کالیپر

یکی از بخش‌های تشکیل‌دهنده سیستم ترمز را کالیپر ترمز تشکیل می‌دهد و این قطعه به‌ایستادن و توقف خودرو کمک قابل توجهی می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،یکی از بخش‌های تشکیل‌دهنده سیستم ترمز را کالیپر ترمز تشکیل می‌دهد و این قطعه به‌ایستادن و توقف خودرو کمک قابل توجهی می‌کند. دانستن این موضوع نیز از اهمیت چشمگیری برخوردار است که در اکثر خودروهای امروزی برای چرخ‌های جلو از ترمز دیسکی استفاده می‌شود. در خودروهایی با ترمز دیسکی چرخ‌های خودرو به‌یک دیسک فلزی یا روتور می‌چسبند و همراه با چرخ‌ها به‌گردش درمی‌آیند. کالیپر ترمز با ایجاد اصطکاک با روتور سرعت چرخ‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد و همچون گیره در بخش بالای روتور واقع شده است. این نکته را نیز همواره باید در خاطر داشت که سیستم ترمز بدون کالیپر ترمز عملا کارایی نخواهد داشت. بنابراین کالیپر ضروری‌ترین بخش سیستم ترمز دیسکی خودرو است.

رشد تقاضا برای قطعه کالیپر تا سال ۲۰۲۴
تولیدکنندگان برای نصب سیستم‌های ترمز پیشرفته مانند ترمزهای دیسکی مجبور به‌رعایت قوانینی سخت‌گیرانه شده‌اند. به‌همین دلیل است که رقابت در صنعت کالیپر ترمز با ایجاد بازار ترمزهای دیسکی آغاز شده و تقاضا برای این قطعه از ترمز افزایش یافته است. انتظار می‌رود بازار جهانی خودرو برای کالیپر ترمز به‌طور مداوم با رشد مرکب سالانه سه‌درصدی تا پایان سال ۲۰۲۴ مواجه شود.
تولید کالیپر توسط شرکت بوگاتی با فناوری جدید
با معرفی کالیپر ترمز سبک از جنس آلومینیوم و بهبود عملکرد آن، پیش‌بینی می‌شود طی این سال تقاضا برای این قطعه به‌شدت افزایش یابد.
شرکت‌های بزرگی مانند بوگاتی درحال حاضر از فناوری جدیدی در تولید کالیپر ترمز استفاده کرده‌اند و با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی، شرکت بوگاتی توانسته کیفیت بالاتری از این قطعه ارائه کند.

کارایی کالیپر چگونه کاهش می‌یابد؟
به‌تدریج و با طی کردن چند کیلومتر مسافت توسط خودرو گرمای ایجادشده در سیستم ترمز ضخامت کالیپر را کاهش خواهد داد و این موضوع کارایی کالیپر ترمز را با مشکل مواجه خواهد کرد. درصورت استفاده طولانی‌مدت از خودرو نیز این قطعه دچار زنگ‌زدگی و خوردگی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =