خودروسازان اروپایی

صنعت‌خودرو جهان ظرف سه تا 9 ماه آینده همچنان شاهد اختلال‌هایی در تولید خواهد بود؛ زیرا انتظار می‌رود وضعیت تامین ریزتراشه‌ها تازه از نیمه دوم سال 2022 رو به بهبود برود.

به گزارش «اخبار خودرو»،بعد از آن‌که فولکس‌واگن در گزارشی از افت شدید سودآوری خود در سه‌ماهه سوم سال جاری خبر داد که به‌خاطر کمبود ریزتراشه‌ها صورت گرفته، ارزش سهام این شرکت 4.5 درصد کاهش یافت. فولکس‌واگن و مجموعه برندهای ارزان‌قیمت و گران‌قیمت آن درمجموع از افت 12 درصدی سود عملیاتی خود درمقایسه با دوره مشابه سال 2020 و رسیدن به‌رقم 3.3 میلیارد دلار در سه‌ماهه سوم خبر داده‌اند. حاشیه سود این گروه خودروسازی آلمانی نیز از 5.4 درصد به 4.9 درصد رسیده است.

بدتر از پیش‌بینی‌ها

روز پنجشنبه ارزش سهام فولکس‌واگن در بازار بورس اروپا با رسیدن به‌قیمت 275.6 یورو کاهش 4.4 درصدی را نسبت به‌روز پیش از آن تجربه کرد. شاخص خودرویی بورس یورو استاکس 600 نیز در این روز شاهد کاهشی پیوسته در ارزش سهام این گروه خودروسازی بود. لیزا یوکا، ستون‌نویس «رویترز» نیز اعلام کرد که میزان سودآوری فولکس‌واگن پایین‌تر از انتظارات تحلیل‌گران بازار بوده است. یوکا در مقاله‌ای نوشت: «با این‌که هربرت دایس، مدیرعامل فولکس‌واگن پیش‌تر به‌هزینه‌های پیش‌رو اشاره کرده بود، عملکرد ضعیف این شرکت در این حد، بدان معناست که پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران درخصوص درآمد پیش از کسر بهره و مالیات و حاشیه سود 7.5 درصدی برای سال جاری خوش‌بینانه‌تر از واقعیت بوده است.»

دفاع از عملکرد

این درحالی است که آرنت الینگهورست، تحلیل‌گر موسسه برنستین ریسرچ عملکرد فولکس‌واگن را خیلی بد نمی‌داند و گفته که فولکس‌واگن بهتر از آن‌چه وحشت داشت عمل کرده است. الینگهورست گفت: «با درنظر گرفتن اختلالات شدید زنجیره تامین و شیوه رویارویی فولکس‌واگن و آماده‌سازی خود برای سه‌ماهه سوم، نتایج مالی این شرکت نشان‌دهنده جریان نقدینگی خوب است و رسیدن به‌نقطه سربه‌سری نوعی حس آرامش را برای مدیران این شرکت به‌ارمغان آورده است. واضح است که این ناپایداری کنونی به‌شکل آشکاری هزینه‌های ثابت شدیدا بالای فولکس‌واگن را خصوصا در عملکرد برند فولکس‌واگن نمایش می‌دهد که همچنین به‌نظر می‌رسد بار عمده مشکلات ناشی از کمبود ریزتراشه‌ها را به‌دوش می‌کشد.» او افزود: «با در نظر گرفتن نوسانات شدید تولید و یک موجودی تقریبا 250 هزار واحدی از خودروهای نیمه‌تمام که منتظر ریزتراشه‌ها هستند، می‌توان گفت عملکرد فولکس‌واگن درمدیریت سرمایه‌هایش منسجم و قابل دفاع بوده است.»

نظرهای خوشبینانه

به‌گفته الینگهورست در این سه‌ماهه برند فولکس‌واگن همچون سایر برندهای ارزان‌قیمت این گروه خودروسازی شاهد ضرر 214 میلیون‌دلاری بوده است. جفریز، پژوهشگر سرمایه‌گذاری نیز گفته که نتایج فولکس‌واگن همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد ضعیف بوده است؛ اما او نیز بر عملکرد قابل دفاع فولکس‌واگن در این مدت تاکید کرده است. پیش‌بینی‌های قبلی فروش برای بازار خودرو اروپای غربی درحال تغییر و پایین آمدن است و سرمایه‌گذاران خود را برای نتایج ضعیف خودروسازان بزرگ درنتیجه کمبود ریزتراشه‌ها آماده کرده‌اند. دایملر و ب‌ام‌و نیز قرار است در روزهای اخیر گزارش مالی سه‌ماهه سوم خود را منتشر کنند. بانک سرمایه‌گذاری UBS بر این باور است که صنعت‌خودرو جهانی می‌تواند در سال 2022 ضررهای کنونی خود را جبران کند و با بهبود وضعیت تولید ریزتراشه‌ها درسال آینده شاهد رشد دو رقمی در سودآوری خودروسازان باشیم. بانک UBS در گزارشی نوشت: «درنتیجه افزایش تولید تراشه‌ها در کارخانه‌های مالزیایی، وضعیت تولید خودرو می‌تواند در سه‌ماهه چهارم شاهد بهبودی تدریجی باشد.»

پیش‌بینی‌های بدبینانه‌تر

هرچند فرانک شووپ، تحلیل‌گر بانک نورد دویچه چندان دراین‌باره مطمئن نیست. شووپ در این خصوص گفته: «نظر به‌نبود ریزتراشه‌ها و این حقیقت که ممکن است ظرفیت‌های جدید تولید (ریزتراشه‌ها) تا سال 2023 امکان‌پذیر نباشد، می‌توان گفت که کمبود ریزتراشه می‌تواند تا سال بعد هم ادامه پیدا کند.» نگاه موسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز حتی از این هم بدبینانه‌تر است. فیچ سولوشنز در گزارش اخیر خود نوشت: «صنعت‌خودرو جهان ظرف سه تا 9 ماه آینده همچنان شاهد اختلال‌هایی در تولید خواهد بود؛ زیرا ما انتظار داریم که وضعیت تامین ریزتراشه‌ها تازه از نیمه دوم سال 2022 رو به‌بهبود برود. ترکیب کمبود مواداولیه با تاخیر درارسال و شیوع گاه و بی‌گاه کووید-19 در کشورهای تولیدکننده ریزتراشه سبب شده است بهبود وضعیت خودروسازی در سال 2021 روند کندی را دنبال کند؛ روندی که به‌احتمال زیاد تا نیمه دوم سال 2022 نیز ادامه پیدا خواهد کرد. درعین حال پیش‌بینی‌های مربوط به‌فروش نیز کاهش یافته است. موسسه تحقیقاتی LMC اتوموتیو پیش‌بینی‌هایش درباره بازار اروپای غربی را برای سومین‌ماه متوالی کاهش داد و پیش‌بینی کرده است در سال جاری این بازار شاهد رشد 0.5 درصدی باشد و درمجموع در سال جاری 10.74 میلیون دستگاه خودرو در آن به‌فروش برسد. در ماه ژوئیه این موسسه رشد 9.6 درصدی را برای فروش در اروپای غربی پیش‌بینی کرده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =