پروتک

سرمایه‌ گذاری۲۵۰ میلیاردتومانی بخش خصوصی آن‌ هم در اوج تحریم‌ ها حکایت از همکاری مشترک کمپانی خوشنام «بلوکم» آلمان با شرکت «آریاشیمی» در ایران دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،درست در شرایطی که بسیاری از تولیدکنندگان روانکار برای تامین مواد اولیه باکیفیت با چالش‌های بسیاری مواجه‌اند، ‌شرکت آریاشیمی با یک قرارداد مشترک به دنبال تولید محصولاتی با بالاترین کیفیت و انتقال تکنولوژی روز دنیا به کشور است.  یک همکاری مشترک برای تولید روغن‌موتور آلمانی در ایران که قرار است شرکت آلمانی بر تمامی فرایندهای تولید نظارت داشته باشد.

با مهندس مسعودرضا هنرور، مدیر دپارتمان فروش و بازاریابی شرکت «آریاشیمی» که به عنوان شریک تجاری «بلوکم» آلمان در ایران شناخته می‌شود، به گفت‌وگو نشستیم تا از ویژگی‌های محصولات خود بگوید.

همکاری بلوکم آلمان با شریک ایرانی خود تنها به تولید چند محصول خلاصه نخواهد شد و آنگونه که مشخص است آلمانی‌ها برنامه‌های بسیاری برای انتقال تکنولوژی و تولید محصول مشترک در ایران دارند.


از سابقه شرکت آریاشیمی بگویید و اینکه آیا پیش از تولید محصولات پروتک آلمان در ایران،‌ در زمینه تولید، واردات یا عرضه روانکارها در کشور فعالیت داشته‌اید یا خیر؟

شرکت آریاشیمی یکی از زیرمجموعه‌های گروه «هلدینگ شیمیدر» است و به‌عنوان شرکت مادر از سال ۱۳۸۶فعالیت خود را در حوزه روانکارها شروع کرد. از سال ۱۳۹۶ نیز با تغییر سهام‌داری و پروانه بهره‌برداری، ‌تولید روانکارها و روغن‌موتور را به‌منظور حمایت از تولید ملی و داخلی آغاز کرده است. در این راستا تجهیز و مدرن‌سازی کارخانه به‌منظور افزایش ظرفیت تولید و تنوع محصولات مدنظر قرار گرفت، در بهمن‌ماه سال ۹۹اولین فاز تولیدی و در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز فاز دوم تولید روغن‌های موتوری در کارخانه این شرکت در منطقه اقتصادی سلفچگان به بهره‌برداری رسید.

چه شد به جای ایجاد یک برند داخلی به فکر همکاری مشترک با یکی از معتبرترین تولیدکننده‌های روانکار آلمان افتادید؟

همان‌طور که می‌دانید در سال‌های اخیر خودروهای وارداتی با تکنولوژی جدید وارد کشور شده‌اند، این خودروها به روانکارهایی با کیفیت بالا و با استانداردهای جهانی نیاز دارند. همچنین صنعت روانکارها با رشد سریع دانش‌فنی روبه‌رو شد؛ به همین دلیل ما نیز به سمت یکی از شرکت‌های معتبر و خوش‌سابقه آلمانی رفتیم.

از همان ابتدای کار با بررسی‌هایی که انجام گرفت، مشخص شد مجموعه «Bluechem Group» آلمان ظرفیت انتقال تکنولوژی را دارد، بنابراین کار را با انتقال تکنولوژی و برندسازی مدرن با این مجموعه آغاز کردیم تا درنهایت به بومی‌سازی محصولات دست یابیم.

البته قبل از آن با چند شرکت معتبر اروپایی رایزنی کردیم و به این نتیجه رسیدیم شرکت «بلوکم‌گروپ» آلمان از بسیاری جهات توانایی بالایی دارد و می‌تواند در انتقال تکنولوژی تولید روانکارهای جدید نیز به ما کمک کند. البته سابقه درخشان این شرکت نیز مدنظر قرار گرفت. البته این شرکت در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان برند برتر آلمان انتخاب شد. بلوکم آلمان در کارنامه خود چند ثبت‌اختراع نیز دارد که این موارد در تصمیم‌گیری ما برای انتخاب این مجموعه به عنوان شریک تجاری تاثیرگذار بود.

چه میزان از سهم بازار روانکارها در آلمان در اختیار شرکت بلوکم است؟

شرکت بلوکم‌گروپ سابقه‌ای ۴۵ساله در تولید روانکارها دارد و از سبد محصولات متنوعی نیز برخوردار است. این شرکت فعالیت گسترده‌ای در آلمان و دیگر کشورها مانند اسپانیا، ‌کانادا،‌ مکزیک‌، ‌روسیه، ‌چین و کشورهای خاورمیانه دارد.

این مجموعه سهم بسزایی در بازار آلمان و برند مشترک با شرکت‌های بزرگ دنیا داشته زیرا بلوکم‌گروپ بیش‌از ۴۰نوع روغن‌موتور بنزینی، ‌دیزلی و روغن‌های گیربکس تولید می‌کند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این برند آلمانی سبد محصولات در گروه «Car Care» و «Auto Cre» مانند اکتان‌بوستر، ‌انژکتورشوی و ...است که مشتمل بر بیش‌از ۱۱۲محصول می‌شود. از دیگر گروه محصولاتی که این مجموعه آلمانی تولید می‌کند و بین تعمیرکاران و تعویض‌روغنی‌های کشور به خوشنامی شناخته می‌شود، تجهیزات تعمیرگاهی مانند «ساکشن ATF» بلوکم است. بلوکم در زمینه تجهیزات ۱۰دستگاه تولید و به بازار عرضه کرده است و ما به‌عنوان نماینده این شرکت در ایران می‌توانیم در صورت درخواست مشتری نسبت به تامین آنها نیز اقدام کنیم.

آیا برای تولید محصولات «پروتک» آلمان در ایران اقدام به ساخت و تجهیز کارخانه کرده‌اید یا تولید را در قالب برون‌سپاری به دیگر کارخانه‌های بلندینگ سپرده‌اید؟

به جرأت می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانه‌های بلندینگ کشور در بخش‌خصوصی توسط شرکت آریاشیمی تجهیز شده است. این کارخانه ظرفیت تولید ۵۰هزار تن محصول در سال را دارد و یکی از مجهزترین و به‌روزترین آزمایشگاه‌های کنترل کیفی نیز با سرمایه‌گذاری بیش از دو میلیون دلاری در این مجموعه ایجاد شده است همچنین خطوط تولید کاملا مکانیزه و دارای اتوماسیون صنعتی است.

به تنوع بالای سبد محصولات اشاره کردید، ‌با چه تعداد محصول به بازار ورود خواهید کرد؟

سبد محصولات ما در سه دسته‌بندی روغن‌های موتوری‌ «بنزینی» و «دیزلی» و «ATF»ها یا همان روغن‌های گیربکس عرضه می‌شود. درحال‌حاضر برای شروع فعالیت تولید و عرضه ۲۱محصول را در برنامه داریم تا در آینده نزدیک باتوجه به نیاز مشتری‌ها بتوانیم سبد محصولات خود را تکمیل کنیم. حتی جدیدترین روغن‌موتور دنیا با گرید «۰W۲۰» و استاندارد «APISP» را نیز در سبد محصولاتمان داریم.

آیا محصولات در داخل تولید می‌شوند یا بخشی از آن به صورت وارداتی است؟

درحال‌حاضر بخش عمده محصولات در داخل و تحت نظارت کامل شرکت مادر تولید می‌شود. بخش دیگر محصولات مانند روغن‌موتور « ۰W۲۰ SP»، «‌ATF۳»، ATF۶»، «ATF CVT» و «ATF DCT+ » به‌صورت «IBC» از بلوکم آلمان و تحت برند بلوکم وارد و در کارخانه بسته‌بندی می‌شوند. اما در آینده نزدیک تمام محصولات با کمک شرکت آلمانی در داخل تولید خواهند شد.

ظرفیت تولید سالانه کارخانه آریاشیمی چه مقدار است و در برنامه بلندمدت چه سهم بازاری را برای خود متصور هستید؟

ظرفیت تولید سالانه کارخانه ۵۰هزار تن است. در سه سال اول، تولید ۲۰هزار تن در سال را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این رقم در ۵سال ابتدایی به ۴۰هزار تن در سال خواهد رسید. شاید بهتر باشد در این زمان راجع‌به سهم بازار صحبتی نکنیم اما براساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است، سهم خوبی را از بازار روانکارهای خودرویی برای خود متصور هستیم.

آیا قرارداد همکاری شما با شرکت مادر منحصربه تولید و عرضه در کشور است یا پوشش بازارهای منطقه‌ای را نیز در برنامه دارید؟

با توجه به مدرن بودن تجهیزات خطوط تولید، استفاده از مواداولیه اصلی و نظارت کامل شرکت مادر بر روند تولید محصولات‌درحال مذاکره با بلوکم هستیم تا بتوانیم با مجوز آنها وارد برخی بازارهای منطقه شویم.

اخذ تاییدیه خودروسازان یکی از پارامترهای مهم در تشخیص روغن‌موتور باکیفیت است. محصولات شما تاییدیه کدام خودروسازان را دارند؟

درحال‌حاضر آخرین تاییدیه‌های مرسدس‌بنز، ‌ب‌ام‌و، ‌مینی و فولکس‌واگن را داریم و به‌زودی تاییدیه شرکت‌های ماک، ‌اسکانیا، ‌ولوو و رنو نیز اخذ خواهد شد. در بخش روغن‌های گیربکس نیز تاییدیه «ZF» و «VOITH» را دریافت کردیم. به جرأت می‌توان گفت روغن‌های «ATFپروتک» ازجمله باکیفیت‌ترین محصولات در دنیاست.

آیا برنامه‌ای برای عرضه روغن‌های پروتک در سطح خودروسازان و شبکه خدمات پس از فروش آنها دارید؟

در آریاشیمی برنامه وسیعی برای تامین نیاز OEMها و خدمات پس از فروش آنها داریم. درحال‌حاضر با بیش‌از ۱۰ خودروساز و واردکننده برتر کشور مذاکره کرده‌ایم که برخی از آنها به نتیجه نهایی رسیده است. حتی برخی از این توافقات در قالب برند مشترک خواهد بود.

محصولات شما در چه سطح قیمتی قرار خواهند گرفت و رقبای احتمالی در بازار ایران کدام برندها خواهند بود؟

رقبای ما روغن‌موتورهای معتبر خارجی و گریدهای بالای روغن‌موتورهای معروف و برتر داخلی هستند. قیمت‌ها نیز در همین سطح خواهد بود، این در حالی است‌که اگر این محصولات به صورت وارداتی از آلمان به ایران می‌آمدند، ‌مصرف‌کننده باید چندبرابر آنچه ما قیمت‌گذاری کرده‌ایم، پرداخت می‌کرد.

آیا تنها در بخش روغن‌های موتوری فعالیت خواهید کرد یا در بخش‌های صنعتی و معدنی نیز حضور خواهید داشت؟

درحال حاضر فعالیت ما تنها در بخش روغن‌های موتوری و روان‌کننده‌های موتوری مورد استفاده در صنایع و معادن خواهد بود. برای تولید روانکارهای صنعتی درحال نهایی کردن قرارداد همکاری و سرمایه‌گذاری با یک برند دیگر اروپایی هستیم. براساس برآوردهای صورت‌گرفته تا یک‌سال آینده،‌ این گروه از محصولات نیز در سبد فروش آریاشیمی قرار می‌گیرند. علاوه‌بر این برای تامین روغن‌ موتورسیکلت‌های چهارزمانه نیز درحال مذاکره با شرکت‌های بزرگ موتورسیکلت‌سازی در ایران هستیم و رایزنی‌ها را برای اخذ تاییدیه «JASO» نیز آغاز کرده‌ایم.

اولویت فروش محصولات پروتک کدام شهرها و استان‌های کشور هستند؟

با توجه به برنامه تدوین شده در اداره فروش و بازاریابی شرکت، ‌اولویت فروش در استان‌های معین مانند تهران،‌ خراسان،‌ آذربایجان، ‌فارس، ‌اصفهان،‌ خوزستان، گیلان، مازندران و البرز است که البته به مرور فروش در تمام استان‌ها انجام خواهد گرفت.

حجم سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در ایران چه مقدار بوده و آیا شرکت خارجی نیز در این سرمایه‌گذاری شراکت داشته است؟

تا این لحظه ۲۵۰میلیارد تومان برای احداث کارخانه سرمایه‌گذاری شده، شرکت مادر نیز در تامین مواداولیه، ‌برندینگ و انتقال تکنولوژی به ما کمک کرده است.

آیا شرکت بلوکم آلمان در تمام مراحل از تامین مواد اولیه تا تولید و توزیع بر روند کار نظارت دارد؟

بله، شرکت آلمانی در تمام مراحل کار از تامین مواد اولیه تا ‌تولید و توزیع کالا بر روند کار نظارت دارد. البته این موارد به صورت کاملا تخصصی و حقوقی در قرارداد فی‌مابین درج شده، جالب اینجاست شرکت آلمانی حتی بر به‌کارگیری نیروهای متخصص اجرایی نیز نظارت دارد و اعمال نظر می‌کند.

با چه سیستم فروشی به بازار وارد می‌شوید؟ فروش سنتی یا همان فروش به عمده‌فروشان و خرده‌فروشان یا استفاده از سیستم‌های نوین و فروش مویرگی؟

در تهران توزیع مویرگی داریم، این فروش در خطوط مختلف خواهد بود؛ ازجمله آنها می‌توان به اتوسرویس‌ها، ‌فروشگاه‌های لوازم‌یدکی، ‌OEMو .... اشاره کرد. فروش ما در پخش مویرگی «فروش سرد» است و ابتدا سفارش‌گیری انجام می‌شود و درنهایت کالا به دست مشتری خواهد رسید. در دیگر استان‌های کشور نیز با استفاده از سیستم‌های نوین و به‌صورت عاملیت‌های فروش عمل خواهیم کرد. بدین معنا که کانال‌های فروش و نمایندگان شرکت در شهرهای دیگر عاملان فروش خواهند بود، در این راستا استقرار سیستم‌های جدید فروش برای عاملان نیز در نظر گرفته شده است.

یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان روغن‌موتور، نوع ادتیو مورداستفاده در محصولات است. شما از چه نوع ادتیوهایی در محصولات پروتک استفاده می‌کنید؟
برای ما استاندارد بودن و کیفیت بالای ادتیو از اولویت‌ها محسوب می‌شود. بحث دیگر استمرار کیفیت و بهره‌گیری از دانش فنی روز است و اینکه ادتیوهای مورداستفاده بتوانند نیاز خودروهای جدید را فراهم کنند. درخصوص نوع ادتیوها باید گفت به‌هیچ‌عنوان سراغ محصولات چینی، ‌هندی و دیگر ادتیوهای نامعتبر موجود در بازار نرفته و نخواهیم رفت چراکه بلوکم آلمان اجازه استفاده ازمحصولات متفرقه را نمی‌دهد و به وسیله نماینده دائم خود در کارخانه بر روند تولید نظارت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =