات شعب ویژه رسیدگی به پرونده های قرارگاه و سرهنگ محمدنادر بیگی رئیس پلیس آگاهی استان، سرهنگ زارع و سروان حامد اسلامی از پرسنل نیروی انتظامی استان مورد تقدیر رئیس کل دادگستری البرز قرار گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =