باتری‌های یو‌پی‌اس

وقتی صحبت از باتری می‌شود، همیشه مواردی برای بهبود و بالا رفتن کیفیت وجود دارد. در این زمینه رقابت بر سر تولید باتری ارزان‌تر، ایمن‌تر، با دوام‌تر و با انرژی بیش‌تر است که به‌راحتی قابل بازیافت باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،وقتی صحبت از باتری می‌شود، همیشه مواردی برای بهبود و بالا رفتن کیفیت وجود دارد. در این زمینه رقابت بر سر تولید باتری ارزان‌تر، ایمن‌تر، با دوام‌تر و با انرژی بیش‌تر است که به‌راحتی قابل بازیافت باشد. مهندسان نانو در دانشگاه کالیفرنیای سان‌دیه‌گو یک نقشه راه تحقیقاتی ارائه داده‌اند که احتمالا انقلابی در صنعت باتری‌های برقی خواهد بود. این روند شامل چهار چالش است که باید برای پیشبرد یک کلاس امیدوارکننده از باتری‌ها -همه‌حالت جامد - مورد توجه قرار گیرد. مهندسان نانوفناوری دانشگاه کالیفرنیا سان‌دیه‌گو با تعویض آندهای باتری‌های یون-لیتیوم که در همه‌چیز از گوشی‌های هوشمند گرفته تا سفینه‌های فضایی کاربرد دارند، این دگرگونی دوران‌ساز را محقق کرده‌اند. اکثر باتری‌های یون-لیتیوم دارای آندهای گرافیتی هستند؛ درحالی که چگالی انرژی در آند سیلیسیومی 10 برابر آن‌هاست. مشکل آندهای سیلیسیومی این است که هنگام پر و خالی شدن باتری دچار انبساط و انقباض می‌شوند و برای کاربرد در اکثر محصولات بسیار ناپایدارند. این مهندسان با تعجب بسیار متوجه شدند که با به‌کار گرفتن الکترولیت جامد سولفیدی به‌جای الکترولیت مایع، می‌توان این محدودیت را برطرف کرد.
دکتر دارن تان، استاد دانشگاه کالیفرنیای سان‌دیه‌گو و نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: «با این پیکربندی در باتری، قلمرو جدیدی را با استفاده از آندهایی همچون سیلیسیوم در باتری‌های حالت جامد پدید می‌آوریم و با ره‌یافت سیلیسیوم حالت جامد، می‌توان بسیاری از محدودیت‌های باتری‌های متعارف را برطرف کرد و فرصت‌های جالبی فراهم می‌شود تا به‌نیازهای بازار، یعنی افزایش انرژی حجمی، کاهش هزینه و باتری‌های ایمن‌تر به‌ویژه برای ذخیره‌سازی انرژی در شبکه پاسخ دهیم.»
این گروه محققان توانسته‌اند در دمای اتاق این باتری جدید را ۵۰۰ بار پر و خالی و ۸۰ درصد ظرفیت آن را حفظ کنند. فناوری باتری سیلیسیومیِ با حالت جامد کامل هم‌اکنون از سوی شرکت نوآفرین یونی‌گرید باتری به‌ثبت رسیده است. دکتر تان شرکت یونی‌گرید باتری را برای توسعه بیش‌تر این فناوری تاسیس کرده و امیدوار است درنهایت آن را به‌تولید تجاری برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =