بازار خودرو

درحال‌حاضر وزیر صمت جدید به دنبال رساندن تیراژ خودروها به مرز ۳میلیون دستگاه خودرو طی ۴ سال آینده است؛ هدفی که بدون سرمایه‌گذاری بر پلت‌فرم مشترک و هماهنگی مناسب بین دوخودروساز بزرگ کشور با قطعه‌سازان امکان‌پذیر نخواهد بود. 

به گزارش «اخبار خودرو»،پلت‌فرم مشترک یکی از مواردی است که در سال‌های اخیر به دو خودروساز کشور پیشنهاد داده شده اما همچنان راه درازی پیش روی این شرکت برای عملیاتی‌کردن استفاده از پلت‌فرم مشترک است، هرچند با پلت‌فرم مشترک و افزایش تیراژ می‌توان نسبت به کم‌کردن قیمت تمام‌شده امیدوار بود. چراکه هزینه‌ها بین دو خودروساز تقسیم می‌شود و آن‌ها به سمت طراحی سریع‌تر خودروها حرکت می‌کنند.

درحال‌حاضر وزیر صمت جدید به دنبال رساندن تیراژ خودروها به مرز ۳میلیون دستگاه خودرو طی ۴ سال آینده است؛ هدفی که بدون سرمایه‌گذاری بر پلت‌فرم مشترک و هماهنگی مناسب بین دوخودروساز بزرگ کشور با قطعه‌سازان امکان‌پذیر نخواهد بود.در همین زمینه، با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

بحث پلت‌فرم (قوای محرکه و...) مشترک برای دو خودروساز و همچنین طراحی مجزا از سوی شما مطرح شده است. آیا این بحث در حد پیشنهاد است یا قرار است اتفاق خاصی رخ دهد؟

حرف من این است که اگر پلت‌فرم مشترک داشته باشیم، موفق‌تر خواهیم بود. همان‌طور که می‌دانید پلت‌فرم آنچه دیده نمی‌شود، شامل قوای محرکه، گیربکس و جعبه فرمان و... است. در دنیا روی پلت‌فرم‌هایی که طراحی می‌کنند، چند اتاق قرار می‌دهند.

به‌این دلیل از هر اتاقی که طراحی می‌شود، می‌توان تعداد کمی خودرو می‌توان به فروش رساند. به‌هرحال باید اتاق‌های مختلفی طراحی شود تا سلائق مختلف را پوشش دهد. خودروسازان سعی می‌کنند گیربکس و موتور و به‌طور کلی پلت‌فرم را مشترک تولید کنند تا با افزایش تیراژ، تولیداتشان اقتصادی تمام شود. وقتی از یک موتور در سال ۵میلیون تولید می‌شود، قیمت تمام‌شده کاهش پیدا می‌کند و خودرو هم اقتصادی می‌شود.

پیشنهاد دادم خودروسازان با هم همکاری کنند و پلت‌فرم مشترک داشته باشند. مثلا گفته‌ شود روی موتور خودرو یک شرکت سرمایه‌گذاری کند و روی گیربکس یک شرکت دیگر. یعنی یک قرارداد منعقد کنند و یک پلت‌فرم تولیدکنند. براساس قراردادی که منعقد می‌کنند، هم خود می‌توانند اتاق‌های مختلفی طراحی و تولید کنند و هم این پلت‌فرم را در اختیار سایر خودروسازان قرار دهند تا آن‌ها نیز خودروهای اختصاصی خود را تولید کنند.

آیا برنامه مدون خاصی در این خصوص وجود ندارد؟

از برنامه دقیق شرکت‌ها اطلاعی ندارم، اما این ادغام و استفاده از پلت‌فرم مشترک را به‌عنوان یک راهکار پیشنهاد دادم.

اگر هم زمانی تحریم‌ها برداشته شود، خارجی‌ها راحت‌تر راضی به همکاری با خودروسازان داخلی می‌شوند. زیرا اگر این شرکت‌ها متوجه شوند که در کشور پلت‌فرم مشترک وجود دارد و روی پلت‌فرم مشترک، اتاق‌های مختلف را سوار می‌کنند و خودروسازان حرفی برای گفتن دارند، راحت‌تر راضی به جوینت‌ونچر می‌شوند.

حتی رسیدن به چشم‌انداز 1404 هم زمانی محقق می‌شود که از یک‌سو پلت‌فرم‌های جدید و خودروهای جدید به بازار ارائه داده و بازار صادراتی را رونق دهیم و از سوی دیگر، بتوانیم با بزرگانی در دنیا همکاری داشته باشیم و به بازار صادراتی آن‌ها بپیوندیم تا بتوانیم سالانه 2 تا 3 میلیون دستگاه تولید داشته باشیم. باتوجه به افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ریال، قدرت مردم کاهش یافته و مطالعات انجام‌شده نیز نشان می‌دهد؛ مردم سالانه قدرت خرید یک‌میلیون دستگاه خودرو را دارند.

تقاضای بیشتر از این رقم که درحال‌حاضر وجود دارد، به دلیل رانتی است که در این مدت ایجاد شده، متاسفانه ایران‌خودرو و سایپا روی هر محصول زیان مشخصی دارند، اما برندگان قرعه‌کشی این شرکت‌ها بین 20میلیون تا 160میلیون تومان روی انواع خودرو از کوییک‌آر گرفته تا پژوپارس سود به دست می‌آورند.

در قرعه‌کشی‌های اخیر خودروسازان شاهد بودیم که محصولات عرضه‌شده سایپا با توجه به فاصله قیمت کارخانه تا نرخ بازارشان، بین 20 تا 40میلیون و محصولات عرضه‌شده ایران‌خودرو در دو قرعه‌کشی اخیر نیز بین 120 تا 160میلیون تومان سود تضمین‌شده داشتند.

این در حالی است که چنین سودی باید میان تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی تقسیم شود. یعنی تولیدکننده محصولش را براساس قیمت‌تمام‌شده و سود متعارف بفروشد تا مشکل نقدینگی حل و روند زیان‌دهی‌اش متوقف شود و مصرف‌کننده واقعی هم بتواند خودرو موردنظرش را با قیمتی بین قیمت فعلی کارخانه و بازار بخرد تا نخواهد این‌همه سود به دلال بدهد.

بر این اساس، از وزیر صنعت هم درخواست کرده‌ایم جلسه‌ای را برگزار کنند تا صنعت خودرو از این وضعیت خارج شود. در همین راستا، آقای فاطمی‌امین نیز مخالفت خود را با روش قرعه‌کشی اعلام کرده و گفته است برنامه دقیقی برای تنظیم بازار خودرو طراحی شده که در مراحل تصویب قرار دارد و بعد از تصویب منتشر خواهد شد.

پیش از این نیز بحث پلت‌فرم مشترک مطرح شده بود، اما چرا این اتفاق تا امروز نیفتاده است؟ آیا دو خودروساز کشور توان همکاری با یکدیگر را دارند یا خیر؟

شاید دانش‌فنی کافی برای این ادغام نداشته باشیم و باید در برخی موارد کمک خارجی‌ها را در اختیار داشته باشیم. ازسوی‌دیگر، باید برای این اقدام تحریم‌ها برداشته شود.

اگر تحریم‌ها برداشته شود، حرکت به سمت پلت‌فرم مشترک میسرتر می‌شود. برخی اقدامات را خودروسازان داخلی و شرکت‌های تحقیق‌وتوسعه انجام خواهند داد، اما برخی از آن‌ها نیاز به مشارکت خارجی‌ها و دانش آن‌ها دارد. اگر تحریم‌ها برداشته شوند، احتمال دارد برنامه پلت‌فرم مشترک به نتیجه برسد.

وزیر صنعت همچنین اعلام کرده است برنامه‌های جدیدی برای دستیابی به تولید 3میلیون دستگاه دارد. به نظر شما این هدف قابل دستیابی است؟

در دوران تحریم‌ها باید NGOها را به بازی بگیرند. این سازمان‌ها هم بازنشستگان این رشته‌ها هستند. ما از وزیر صمت تقاضای تشکیل جلسه داشته و انتظار داریم شورای سیاست‌گذاری خودرو را فعال کنند.

این شورا از زمان آقای نژادحسینیان شروع شد و کمک‌های موثری در پیشبرد این صنعت می‌کرد، اما متاسفانه این اواخر تعطیل شد. چنین تصمیم‌گیری‌هایی نیاز به مشورت با سایر انجمن‌ها و متخصصان دارد. انجمن خودروسازان می‌تواند در این نشست مسائل وراهکارهای این اقدام را مطرح کند تا به این صنعت کمک کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =