ب‌ام‌و Z4

در عرصه جولان‌دهی خودروهای سوپراسپرت در کشورمان این دو خودرو یعنی پورشه باکستر و ب‌ام‌و Z4 رقابتی دیرینه با یکدیگر دارند؛ به‌طوری که پیست‌های مسابقات ایران پر شده از خط ترمز این دو یاغی سرکش و این دو خودرو، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را در برای صاحبان خود به‌ثبت رسانده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در عرصه جولان‌دهی خودروهای سوپراسپرت در کشورمان این دو خودرو یعنی پورشه باکستر و ب‌ام‌و Z4 رقابتی دیرینه با یکدیگر دارند؛ به‌طوری که پیست‌های مسابقات ایران پر شده از خط ترمز این دو یاغی سرکش و این دو خودرو، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را در برای صاحبان خود به‌ثبت رسانده‌اند.
شاید بتوان گفت یکی از شیرین‌ترین دو راهشی‌های دنیا، دو راهی بین خرید پورشه باکستر و ب‌ام‌و Z4 است. چراکه این دو خودرو با ظرافت هرچه‌تمام‌تر امکاناتی برای کسب بیش‌ترین لذت از رانندگی را درکنار زیباترین طراحی‌ها فراهم می‌کنند. درحال حاضر توانایی‌های این دو پرچم‌دار از خودروهای سوپراسپرت پورشه و ب‌ام‌و را در یک نبرد به‌چالش کشیده‌ایم تا از بین این دو راهی، یک راه را برای ادامه ماجراجویی‌های رانندگی خود انتخاب کنیم. البته این مقایسه را میان مدل‌های یکسان قرار می‌دهیم؛ چرا که مدل‌های جدید پورشه به‌دلیل موتورهای حجم بالا و محدودیت‌های وارداتی، به‌ایران وارد نمی‌شوند. به‌همین دلیل خریدوفروش پورشه باکستر در ایران به‌صورت دست‌دوم ادامه دارد.

مقایسه طراحی خارجی ب‌ام‌و Z4 و پورشه باکستر
بی‌شک هر دو برند برای طراحی این دو خودرو سوپراسپرت و لوکس از ایده‌های بهترین طراحان خود استفاده کرده‌اند تا در نگاه اول بهترین تاثیر را روی علاقه‌مندان خودروهای اسپرت بگذارند. اما اگر دقیق‌تر طراحی این دو رودستر خشن را بررسی کنیم، باید به‌این نکته اشاره‌ کنیم که ب‌ام‌و Z4 نسبت به‌پورشه باکستر از کاپوت کشیده‌تر و صندوق‌عقب کوچک‌تری برخوردار است.
البته این موضوع تا حد زیادی به‌جای‌گیری موتور در این خودروها بستگی دارد. موتور پورشه باکستر در قسمت میانه خودرو قرار دارد که به‌اصطلاح به‌آن موتور وسط می‌گویند. به‌همین دلیل نیز صندوق‌عقب این خودرو از قسمت کاپوت آن کشیده‌تر است. در ب‌ام‌و Z4 نیز موتور مانند تمام مدل‌های دیگر ب‌ام‌و در قسمت جلویی خودرو قرار دارد. از نظر کارایی در طراحی، پورشه امتیاز بیش‌تری دریافت می‌کند؛ زیرا طراحی دماغه ظریف‌تر آن سبب افزایش آیرودینامیک خودرو شده است. این موضوع در خودروهای سوپراسپرت باعث افزایش سرعت و کاهش مصرف سوخت می‌شود که از فاکتورهای مهم انتخاب یک خودرو اسپرت محسوب می‌شود. بنابراین اگر به‌دنبال خودرویی با ظاهر اسپرت‌تر و کارایی بهتر هستید، خرید پورشه باکستر گزینه بهتری است.
مقایسه طراحی داخلی ب‌ام‌و Z4 و پورشه باکستر
برای شروع مقایسه امکانات داخل کابین، باید گفت این خودروها تا حد زیادی شبیه به‌هم هستند. اما از نظر طراحی داخلی و کیفیت مواد به‌کاررفته در داخل کابین، پورشه باکستر بازهم پیروز ماجراست. این رودستر سوپراسپرت مدرن در داخل کابین خود باوقارتر و لوکس‌تر از ب‌ام‌و Z4 ظاهر می‌شود.
داشبورد و فرمان چرم این خودرو، حس لوکس بودن و کلاسیک بودن را برخلاف ظاهر آن به‌راننده منتقل می‌کند؛ اما تریم دو رنگ و طراحی اسپرت داخلی ب‌ام‌و Z4 در داخل کابین، خشن بودن آن را به‌وضوح به‌نمایش می‌گذارد. البته درخارج از کشور، این خودروهای سوپراسپرت با تریم‌های دلخواه قابل سفارش هستند و می‌توان گفت تقریبا هیچ دو نمونه‌ای از این خودروها شبیه به‌هم نیستتد.

مقایسه فنی ب‌ام‌و Z4 و پورشه باکستر
حال به‌قسمت اصلی ماجرا می‌رسیم که درواقع لذت اصلی رانندگی با یک خودرو اسپرت محسوب می‌شود. پورشه باکستر و ب‌ام‌و Z4 هر دو به‌نوعی در پشت فرمان، آدرنالین خالص را دراختیار شما قرار می‌دهند تا لذتی خاص از تجربه رانندگی با یک سوپر‎اسپرت خشن را به‌بهترین شکل تجربه کنید.
اما در یک بررسی دقیق‌تر و با توجه به‌شرایط ایران، باید گفت در پیست مسابقه شتاب‌گیری ب‌ام‌و Z4 از پورشه باکستر در سرعت‌های بالا بهتر است و سریع‌تر عمل می‌کند. ب‌ام‌و Z4 این موضوع را مدیون موتور توربوشارژ خود است. این موتور درمقابل موتور تنفس‌طبیعی پورشه باکستر از قدرت پایین‌تری برخوردار است و در شتاب‎گیری اولیه عملکرد بهتری دارد.
ب‌ام‌و Z4 در دور بالای موتور توانایی تولید ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور و ۲۴۵ اسب‌بخار نیرو را دارد. درمقابل آن پورشه باکستر در دور بالا توانایی تولید ۲۵۵ اسب‌بخار نیرو و ۲۹۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. از این اعداد می‌توان نتیجه گرفت که برای انجام حرکات نمایشی در پیست، ب‌ام‌و Z4 گزینه مناسب‌تری است.
اما این عملکرد با خشکی فنربندی بالایی همراه بوده که البته در خودروهای اسپرت این موضوع طبیعی است. درمقابل این خودرو پورشه باکستر با صدای اگزوز گوش‌نوازتر و فرمان‌پذیری نرم‌تر خود، باز هم می‌تواند بسیاری از اسپرت‌سواران را به‌لذت مورد نظرشان برساند. اگر با فنربندی خشک ب‌ام‌و Z4 ارتباط برقرار نمی‌کنید، خرید پورشه باکستر نیز با عملکردی بسیار نزدیک به‌رقیب خود و فنربندی و فرمانی نرم‌تر می‌تواند شما را راضی کند.

حرف آخر
اگر قصد خرید پورشه باکستر را داشته باشید، باید دنبال مدلهای 2010، 2011 و 2012 بگردید. پورشه باکستر در 2 نسخه معمولی و S به‌ایران وارد شد و مدل S پیشرانه قدرتمندتری داشته و به‌نظر تعداد بیش‌تری هم از آن وارد شده است. درمقابل، ب‌ام‌و Z4 که رودستری مدرن‌تر از باکستر به‌نظر می‌رسد، بیش‌تر در مدل‌های 2.0i و 2.8i و مدل‌های 2013، 2014 و 2015 در کشور یافت می‌شود. البته نسخه شش‌سیلندر ب‌ام‌و Z4 با کد 3.0i نیز به‌کشور وارد شده که تعداد آن‌ها به‌مراتب از مدل چهار سیلندر کمتر است. در یک نتیجه‌گیری کلی باید گفت باکستر کیفیت بالاتری دارد و هیجان بیش‌تری را موقع رانندگی منتقل می‌کند. البته ب‌ام‌و نسبت به‌خطاهای راننده بخشنده‌تر از پورشه ظاهر شده و درعین حال تجهیزات الکترونیکی بیش‌تری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =