ساینا S و ساینا پلاس

ساینا تنها خودرویی است که همانند شاهین و تارا، موفق به کسب استاندارد محافظت از عابر پیاده از مؤسسات اروپایی شده است

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که صرفا با دیدن مانیتور لمسی و دکمه‌های روی غربیلک فرمان یک خودرو، آن را در اولویت خرید خود قرار می‌دهید، پس نیازی نیست تا انتهای این مطلب را بخوانید! همچنین اگر معتقدید؛ محصولات داخلی توفیر خاصی با هم ندارند و همان همیشگی هستند، این مطلب که هدفش مقایسه تفاوت‌های دو خودرو هم‌رده از نظر ظاهری، فنی و آپشنال با ذکر جزئیات است، برای شما ملال‌آور خواهد بود.

اما اگر به‌رغم آگاهی از پیشرفت‌های چشمگیر خودروهای خارجی و نیز ضعف‌های عدیده خودروهای داخلی، همچنان اخبار مربوط به محصولات ارتقایافته یا جدید داخلی را دنبال می‌کنید، شاید این مقایسه را حاوی اطلاعات جالبی بیابید؛ به‌ویژه آن‌که در شرایط اقتصادی بغرنج فعلی، معیار اصلی اکثریت مردم برای خرید خودرو، نه شتاب و زیبایی و آپشن و هندلینگ و ایمنی و اطلاعاتی است که با مطالعه درخصوص خودروهای روز دنیا در فضای مجازی و رسانه‌ها به دست آورده‌اند، بلکه قیمت خودرو و هزینه‌های نگهداری آن است. هرچند با در نظر گرفتن سرانه بسیار پایین درآمد در ایران، به‌معنای واقعی دیگر هیچ خودرویی ارزان نیست.

* وضعیت قیمت در بازار

در ابتدا بد نیست نگاهی به وضعیت قیمتی این دو خودرو در کارخانه و بازار بیندازیم؛ خودرو «ساینا اس» در زمان نگارش این مطلب، در کارخانه ۱۴۲میلیون و ۵۳۶هزار تومان قیمت دارد و در بازار تا قیمت ۱۹۵میلیون تومان نیز معامله می‌شود. در مقابل خودرو «ساینا پلاس» که مدت‌هاست قیمتی از سوی کارخانه برای آن اعلام نشده، در بازار تا ۱۹۷میلیون تومان معامله می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که تولید و تحویل سایناپلاس در ماه‌های گذشته امسال، محدود به تعهدات قبلی بوده و تولید انبوه این خودرو ظاهرا متوقف شده است.

نکته دیگر درخصوص قیمت ساینا اس به لیست ملغی‌شده قیمت‌های جدید سایپا بازمی‌گردد که قیمت جدید ساینا اس در آن ۱۶۴میلیون و ۷۹۶هزار تومان اعلام شده بود، اما اثری از سایناپلاس در این لیست دیده نمی‌شد و غیر از ساینا اس، تنها ساینا معمولی در آن حضور داشت که آن هم به گفته مدیرعامل سایپا در مسیر توقف تولید افتاده است.

* تیپ یا مدل؟

گران‌تر بودن ۲میلیون تومانی «ساینا پلاس» یا همان «ساینا آپشنال» در بازار نسبت به ساینا اس که با در نظر گرفتن برتری نسبی ساینا اس، غیرمنطقی به نظر می‌رسد و صرفا به وجود مانیتور لمسی و دکمه‌های روی فرمان برمی‌گردد، در حالی است که سایت فروش سایپا در قسمت محصولات خود، ساینا آپشنال (پلاس) را یکی از تیپ‌های خودرو ساینا و تحت یک جدول به همراه ساینا معمولی و اتوماتیک معرفی کرده، اما ساینا اس را همراه با ساینا جی به‌عنوان یک مدل جدید و فیس‌لیفت محسوب کرده که از لحاظ مشخصات ظاهری و فنی دارای تفاوت‌های نسبی است.

درخصوص زمان معرفی و عرضه هر یک از این خودروها نیز باید گفت؛ سایپا از اسفند ۹۸ شروع به پیش‌فروش سایناپلاس کرد و از شهریور ۹۹ تحویل آن آغاز شد. پیش‌فروش خودرو ساینا اس نیز از خردادماه ۹۹ کلید خورد که نخستین تحویل آن در اسفند ۹۹ بود.

ساینا S بخریم یا ساینا پلاس ؟!

* تفاوت سایناپلاس با ساینا معمولی

سایناپلاس از نظر ظاهری با ساینا معمولی (EX) یکسان است و تفاوت‌های آن با نسخه پایه به مشکی‌ شدن جلوپنجره و قسمت میانی زیرسپر، کاسه چراغ مشابه کوییک، دستگیره‌های آسان بازشو، شیشه دودی عقب و برچسب پلاس روی درهای جلو خلاصه می‌شود. بسیاری از آپشن‌های این خودرو به‌راحتی توسط خود مشتری بر روی نسخه معمولی قابل نصب هستند، ازجمله؛ روکش چرمی صندلی‌ها و کفی صندوق‌عقب و زیرپایی سه‌بعدی!

اهم امکانات خاص این خودرو نسبت به ساینا معمولی این هفت مورد هستند: ایزوفیکس صندلی کودک، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم هشدار ضدسرقت با بوق خودرو (VAS)، مالتی‌مدیا، فرمان دی‌تایپ، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان و دوربین دید عقب که با توجه به ابعاد، زوایای دید و ارتفاع خودرو چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد. از لحاظ فنی هم هیچ‌گونه تفاوتی از لحاظ قوای محرکه، سیستم برق‌والکترونیک خودرو و ایمنی ترمز بین ساینا پلاس و ساینا معمولی وجود ندارد و کاملا یکسان هستند.

* ۴۰ تفاوت ساینا اس با ساینا معمولی

اما ساینا اس درمجموع ۴۰ تفاوت ظاهری، فنی و آپشنال با ساینا معمولی دارد که از این قرار هستند؛

دریچه گاز برقی موتور که علاوه بر کاهش آلایندگی، امکان نصب کروزکنترل را فراهم می‌کند و موجب پایداری بیشتر در عملکرد خودرو و ارتباط‌گیری BCM با ECU می‌شود، ترمز کمکی BA یا همان دستیار ترمز که فارغ از میزان فشردن پدال گاز از سوی راننده، بر اساس میزان سرعت خودرو بر فشار روغن ترمز می‌افزاید تا فشار وارده بر ترمزها بیش‌تر شود و مسافت توقف خودرو بسیار کمتر از زمانی باشد که خودرو فاقد این سیستم است، دی‌لایت (چراغ روز)، فرمان دی‌تایپ، کلاستر (صفحه‌کیلومتر و پشت آمپر) جدید با داده‌های بیشتر، نمایشگر تعویض دنده (GSI)، نمایشگر مصرف سوخت لحظه‌ای، صندوق‌پران روی سوییچ، سوییچ تاشو، سیستم هشدار ضدسرقت با بوق خودرو (VAS)، ایزوفیکس صندلی کودک، چراغ بدرقه، نشانگر تفکیکی و هشدار باز شدن و باز ماندن درها، قفل مرکزی شیشه‌ها، استاندارد آلایندگی یورو۵، سیستم برق مالتی‌پلکس، نود مرکزی (سامانه مدیریت یکپارچه و نظارت عملیاتی بر خودرو یا BCM)، عایق‌بندی تقویت‌شده، ارتقای استحکام بدنه در قسمت صندوق، ارتقای استحکام بدنه در قسمت جلو، دسته‌دنده جدید، اینتگرال تزریقی برای داشبورد و تودری‌ها، ECU جدید با کالیبراسیون به‌روز، قابلیت تنظیم نور صفحه‌کیلومتر، جلوپنچره جدید (طرح لانه زنبوری) با قاب کرومی، سپر جلوی جدید، ورودی هوای جدید روی سپر، سپر عقب جدید، دیفیوزر چراغ‌دار، چراغ‌های عقب جدید، الگوی جدید درِ صندوق عقب، بالانسر شفت موتور، کوئل‌های جدید، نمایشگر زمان سرویس و تعویض روغن، گرمکن آینه، اتولاک درها در حرکت با سرعت بالای ۱۰ کیلومتر، هشدار صوتی روشن‌ماندن چراغ‌های خودرو پس از خاموش‌کردن خودرو و خارج کردن سوییچ، فیوز باکس و رله باکس جدید به‌منظور کیفیت و عملکرد بهتر سیستم الکتریکال و توزیع الکتریکی خودرو، کامپیوتر سفری و شارژ موبایل USB.

بر این اساس، باید گفت علاوه بر امکانات برشمرده و تغییرات ظاهری، تفاوت دیگر این مدل از ساینا با نسخه معمولی در سیستم برق‌والکترونیک و نیز پیشرانه است که از جهات بسیاری مشابه پیشرانه شاهین اما از نوع تنفس طبیعی است.

* آپشن‌های مشترک همه تیپ‌ها و مدل‌های ساینا

ساینا در تمام تیپ‌ها اعم از معمولی، پلاس و اتوماتیک و نیز در مدل‌های اس و جی مجهز به نمایشگر دمای محیط، قفل مرکزی روی داشبورد، ایموبلایزر، تهویه نیمه‌اتوماتیک با صفحه نمایش دیجیتال (MFD)، شیشه‌های تمام‌برقی، آینه برقی، سنسور دنده‌عقب، قفل کودک درها، استاندارد محافظت از عابر پیاده، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع‌کننده نیروی ترمز (EBD)، پشت سری وسط صندلی عقب، کاور موتور، هشدار صوتی روشن‌ماندن چراغ‌های خودرو پس از خاموش‌کردن خودرو و خارج کردن سوییچ و باز شدن اتوماتیک درها هنگام تصادف است.

در این خصوص این نکته را نیز باید افزود که خودرو ساینا تنها خودرویی است که گفته می‌شود همانند خودروهای شاهین و تارا، موفق به کسب استاندارد محافظت از عابر پیاده از مؤسسات اروپایی شده و به همین دلیل است که برخی نمونه‌های ارسالی ساینا به اروپا برای انجام بعضی تست‌ها و اخذ تعدادی از تاییدیه‌ها، برخلاف خودروهای ارسالی قبلی از ایران به اروپا، به‌جای اسقاط‌شدن، شماره‌گذاری شده‌اند که فیلم‌هایی از آن‌ها نیز در شبکه‌های مجازی با پلاک‌های خارجی در معابر شهری کشورهای اروپایی منتشر شده است.

درخصوص راحتی سرنشین در ساینا نیز باید گفت؛ فضای داخلی این خودرو به‌خصوص در قسمت صندلی عقب، جادارتر از خانواده ۲۰۶ و رانا است و جای پا و حتی جای سر بیشتری در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد که این مورد برای یک خودرو کامپکت اقتصادی مزیت بسیار مهمی محسوب می‌شود.

ناگفته نماند ساینا با ۱۰۵۰ کیلوگرم وزن، معایبی کم‌وبیش مشترک با دیگر محصولات پرتیراژ داخلیِ در حال تولید هم دارد که به کیفیت مونتاژ آن برمی‌گردد. متریال کابین، ایمنی، هندلینگ، شتاب و توان موتور ساینا نیز در سطح معمول یک سدان جمع‌وجور و اقتصادی داخلی است که درعین‌حال کم‌مصرف بوده و هزینه نگهداری پایینی دارد.

* جمع‌بندی نهایی

درمجموع باید گفت با توجه به توقف تولید سایناپلاس و اعلام توقف تولید ساینامعمولی در سال‌های آتی از یک‌سو و تداوم و افزایش حضور ساینا اس در خط تولید و بازار طی سال‌های آینده از سوی دیگر، ساینا اس گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

علاوه بر این، برتری‌های فنی ساینا اس از لحاظ ارتقای نسبی پیشرانه و سیستم برق‌والکترونیک به همراه فیس‌لیفت انجام‌شده در قسمت جلو و عقب و نیز تقویت بدنه و عایق‌بندی‌ها در کنار تعدد تفاوت‌های ظاهری و آپشنال با نسخه معمولی (در مقایسه با سایناپلاس)، باعث می‌شود تنها آپشن جذاب سایناپلاس یعنی مالتی‌مدیا و دکمه‌های کنترل صدا روی فرمان را نادیده بگیریم و به این بیندیشیم که به‌جای پرداخت ۲ تا ۵ میلیون تومان مابه‌التفاوت برای خرید سایناپلاس به‌جای ساینا اس، همان ساینا اس را بخریم و در صورت تمایل، با همین مبلغ (۵ میلیون تومان در زمان نگارش این مطلب) خودمان مالتی‌مدیا را به آن بیفزاییم!

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن ربانی IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    59 2
    سلام مدت ها بود پی چنین مقایسه ای بودم، راهنمای بسیار خوبی بود ممنونم
  • امیررضا IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    6 1
    خوب بود بدک نبود
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    9 0
    سلام.تشکر ازراهنمایی ومقایسه ای که کرده اید خیلی کمکم کرد.
  • مسعود IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    4 1
    خیلی خیلی ممنون از راهنمایی بی نظیر شما.عالی بود
  • امیر حسینی IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    3 1
    متشکرم فقط من یادم نیست موقع ثبت نام اس موتور تی یو فایو زده بود یا ام پانزده ولی فکر کنم تی یو فایو نوشته بود اما موتور ام پانزده روی ماشین سوار بود ولی غیر از ما راضی بودن از سرویس دادن نمایندگی راضی هستم و خودرو کم مصرفی می‌باشد
  • نودهی IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    4 0
    بسیارعالی ومفید
  • جعفر IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    9 1
    سلام من ساینا پلاس دارم و داداشم ساینا معمولی. مدل 1400 دوتاشون. برای من روی شیشه زده مصرف سوخت 7. 22 لیتر برای داداشم نوشته 6و 7 دهم لیتر جالبه چرا اینجوریه. شتاب پلاس بالاتره ولی
  • علی123 IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    6 0
    سلام و تشکر
  • مهدی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    تو چندین سایت دنبال چنین مقایسه کامل و بی نقصی میگشتم بالاخره اینجا پیدا کردم ممنون و خسته نباشید. فقط ای کاش مقایستون مرحله به مرحله همراه با عکس بود خیلی کاملتر می شد.
  • حسن IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    9 1
    اشتباه نکنید ساینا پلاس هم از نظر ظاهری واقعا خیلی قشنگتره و هم از نظر امکاناتش که اینجا یکطرفه گفته و خیلی از آپشنهارو نگفته و هم از نظر شتاب و به نسبت قیمت گزینه مناسب
  • علی DE ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    5 2
    الان اگه بخایم ثبت نام کنیم و شرکتی بخریم کجا باید بریم دوستان لطفا راهنمایی کنید
  • محمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 1
    ماشین خوبیه؟
    • هاتف IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      1 0
      کودومش
  • آرام JP ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    2 0
    میخام ساینا پلاس بخرم...تو نظرات نوشته مصرف 22لیتر در کیلومتر...درسته
  • هاتف IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    3 0
    سلام دوستان من میخوام ساینا پلاس بخرم به قیمت نمایندگی چیکار باید بکنم لطفا یه توضح برام بدین هر کی نقدن از نمایندگی به قیمت کم برداشته ممنون میشم
  • مهران IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    3 1
    خیلی دقیق ساینا اس رو توضیح داده و مقلیسه ی خوب و جالب و درستی بود...خریداران محترم میتونن برای تصمیم گیری درست ، این مقایسه رو بخونن و به نفع خود تصمیم عالی و بی نقصی بگیرن...
  • رضا IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    1 1
    عالی
  • لاله IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    1 0
    در مورد فرمان که سفت هست و توی سایت دیگه ای خونده بودم هیچ توضیحی ندادین. آیا فرمون ساینا سفت و اذیت کننده هست؟
  • ارش IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    2 0
    عالی بود
  • علی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    ممنون از راهنماییتون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =