فرمولاوان

تیم‌های فرمول‌یک برای کنترل هرچه بهتر تایرهای جدید فصل 2021، مجهز به تفنگ‌های جدید و ابتکاری ‌شده‌اند. در فرمول‌یک تیم‌ها می‌دانند که کنترل کامل و آگاهی از تایرها، نکته کلیدی برای استخراج عملکرد تمام‌عیار خودرو در مرحله تعیین خط و مسابقه است.

به گزارش «اخبار خودرو»،تیم‌های فرمول‌یک برای کنترل هرچه بهتر تایرهای جدید فصل 2021، مجهز به تفنگ‌های جدید و ابتکاری ‌شده‌اند. در فرمول‌یک تیم‌ها می‌دانند که کنترل کامل و آگاهی از تایرها، نکته کلیدی برای استخراج عملکرد تمام‌عیار خودرو در مرحله تعیین خط و مسابقه است. به همین دلیل فعالیت‌های زیادی برای بررسی دما و دوام تایرها در هر مرحله تست و تمرین یک آخر هفته فرمول یک صورت می‌گیرد.
در تست پیش‌فصل بحرین، دیده ‌شده است برخی مکانیک‌ها و تکنسین‌ها از تفنگ جدیدی برای جدا کردن تایر از خودرو استفاده ‌کردند. به نظر می‌رسد که این تفنگ به لاستیک چکش می‌خورد. هرچند افرادی که از آن استفاده می‌کردند تمام تلاش خود را به کار بردند تا همه‌چیز را مخفی نگه‌دارند اما مشخصات به‌نسبت‌کاملی از این تفنگ برای همگان آشکار شد. این تفنگ که «VESevo» خوانده می‌شود، نام لاتین یک آتشفشان معروف است و توسط یک استارت‌آپ ایتالیایی به نام مگاراید ساخته‌شده است. نام «VESevo» به‌عنوان مخفف سیستم ارزیابی ویسکوالاستیسیتی تکامل‌یافته و نتیجه تحقیقات شبیه‌سازی‌های دینامیک خودرو در دانشگاه ناپل فدریکو دوم است. کاری که این تفنگ انجام می‌دهد، جمع‌آوری اطلاعات روی آج لاستیک است تا به‌این ترتیب مشخص شود عملکرد تایر در پیست چگونه بوده است.
با استفاده از یک الگوریتم خاص پست پراسسینگ، تفنگ به اپراتورها این امکان را می‌دهد تمام خواص فیزیکی تایر را بررسی کنند، این ویژگی‌ها شامل تحلیل بهتر برای دمای داخل، میزان سختی، میزان سایش و دمپ است.
البته می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری برای درک بهتر تاثیر دمای تایر و سطح پیست بر عملکرد و دوام لاستیک نیز بهره برد. این اطلاعات برای درک دقیق رفتار و عملکرد یک ست خاص تایر حیاتی است و می‌تواند به تیم‌ها کمک کند که پیش‌بینی کنند چگونه بهترین و بیشترین عملکرد را از تایر به‌دست بیاورند.
بااینکه پیرلی هم‌اکنون داده‌ها و اطلاعات گسترده‌ای درباره محدوده عملکردی تایرها در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهد اما هنوز رانندگان نسبت‌به ایده‌آل نبودن تایرها (در محدوده پیشنهادی پیرلی) به مهندسان خود به‌دلیل اینکه فرسایش بیش از میزان پیش‌بینی‌شده بود، انتقاد می‌کنند.
بااینکه این تفنگ جدید یک حرکت چکشی روی تایر دارد اما درواقع یک ابزار تست NDT یا غیرمخرب است تا به لاستیک آسیب وارد نشود. درواقع، این حرکت فقط به این ‌دلیل است که این ابزار به درک بهتری از خاصـــــیت ویسکوالاستیک آج و لاستیک دست یابد.
مشخص نیست چند تیم در فرمول یک از این تفنگ استفاده می‌کنند اما تکنسین‌های این کمپانی ایتالیایی درحال دانلود اطلاعات در کامپیوترهایشان در بحرین دیده شدند. این موضوع نشان می‌دهد تیم‌های مختلفی برای استفاده از این ابزار دندان‌تیز کرده‌اند و حالا تیم‌های دیگر نیز با دانستن این مزیت مطمئنا نیز خواهان این ابزار هستند. تفنگ‌های مگا راید هم‌اکنون در فرمول 2 و 3 توسط ترایدنت مورداستفاده قرارگرفته است اما اولین‌بار در گرندپری بحرین این تفنگ‌ها وارد گارژ تیم‌های فرمول‌یک شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =