تست درایو تارا

در نشست خبری تست درایو تارا تمامی موارد از جمله طراحی، تولید، بازاریابی و بخش ایمنی آن توسط بهروز احمدزاده تشریح شد. تارا را می‌توان به‌عنوان نخستین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو در سگمنت C دانست که روی پلت‌فرم جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو با نام IKP1 شکل گرفته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز پنجشنبه گروه صنعتی ایران‌خودرو پس از تحویل محصول جدیدش به مشتریان، میزبان مراسم تست درایو با حضور اصحاب رسانه بود. اگرچه این مراسم در راستای تست درایو و نقد و بررسی توسط اصحاب رسانه انجام شد، اما نشست خبری کوتاهی نیز در حاشیه آن برگزار شد. در نشست خبری تست داریو تارا بهروز احمدزاده، رئیس اداره پیش‌توسعه و طرح‌ریزی محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو نکاتی را درباره طراحی، بخش فنی، ایمنی و امکانات رفاهی این سدان جدید سگمنت C مطرح کرد. پس از اتمام نشست خبری تارا و در زمان ورود به پیست آزادی برای تست داریو این خودرو جدید، نسخه اتوماتیک آن مورد توجه اصحاب رسانه قرار گرفت.
از طراحی و مهندسی نوین سازه تا سیستم‌های الکترونیکی جدید

در نشست خبری تست درایو تارا تمامی موارد از جمله طراحی، تولید، بازاریابی و بخش ایمنی آن توسط بهروز احمدزاده تشریح شد. تارا را می‌توان به‌عنوان نخستین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو در سگمنت C دانست که روی پلت‌فرم جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو با نام IKP1 شکل گرفته است. براساس آنچه احمدزاده در نشست خبری اعلام کرد، تارا در بخش تولید نیز دستخوش تغییراتی قرار گرفته است. به‌عبارت دیگر، در روند تولید تارا نوع جوش، خط تولید و حتی مونتاژ قطعات برای شکل‌ گرفتن خودرو متفاوت از دیگر محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو است. وی با اشاره به آپشن‌های جدید رفاهی و تجهیزات ایمنی الکترونیکی به‌روز این خودرو اظهار داشت: «قرار است در نسخه‌های اتوماتیک تارا که به بازار عرضه می‌شود، آپشن‌های رفاهی بیش‌تری نیز با توجه به نیاز روز مشتریان، روی این خودرو نصب شود.» رئیس اداره پیش‌توسعه و طرح‌ریزی محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به‌سوال خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره ایمنی سازه خودرو تارا گفت: «در این خودرو از فولاد مستحکم با طراحی و مهندسی نوین استفاده شده است تا ایمنی آن در سطح بالایی قرار گیرد.» وی همچنین درپاسخ به‌پرسش دیگری از خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص ضرورت استفاده از سیستم‌های جدید ایمنی در خودرو تارا بیان کرد: «در تارا متناسب با نیاز مشتریان، سیستم‌های الکترونیکی در راستای رفاه و ایمنی سرنشینان تعبیه شده است.»

تارا؛ پرچمدار «ایران‌خودرو» در سگمنت C


3 ستاره ایمنی اروپایی برای تارا
اواخر سال 1398 بود که مشخص شد گروه‌صنعتی ایران‌خودرو قصد دارد سدان کامپکت جدیدی را به‌سبد محصولات خود اضافه و به‌بازار عرضه کند. این درشرایطی بود که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران به‌اوج خود رسید و هیچ خبری از همکاری شرکای خارجی خودروسازان داخلی نبود. بر این اساس و طی یک برنامه‌ریزی دقیق، گروه صنعتی ایران‌خودرو با سرمایه‌گذاری بر بخش دانش و علم مهندسی متخصصان داخلی، موفق به‌ساخت پلت‌فرم جدیدی شد که در اوایل سال 1399 نخستین محصول مبتنی بر آن با نام K132 معرفی شد. پس از گذشت حدود یک‌سال تصمیم بر آن شد تا این کد به نام «تارا» تغییر کند. استایل این خودرو به‌گفته بهروز احمدزاده از چهره یوزپلنگ ایرانی الگوبرداری شده و با اِلِمان‌های طراحی ایرانی که در چراغ‌های عقب مشخص است، ترکیب شده است. این نوع طراحی را می‌توان جوان‌پسند توصیف کرد و تا حدی پاسخگوی نیاز مشتریان اسپرت‌دوست است. احمدزاده درخصوص ایمنی این خودرو توضیح داد: «سازه بدنه تارا از فولاد مستحکم است که با تکیه بر دانش متخصصان داخلی سازه‌ای طراحی شده و با این متریال و مواد، بالاترین ایمنی را با توجه به‌جذب نیروی وارده به‌سازه به‌وجود می‌آورد. تارا تست‌های شبیه‌سازی‌شده را با امتیاز خوبی پشت سر گذاشت و این خودرو همچنین در تست‌های تصادف یکی از موسسات معتبر تست تصادف و ایمنی اروپا در اسپانیا توانست سه‌ستاره ایمنی را از آنِ خود کند. تارا در تست تصادف عابر پیاده نیز مطابق با مانع خاصی که مشابه بدن انسان طراحی شده، به‌بالاترین سطح ایمنی دست یافت. این درحالی است که در استانداردهای خودروسازی ایران، ایمنی عابرپیاده هنوز الزامی نشده است.»


نخستین خودرو داخلی با سیستم کنترل پایداری هوشمند
تارا نخستین سدان کامپکت گروه صنعتی ایران‌خودرو است که از سیستم ESC (کنترل پایداری الکترونیکی) برخوردار است و گرچه گزارش تست درایو تارا در شماره آتی روزنامه «دنیای‌خودرو» به‌تفصیل شرح داده خواهد شد، اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت نتیجه آزمایش این سیستم با سرعت 80 کیلومتر برساعت به‌هنگام گردش در پیچ‌ها نشان داد که عملکرد آن در خودرو تارا در سطح خوبی قرار دارد. درواقع سیستم کنترل پایداری برای حفظ خودرو درشرایط نرمال، کنترل ترمز تک‌تک چرخ‌ها را به‌صورت مجزا به‌همراه کنترل دریچه‌گاز دراختیار می‌گیرد تا خودرو از مسیر درست خارج نشود. این سیستم دریچه‌گاز را محدود می‌کند تا سرعت خودرو افزایش نیابد و سپس با اعمال نیروی ترمز به‌یک یا چند چرخ سبب می‌شود خودرو در حالت نرمال باقی بماند.

تارا اتوماتیک؛ دردانه ایران‌خودرو در مراسم تست درایو
برای تست درایو تارای دنده‌دستی، این خودرو با چهار رنگ مشکی، قهوه‌ای تیره، تیتانیومی و نقره‌ای در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفت. اما نسخه‌ای که بسیار جلب‌توجه می‌کرد، نسخه اتوماتیک آن بود. این نسخه از تارا با رنگ سبز زیتونی متالیک به‌نمایش درآمد و پیشرانه این مدل نیز همان موتور ارتقایافته TU5 یا TU5P است. با این تفاوت که گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک قدرت را به‌چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. از مهم‌ترین تغییرات این مدل نسبت به‌دنده‌دستی می‌توان به‌سانروف، رینگ‌های 16 اینچی فولادی پنج‌پره، دوربین دید عقب، صندلی راننده با شش جهت، چهار ایربگ و روکش چرمی دسته‌دنده و غربیلک‌فرمان و... اشاره کرد. تارای اتوماتیک درحال ‌حاضر تست‌های نهایی را برای ورود به‌خیابان‌ها و جاده‌های ایران پاس می‌کند و اواخر آبان‌ماه سال جاری به‌مشتریان عرضه می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    فقط سه ستاره کسب کرده فرمایش می کنید یه خودروی بسیار ایمنی است یکی نمی دونه فکر می کنه این خودرو ۵ ستاره داره که ایران خودرو این قدر دمشو کلفت میکنه
  • احمد IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    خودرویی که سه ستاره داره یعنی اینکه از نظر امنیت خودروی محکمی نیست هر چه قدر هم امکانات داشته باشه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =