امداد و نجات

امداد و نجات حوزه‌ای کاملا تخصصی است، به‌همین‌دلیل امدادگران و نجاتگران دوره‌های آموزشی مستمر و تخصصی گوناگونی را می‌گذرانند. از یک سو، وظیفه هر کدام از آنها به تفکیک و در موقعیت‌های مختلف در برخورد با حوادث و سوانح تعریف می‌شود و ازسوی‌دیگر هنگام وقوع حادثه به‌صورت کاملا تیمی و برنامه‌ریزی‌شده وارد عمل می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،پس از تاسیس جمعیت هلال‌احمر در سال 1301 نخستین استمداد ملی برای کمک به آسیب‌دیدگان در سطح کشور شکل گرفت. اولین آیین‌نامه خدمات امدادی نیز در سال 1347 هجری شمسی؛ مسئولیت ارائه خدمات امدادی درمانی به آسیب‌دیدگان سوانح و بلایای طبیعی در زمان صلح را به تصویب هیات‌مرکزی این جمعیت رساند. نخستین تشکیلات رسمی امداد به صورت منظم با استخدام نیروهای تمام‌وقت در ادارات سازمان مرکزی، در سال 1350 آغاز به کار کرد. جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای بین جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر جهان کسب کرده است و نامش به‌عنوان یکی از 10 جمعیت قدرتمند جهان درپاسخگویی به سوانح و حوادث مطرح است.


خودروهای امداد و نجات از استاندارد، فاصله دارند
امداد و نجات حوزه‌ای کاملا تخصصی است، به‌همین‌دلیل امدادگران و نجاتگران دوره‌های آموزشی مستمر و تخصصی گوناگونی را می‌گذرانند. از یک سو، وظیفه هر کدام از آنها به تفکیک و در موقعیت‌های مختلف در برخورد با حوادث و سوانح تعریف می‌شود و ازسوی‌دیگر هنگام وقوع حادثه به‌صورت کاملا تیمی و برنامه‌ریزی‌شده وارد عمل می‌شوند. امدادگر برای ایفای نقش درست خود احتیاج به امکانات، ابزار و تجهیزات کاربردی دارد. خودروهای نجات اعم‌از سبک، نیمه‌سنگین و سنگین ازجمله مهم‌ترین امکاناتی هستند که امدادگر ‌جاده‌ای را در نجات آسیب‌دیدگان یاری می‌کند. چندی قبل سعید متانی، معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره اقدامات لجستیک سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «اکنون بالغ‌بر 5هزار خودرو عملیاتی و پشتیبانی در حوزه‌ لجستیک وجود دارد.» وی ادامه داد: « وضعیت خودروهای لجستیک هلال‌احمر خوب است اما همچنان با استاندارد فاصله دارند.» سعید متانی افزود: «براساس بودجه‌ای که تخصیص داده می‌شود، باید بتوانیم خرید خودروها و اقلام پروژه‌های عمرانی را انجام دهیم. طبق استاندارد، در شعب و هر پایگاه تعداد مشخصی از این خودروها وجود دارد.» متانی درخصوص به‌روزرسانی خودروها بیان کرد: «به‌تازگی 75درصد خودروهای نجات را تحویل گرفتیم که از نوع تیپ2 هستند. اما هنوز با تعداد استاندارد فاصله داریم و نیازهای خود را نیز اعلام کردیم.»

واردات خودروهای تخصصی امداد و نجات
مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کل‌کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره ظرفیت و کارآیی خودروهای امداد و نجات کشور گفت: «سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیش‌از ۳۰ سال تجربه در زمینه آمادگی و پاسخگویی به سوانح در داخل و خارج کشور به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی جمعیت هلال‌احمر وظیفه دارد با بهره‌مندی از امکانات گسترده عملیاتی، پشتیبانی، مخابراتی، امداد هوایی، جاده‌ای، دریایی، کوهستان و شهری، عملیات امداد و نجات در فصول مختلف سال را ارائه دهد و برای خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگانِ حوادث و سوانح احتمالی در سراسر کشور وارد عمل شود. یک استاندارد نانوشته ولی تعریف‌شده در جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب سرخ در سراسر دنیا پذیرفته شده است به‌این مفهوم که باتوجه به وظایف هلال‌احمر و پوشش حوادث ‌پیش‌آمده در نقاط مختلف، ناوگان خودرویی سازمان امداد و نجات باید از ظرفیت خاصی نسبت به خودروهای معمولی در حال استفاده برخوردار باشد.»
وی درباره تعداد خودروهای تخصصی امداد و نجات گفت: «درحال‌حاضر ۳۸۰۰ خودرو اعم‌از سبک و سنگین در امداد و نجات هلال‌احمر وجود دارد. البته تلاش می‌کنیم خودروهای انتخابی از نظر کیفیت؛ مقاوم و امدادی باشند. به‌همین‌دلیل اکنون خودروهای تویوتا به خودروهای تیپ در اعزام تیم‌های امدادی و اقلام ضروری خدمات امداد و نجات تبدیل شده‌اند.» مهدی ولی‌پور درخصوص واردات خودروهای تخصصی امداد و نجات افزود: «خودروهای امداد و نجات توسط ژاپن تولید و به ایران وارد می‌شوند و از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.» وی در ادامه گفت: «تعمیرات این خودروها با توجه به نمایندگی‌های کشور در صورت بروز مشکل در زمان مناسب انجام می‌شود.»

سرانجام خودروهای فرسوده امدادی
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کل کشور در رابطه با کیفیت خودروهای داخلی امداد و نجات تاکید کرد: «در بخش امداد و نجات برای کارهای سبک‌تر از خودروهای داخلی محدودی هم استفاده می‌شود، اما متاسفانه تولیدات صنعت خودرو ایران تا امروز به درجه کیفی مطلوبی دست نیافته است تا بتواند جایگزین خودروهای وارداتی شود.» مهدی ولی‌پور درخصوص عمر تعریف‌شده خودروهای امدادی تصریح کرد: «عمر استاندارد و سن تعریف‌شده برای خودروهای سواری امداد و نجات بالای ۱۰سال، خودروهای کمک‌دار، ۱۵ سال و خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین نیز ۲۰ سال ذکر شده است. همواره تلاش می‌کنیم این استانداردها رعایت شوند اما باتوجه به هزینه‌های سنگین و تحریم‌ها سعی بر این است در نگهداری و حفظ سلامت این خودروها کوشا باشیم تا بیش از عمر تعریف‌شده بتوانیم از آنها استفاده کنیم. به‌طور متوسط لازم است هر ۵سال ناوگان خودرویی امداد و نجات در سطح کشور، نوسازی شود.» وی افزود: «خودروهای فرسوده سرانجام در مزایده به فروش می‌رسند و در همان محل فروش، جایگزین می‌شوند.»
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کل کشور درباره توانایی رانندگان خودروهای امداد و نجات بیان کرد: «رانندگان خودروهای امدادی تحت‌عنوان نجاتگر-راننده در پایگاه‌ها درحال خدمت هستند و هم‌زمان با رانندگی، خدمات نجات را با تیم‌های امدادی نیز ارائه می‌دهند. رانندگان خودروهای امدادی با داشتن گواهینامه پایه دو برای خودروهای سواری و گواهینامه پایه‌یک برای خودروهای سنگین و همچنین گذراندن دوره‌های امدادی در این زمینه فعالیت می‌کنند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • واقع بین IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 0
    رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کل کشور در گفت‌وگو با «دنیای خودرو»: خودروهای داخلی برای کاربری امداد و نجات مناسب نیستند..............!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟ برای کدام کار مناسب هستند ؟؟؟؟؟؟؟ افسوس کو گوش شنوا وچشم بیناو دلسوز؟؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

آخرین اخبار