خیاط‌زاده

لنت‌ترمز یکی از قطعات پرمصرف و پرفروش است و درسال‌های گذشته شاهد واردات لنت‌ترمز بودیم که درعین حال عمده آن‌ها درجه دو و سه بودند و نسبت به‌نمونه‌های داخلی کیفیت بسیار پایینی داشتند. با این حال این ممنوعیت واردات بود که سبب شد بسیاری از لنت‌های داخلی استفاده کنند و متوجه شوند که کیفیت تولیدات داخلی به‌مراتب از بسیاری از مدل‌های وارداتی بهتر است. اما آنچه امروز به‌اسم لنت خارجی در بازار وجود دارد، در داخل تولید شده و با بسته‌بندی خارجی‌ به‌فروش می‌رسد و در این خصوص و درمورد وضعیت فروش لنت در ب

با توجه به‌وضعیت اقتصادی و شیوع کرونا، وضعیت فروش در لنت‌پارس به‌چه‌شکل است؟

با توجه به‌سبد محصولات لنت‌پارس که انواع مدل‌های خودرو و وسایل نقلیه را در ایران پوشش می‌دهد، این شرکت بخش عمده‌ای از تقاضاهای موجود در بازار را تامین می‌کند و با وجود کیفیت مطلوب محصولات لنت‌پارس، مصرف‌کنندگان از آن کاملا راضی هستند .

واردات لنت‌های بی‌کیفیت چقدر در گرایش مردم به‌خرید محصولات ایرانی تاثیرگذار بود؟

در گذشته ما تجربه واردات بی‌رویه را داشتیم که تاثیرات بسیار مخربی بر اقتصاد و صنعت لنت‌ترمز داشت و بخش چشمگیری از آن متوجه مصرف‌کننده می‌شد. دلیل اصلی این موضوع نیز آن بود که اکثر اجناس وارداتی توسط دلالان و افراد غیرحرفه‌ای ومنفعت‌طلب با کیفیت درجه دو و سه وارد کشور می‌شد و با تبلیغات کذب و بسته‌بندی‌های تقلبی به‌چندین برابر قیمت فروخته می‌شد که درنهایت زیان کشور و مصرف‌کننده را به‌همراه داشت.

اما بعد از محدود شدن واردات لنت‌ترمز به‌کشور، بسیاری از متقاضیان این قطعه به‌مصرف محصولات داخلی روی آوردند و با گذشت زمان به‌کیفیت بالای آن‌ها پی بردند و درعین حال آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی دراین خصوص همچنان نیازمند فعالیت بیش‌تری است.

بعد از جلوگیری از ورود اجناس خارجی خدمات پس از فروش و خطوط تولید بسیاری از شرکت‌ها که به‌صورت CKD واردات انجام می‌دادند، با ما ارتباط برقرار کردند و متوجه شدند که محصولات ما از کیفیت بسیار مطلوب و رقابتی درمقایسه با مدل‌های وارداتی برخوردار است. این شرکت‌ها درحال حاضر از محصولات ما رضایت کامل دارند و به‌صورت گسترده مشغول به‌همکاری هستیم.

چنین فرصتی این اطمینان را نیز به‌بسیاری از مصرف‌کنندگان داد که لنت‌ترمزهای تولیدکنندگان برجسته داخلی را که از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت با اقلام خارجی بوده و برایشان از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است، بیش از پیش مورد توجه قرار دهند. این درحالی است که یک کالای اورجینال درجه‌یک خارجی در کشور که از نظر فنی و کیفی مشابه محصولات مرغوب داخلی است (تجهیزات و آزمایشگاه‌ها و مواداولیه‌ای که برای تولید در داخل کشور استفاده می‌شود، از کیفیت قابل قبولی برخوردار است) درمقایسه با جنس تولید داخل حداقل حدود 10 تا 20 برابر گران‌تر است.

درشرایط عمده مشکل بازار لنت‌ترمز ایران را چه‌می‌دانید؟

درحال حاضر وجود محصولات غیراصل بزرگ‌ترین مشکل است و بسیاری از قطعات موجود دربازار که عنوان قطعه اورجینال خارجی و حتی برندهای مطرح داخلی را یدک می‌کشند، در کارگاه‌های به‌اصطلاح زیرزمینی و در بسته‌بندی تقلبی تولید و روانه بازار می‌شوند و تنها دلیل آن نیز سود سرشاری است که از این محل نصیب این دسته از تولیدکنندگان می‌شود.

این محصولات به‌چه شکلی تولید می‌شود که با نمونه اصل تفاوت قیمت و کیفی آشکاری دارد؟

تولیدکنندگانی مانند شرکت لنت‌پارس با داشتن قریب به 40 سال سابقه تولید و خوشنامی در صنعت لنت‌ترمز با بهره‌مندی از مجهزترین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولید و آزمایشگاهی، مرغوب‌ترین مواداولیه و فرمولاسیون و مجرب‌ترین کارشناسان همواره در فکر ارتقای جایگاه خود و رضایت‌مندی هرچه‌بیش‌تر مصرف‌کنندگان و مخاطبین هستند؛ درحالی که محصولات غیراصل تنها با هدف کسب سود نامتعارف و به‌قیمت فریب خریدار تولید می‌شود و به‌هیچ‌عنوان با محصولات کارخانجات مطرح قابل مقایسه نیستند.

به‌همین دلیل گاه شاهدیم که برخی برندهای غیراستاندارد و زیرپله‌ای پس از مواجه شدن با مشکلات کیفی مجبور می‌شوند محصول خود را با نام و طرح جدید روانه بازار کنند. دراینجا به‌مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی از نمایندگی‌های مجاز برندهای شناخته‌شده خرید کنند.

راهکاری برای جلوگیری از فعالیت کارگاه‌های زیرپله‌ای و ورود محصـــولات تقلبی به‌بازار وجود دارد؟

نظارت و پایش بازار توسط کمیته‌ای متشکل از سازمان استاندارد، تعزیرات، اتحادیه فروشندگان قطعات خودرو و انجمن لنت‌سازان و قوه‌قضائیه می‌تواند مفید باشد.

با توجه به‌آن‌که محصولات داخلی با نمونه‌های مشابه خارجی از نظر فنی و کیفی رقابت می‌کند، مشکل صادرات آن‌ها چیست؟

تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز و عدم‌حمایت‌های دولتی روی صادرات به‌شدت تاثیرگذار است. اما مهم‌ترین مساله این است که تولید داخل درحال حاضر بیش‌تر معطوف بر رفع نیاز و تقاضای داخلی است و با این وجود با توجه به‌این‌که کیفیت و کارآمدی محصولات ما برای بسیاری از بازارها ثابت شده است، همچنان دراین بخش تقاضاهایی از سوی کشورهای همسایه و حتی برخی کشورهای اروپایی برای صادرات وجود دارد.

یعنی تولیدات شما به‌شکل کامل صرف پاسخگویی به‌نیاز داخلی می‌شود و مازادی وجود ندارد که به‌صادرات تخصیص داده شود؟

صادرات داریم؛ اما نسبت به‌گذشته و بیش‌تر به‌دلیل نوسانات نرخ ارز تا حـــــدی کاهش یافته و با این حال کشورهای همسایه همچنان متقاضی محصولات ما هستند وبخشی از نیازشان را از همین طریق تامین می‌کنند.

بحثی نیز درخصوص افزایش قیمت لنت مطرح بود و برخی مدعی شدند که قیمت‌ لنت تا 40 درصد افزایش می‌یابد. آیا این خبر درست است؟

خیر. متاسفانه شاهد انتشار اطلاعات نادرست و اشتباه در راستای منافع شخصی عده‌ای در برخی رسانه‌ها هستیم و این امر موجب گمراهی مخاطبین شامل مصرف‌کنندگان و فروشندگان قطعات خودرو می‌شود.

باید درخصوص عدم‌ارائه هرگونه اطلاعات نادرست به‌مخاطبین دقت و توجه ویژه‌ای داشت و به‌طور مثال در هفته گذشته فردی که خود را به‌اصطلاح کارشناس در امور مربوط به‌لنت‌ترمز می‌دانست، طی مصاحبه‌ای ادعا کرده بود که قیمت لنت 30 تا 40 درصد افزایش خواهد یافت. این مطلب کاملا نادرست است و درعین حال می‌تواند موجب آشفتگی بازار شود.

به‌ نظرم بهتر است پیش از انتشار این‌گونه اخبار با متولیان امور و افـــــراد ذیصلاح در انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز صحبت و از این طریق صحت یا نادرستی اخبار مشخص شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =