ب‌ام‌و 320i کارکرده

این روزها قیمت خودروهای آلمانی در بازار ایران سر به‌فلک کشیده و خرید ارزان‌ترین خودرو روز آلمانی مستلزم حداقل بودجه دومیلیاردتومانی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها قیمت خودروهای آلمانی در بازار ایران سر به‌فلک کشیده و خرید ارزان‌ترین خودرو روز آلمانی مستلزم حداقل بودجه دومیلیاردتومانی است. خودروسازان آلمانی که به‌طور عمده جزو برندهای پرمیوم و لوکس به‌حساب می‌آیند شامل برندهایی همچون ب‌ام‌و، مرسدس و پورشه در بازار کشورمان هستند. در کنار این برندهای گران‌قیمت یک برند غیرلوکس به‌نام فولکس‌واگن هم حضور دارد که حتی خرید یک خودرو روز از این برند لوکس هم بودجه‌ای حدود دو میلیاردتومان نیاز دارد. اما اگر درمورد مدل‌های قدیمی‌تر بررسی بیش‌تری داشته باشید، با بودجه‌هایی پایین‌تر مدل‌های مناسبی را خواهید یافت. به‌عنوان مثال در محدوده قیمتی بالای یک‌میلیاردتومان همچنان می‌توان خودروهای آلمانی را یافت که وضعیت مطلوبی دارند. در این نوشتار قصد داریم دو مدل خودرو آلمانی هشت‌ساله را درمحدوده قیمتی یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان معرفی کنیم که هنوز از نفس نیفتاده‌اند و چاشنی اسپرت نیز دارند. ب‌ام‌و 320i سدان مدل 2013 در برابر فولکس‌واگن بیتل کوپه مدل 2013.

مقایسه فولکس‌واگن بیتل با ب‌ام‌و 320i کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان

اصیل‌زادگان آلمانی
سری 3 یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین مدل‌های کمپانی ب‌ام‌و به‌حساب می‌آید که اکنون 46 سال تولید بی‌وقفه را در کارنامه خود دارد. کمپانی ب‌ام‌و برای نخستین‌بار مدل سری 3 را در کلاس خودروهای کوپه کامپکت طراحی و در سال 1975 تولید کرد و با معرفی نسل‌های بعدی از سری 3 شاهد عرضه این خودرو در دیگر کلاس‌های خودرویی همچون سدان، استیشن، لیفت‌بک، هاچ‌بک و کانورتیبل نیز بودیم. تاکنون این خودرو کامپکت پریمیوم شش نسل را پشت سر گذاشته و اکنون نسل هفتم خود را تجربه می‌کند. در نسل ششم این خودرو که در سال 2011 وارد خط‌تولید شد، دیگر خبری از نسخه‌های اسپرت همچون کوپه و کانوریبل نبود و تنها در 3 مدل سدان، استیشن و لیفت‌بک تا سال 2019 به‌بازارهای جهانی عرضه شد. از نظر سابقه حضور در بازار ایران سری 3 یکی از معروف‌ترین خودروهای خارجی بوده که نسل‌های اول تا ششم آن در زمان خود وارد کشور شده‌اند. در میان نسل‌های مختلف سری 3 در ایران، نسل ششم را باید محبوب‌ترین دانست و این نسل از سری 3 در نسخه‌های 320i و 328i قبل فیس‌لیفت و 320i و 330i بعد از فیس‌لیفت در ایران عرضه شد که نسخه 328i تنها نسخه‌ای بود که علاوه‌بر مدل سدان در مدل لیفت‌بک نیز به‌فروش رسید. بیتل نه‌تنها یک فولکس‌واگن اصیل و با قدمت زیاد است، بلکه باید آن را جزو با تجربه‌ترین و قدیمی‌ترین خودروهای جهان دانست. این خودرو از دهه 1938 تا 2019 در سبد محصولات فولکس‌واگن حضور مداومی داشته و به‌عنوان یک خودرو مردمی جزو پرفروش‌ترین مدل‌های تاریخ صنعت‌خودرو جهان به‌حساب می‌آید. نسل آخر بیتل در سال 2011 وارد خط‌تولید شد و تا سال 2019 در دو نسخه کوپه و کانورتیبل عرضه شد. نزدیک به‌یک دهه پیش که زمزمه‌های تاسیس نمایندگی فولکس‌واگن به‌گوش می‌رسید تعدادی از خودروهای این کمپانی آلمانی توانستند مجوز ورود به‌کشور را دریافت کنند؛ اما تاسیس نمایندگی فولکس‌واگن در آن زمان تحقق نیافت. در میان مدل‌های واردشده، بیتل کوپه و کانورتیبل بیش‌تر از دیگر محصولات این کمپانی به‌چشم می‌خورد که معمولا هم با تیونینگ ABT همراه بودند. البته پیش از بسته شدن واردات خودرو نیز نمایندگی جدید فولکس‌واگن موفق به‌عرضه رسمی برخی مدل‌های فولکس‌واگن به‌کشور شد که در میان آن‌ها بیتل وجود نداشت. بنابراین بیتل‌های موجود در بازار خودروهای کارکرده همگی متعلق به‌سال‌های 2012 و 2013 هستند.

مدرن یا کلاسیک؟
اگر ابتدا بخواهیم درخصوص سری 3 مورد نظر صحبت کنیم، باید گفت این خودرو یکی از زیباترین و جذاب‌ترین ساخته‌های کمپانی ب‌ام‌و بوده که به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت‌خودرو این طراحی در تاریخ ب‌ام‌و ماندگار خواهد شد. نسل ششم سری 3 را بی‌شک باید یکی از مدل‌های سنت‌شکن دانست که سبک طراحی ب‌ام‌و را به‌طور کلی دگرگون کرده است. ایده جالب استفاده از چراغ‌های چسبیده به‌جلوپنجره نوعی نوآوری بود که ابتدا درخودروهای سری 3 به‌کار گرفته شد و با وجود این‌که طراحی سری 3 مورد نظر سنت شکسته، اما باز هم اِلِمان‌های اصیل طراحی ب‌ام‌و همچون جلوپنجره کلیوی‌شکل، چراغ‌های جلو دوتایی، چراغ‌های عقب L شکل و ستون سوم معروف به Hofmeister kink را به‌خوبی حفظ کرده است. با وجود این‌که اکنون یک دهه از تاریخ طراحی این نسل از سری 3 می‌گذرد، اما ذره‌ای از جذابیت‌های آن کاسته نشده است. درون کابین نیز شاهد همان طراحی همیشگی ب‌ام‌و هستیم که اگر بخواهیم سختگیری کنیم باید گفت شاید امروزه کمی قدیمی به‌نظر برسد.
برخلاف سری 3 که طراحی کاملا جدید و جذابی دارد، بیتل از یک طراحی کاملا کلاسیک بهره می‌برد که در همان نگاه نخست یادآور چهره به‌یادماندنی بیتل کلاسیک است. همین امر سبب شده است پس از گذشت هر چند سال بیتل همچنان به‌عنوان یک خودرو کلاسیک از مد نیفتد. بنابراین با وجود این‌که 10 سال از طراحی این خودرو می‌گذرد، چهره آن اصلا تکراری نشده و خسته‌کننده نیست. با وجود این‌که درحال حاضر نزدیک به‌یک دهه از طراحی این دو خودرو می‌گذرد و این مدت زمان زیادی به‌حساب می‌آید، اما با این حال هر دو خودرو چهره کاملا جذاب و زیبایی دارند که از این حیث مشکلی برای انتخاب ندارید. تنها دوراهی پیش روی شما انتخاب از میان طراحی کلاسیک یا مدرن است. هنگام ورود به‌داخل کابین بیتل با طراحی ساده‌ای مواجه خواهید شد و شاید این کابین در اوج سادگی برای یک خودرو اسپرت قابل قبول نباشد؛ اما استفاده از خطوط گرد در آن یادآور اصالت بیتل است.


سری 3 با آپشن بیشتر
نسل فعلی ب‌ام‌و سری 3 با وجود این‌که یک دهه پیش طراحی و ساخته شده، اما همچنان مانند ظاهر جذابش از امکانات مدرنی نیز برخوردار است. فرمان چرمی اسپرت M، لاستیک‌های ران‌فلت، درِ صندوق بار برقی، باز کردن در و روشن کردن خودرو بدون سوئیچ، دوربین عقب، دوربین‌های جانبی، صندلی‌های اسپرت با تنظیم برقی در ردیف جلو، سقف پاناراما، رادار هشدار نقاط کور، رادار جلو، رادار هشدار تغییر خطوط، رادار هشدار عابر پیاده، کروزکنترل، سنسور پارک، سنسور نور و روشن و خاموش شدن هوشمند چراغ‌ها، سنسور باران و عملکرد هوشمند برف‌پاکن‌ها، آینه داخلی ضد انعکاس نور، آینه‌های جانبی ضد انعکاس نور، نمایشگر اطلاعات روی شیشه جلو، نمایش لحظه‌ای میزان تولید قدرت و گشتاور، سه‌حالت مختلف برای رانندگی، مسیریابی حرفه‌ای، مانیتور بزرگ، بلوتوث، درگاه USB و ... بخشی از امکانات مهمی است که در دل سری 3 به‌چشم می‌خورد. با وجود این‌که تنها دو در برای ورود به‌کابین تعبیه شده، اما بیتل یک خودرو چهار نفره به‌صورت 2+2 است و با وجود این‌که طراحی کابین قدیمی به‌نظر می‌رسد اما ماهیت خودرو بیتل به‌عنوان یک خودرو کلاسیک سبب شده است قدیمی بودن بخش‌های مختلف آن چندان به‌چشم نیاید. امکاناتی از قبیل درگاه AUX و iPod، بلوتوث، سیستم صوتی Fender Premium به‌همراه هشت بلندگو و یک ساب‌ووفر، نویگیشن به‌همراه صفحه‌لمسی، سیستم تعلیق اسپرت، گرمکن آینه‌های جانبی، سقف پانوراما، نشان‌دهنده باد لاستیک‌ها، چراغ‌های LED مخصوص روز، روکش‌چرمی صندلی‌ها، سیستم خودکار تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها، کروزکنترل، سیستم استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی‌های اسپرت در جلو، روکش چرمی دسته‌دنده و غربیلک‌فرمان و ... از جمله امکاناتی است که سرنشینان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. بی‌شک ب‌ام‌و شرایط بهتری از نظر امکانات نسبت به‌بیتل داشته و علاوه‌بر آن فضای بیش‌تری درون کابین در اختیار سرنشینان است.


رقابت بسیار نزدیک
با وجود این‌که بیتل و 320i از دو دنیای مختلف هستند اما در بخش فنی وجه اشتراک فراوانی با هم دارند. هر دو این خودروها از موتور چهار سیلندر دو لیتری بهره می‌برند که به‌توربوشارژر مجهز است. البته بیتل موفق‌تر بوده و 26 اسب‌بخار قدرت و 10 نیوتون‌متر گشتاور بیش‌تر نسبت به 320i تولید می‌کند. درمقابل 320i یک خودرو اسپرت دیفرانسیل‌عقب بوده و درجایگاه یک خودرو اسپرت، شرایط به‌مراتب بهتری نسبت به‌بیتل دیفرانسیل‌جلو دارد. با وجود بازده بهتر فولکس‌واگن، شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت هر دو مدل 7.3 ثانیه است. گیربکس حرفه‌ای هشت‌سرعته اتوماتیک ب‌ام‌و با دو دنده بیش‌تر را می‌توان جبران‌کننده کمبود پیشرانه در دستیابی به‌شتابی برابر دانست. برتری مهندسان ب‌ام‌و هم در بخش مصرف سوخت خود را نشان داده و با 1.4 لیتر مصرف سوخت کم‌تر برتری خود را نسبت به‌موتور بیتل نشان داده‌اند. درحالت کلی باید گفت انتخاب از میان این دو خودرو به‌عنوان یک خودرو اسپرت کاملا سلیقه‌ای بوده که به‌سبک طراحی، کلاس‌بندی خودرو و محبوبیت برند بازمی‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =