هنگام حرکت خودرو در سرازیری یا سراشیبی‌ها هرگز توصیه نمی‌شود دنده را به‌وضعیت خلاص تغییر دهید. زیرا این وضعیت سبب کاهش ایمنی خودرو می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،هنگام حرکت خودرو در سرازیری یا سراشیبی‌ها هرگز توصیه نمی‌شود دنده را به‌وضعیت خلاص تغییر دهید. زیرا این وضعیت سبب کاهش ایمنی خودرو می‌شود. خلاص کردن در سرازیری‌ها باعث گرم شدن بیش از حد ترمز (دیسک‌ها، کاسه چرخ‌ها و لنت‌های ترمز) می‌شود. بنابراین حرارت ایجادشده هم سبب کاهش اصطکاک در قدرت ترمزگیری شده و هم باعث ایجاد هوا در سیال ترمز می‌شود. درعین حال هوای به‌وجودآمده در سیستم بسیار خطرناک بوده و ترمزگیری‌های پس از آن مشکل‌ساز خواهد شد. همچنین این حرارت می‌تواند سبب سوختن قطعات لاستیکی ترمز نیز بشود. از سوی دیگر، زمانی که خودرو درسرازیری با دنده خلاص درحرکت است، درصورت احساس خطر یا مانع، راننده در انتخاب دنده صحیح در دور موتور موجود دچار اشکال شده و نمی‌تواند موتور را با چرخ‌ها درگیر کند.
این اتفاق سبب ایجاد استرس و انجام عکس‌العمل اشتباه در رانندگی می‌شود. درپاسخ به‌قسمت دوم سوال شما نیز باید گفت حرکت با دنده خلاص در سرازیری‌ها استهلاک و خرابی گیربکس را افزایش می‌دهد و در گیربکس دنده‌برنجی‌ها (هماهنگ‌کننده‌ها) در دور کم (یعنی از هزار تا دو هزار) برای هماهنگ کردن دنده‌ها بایکدیگر مشکلی ندارند.
اما زمانی که قرار باشد دورموتور چهار تا پنج هزار باشد، دیگر توانایی لازم برای هماهنگی میان دنده‌ها را ندارند و گیربکس در کوتاه‌ترین زمان مستهلک می‌شود. همچنین درنظر داشته باشید که در زمان رانندگی خلاص نکردن خودرو منجر به‌افزایش ایمنی و کاهش به‌موقع سرعت خودرو می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =