خودروسازی مکزیک

در ماه اوت امسال بانک‌مرکزی مکزیک پیش‌بینی کرد که توقف فعالیت شرکت‌های خودرویی در نتیجه کمبود ریزتراشه‌ها می‌تواند تا یک درصد رشد درآمد ناخالص ملی این کشور را کاهش دهد

کمبود جهانی ریزتراشه‌های نیمه‌هادی روزهای سختی را پیش روی کارگران کارخانه‌های خودروسازی در مکزیک قرار داده است؛ زیرا شرکت‌ها به‌خاطر تعطیلی خطوط تولید خود درنتیجه اختلال در زنجیره تامین، اقدام به‌تعدیل نیرو کرده‌اند. این مشکل به‌ویژه درشهرهای صنعتی‌ که بیش‌تر کارخانه‌های خودروسازی در آن قرار دارند از دیگر نقاط مکزیک بیش‌تر به‌چشم می‌خورد.

تعطیلی گسترده

براساس گفت‌وگوهای صورت‌گرفته توسط نشریه‌های بین‌المللی مانند «رویترز» با سران اتحادیه‌های کارگری و همچنین خود کارگران تعطیلی‌های موقت به‌معنی از دست رفتن دستمزد ده‌ها هزار نفر از کارگران درسراسر مکزیک است.

کوتلاهاک پرز، مدیر شرکت قطعه‌سازی ماینداستیل واقع درشهر آگواسکالینتس که رئیس یکی از انجمن‌های خودرویی مکزیک نیز هست در گفت‌وگو با خبرنگار «اتوموتیو نیوز» گفته کمپانی تامین‌کننده قطعات مورد نیاز شرکت او و سایر تامین‌کنندگان این شهر فعالیت‌ خود را تا حد هفت الی هشت روز در ماه کاهش داده‌اند و بسیاری از شرکت‌های خودروسازی هم به‌طور کلی فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.

براساس برآورد پرز از هر پنج کارگر خودرویی در مکزیک یک نفر شغل خود را از دست داده و مابقی هم به‌خاطر کمبود ریزتراشه‌ها از هشت ماه پیش با کاهش درآمد مواجه بوده‌اند. براساس قراردادهای کاری بسیاری از کارگران بی‌کار در این مدت تنها نیمی از حقوق خود را دریافت کرده‌اند که به‌گفته پرز این مساله روی وضعیت خانواده‌های این کارگران تاثیر مستقیم دارد.

فقدان قطعه‌ای مهم

ریزتراشه‌های نیمه‌رسانا جزو جدایی‌ناپذیر از خودروسازی امروز هستند و خودروسازان درسراسر جهان برای سیستم‌های مختلفی از جمله سیستم‌های مربوط به‌ایمنی، مسیریابی و سرگرمی به‌آن‌ها احتیاج دارند.

شیوع دوباره کووید-19 در کشورهای آسیایی سبب کاهش سرعت تولید ریزتراشه‌ها شده و این کاهش تولید درسراسر جهان سبب شده است شرکت‌های خودروسازی نتوانند تقاضای بالا برای محصولاتشان را برآورده کنند.

در مکزیک شرکت‌های چندملیتی زیادی مانند نیسان مشغول به‌کار هستند که دومین خودروساز بزرگ این کشور به‌شمار می‌رود و این کمپانی ژاپنی در آگواسکالینتس یک کارخانه تولید پیشرانه و همچنین یک کارخانه مونتاژ دارد که در آن مدل‌های مارچ، ورسا، کیکس و سنترا تولید می‌شود.

براساس گزارش «رویترز» این شرکت سال اخیر دست‌کم پنج بار به‌خاطر کمبود ریزتراشه‌ها مجبور به‌تعطیلی کارخانه‌هایش شده است.

کمبود ریزتراشه‌ها همچنین دیگر کارخانه‌های مونتاژ واقع درشهر آگواسکالینتس را که به‌طور مشترک توسط دایلمر و رنو-نیسان تاسیس شده‌ و اداره می‌شوند را نیز تعطیل کرده‌ است.

کارخانه‌ کمپاس که در آن کراس‌اوور مرسدس‌بنز GLB تولید می‌شود، تاکنون چند بار مجبور به‌کند کردن روند تولید یا توقف کامل آن شده است.

این آشفتگی بار سنگینی را متوجه اقتصاد مکزیک کرده است و سال گذشته میلادی تولید خودرو در این کشور با افت 20 درصدی به 3.04 میلیون‌دستگاه رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال 2021 نیز خودروسازان افت پنج درصدی را تجربه کنند.

صنعت‌خودرو مکزیک که 946 هزار نفر را مشغول به‌کار کرده، از سال 2019 تاکنون 16 هزار تن از کارگرانش را از دست داده است.

تاثیرات اقتصادی کلان

در ماه اوت امسال بانک‌مرکزی مکزیک پیش‌بینی کرد که توقف فعالیت شرکت‌های خودرویی درنتیجه کمبود ریزتراشه‌ها می‌تواند تا یک‌درصد رشد درآمد ناخالص ملی این کشور را کاهش دهد.

داده‌های اولیه مربوط به‌سه‌ماهه سوم سال نشانگر آن است که اقتصاد این کشور درفاصله بین ژوئیه تا سپتامبر کوچک‌تر شده و این نخستین‌بار است که پس از آغاز روند بهبود از پاندمی کرونا اقتصاد این کشور شاهد روند کاهشی در یک بازه سه‌ماهه بوده است. درعین حال مکزیک تنها کشوری نیست که به‌خاطر کمبود ریزتراشه‌ها با مشکلات فراوان مواجه شده و قطب خودروسازی اروپا یعنی آلمان نیز برای حفظ میزان تولید خود با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شده و صنعت‌خودرو ژاپن هم به‌همین دلیل خطوط خود را تعطیل کرده است.

اخیرا گروهی متشکل از نمایندگان هر دو حزب آمریکا هشدار داده‌اند که به‌خاطر کمبود ریزتراشه‌ها خودروسازان در آمریکای‌شمالی حدود 2.2 میلیون‌دستگاه از تولید خود عقب افتاده‌اند و 575 هزار موقعیت شغلی در این صنعت تحت‌تاثیر این مشکل قرار گرفته است.

واضح است که تاثیرات اقتصادی بحران کمبود ریزتراشه‌ها به‌این زودی‌ها برطرف نخواهد شد و دست‌کم درکشورهایی مانند مکزیک که زندگی بخش چشمگیری از جمعیت آن به‌تولید خودرو وابسته است تا مدت‌ها درگیر این بحران خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =