بازار خودروهای دست‌ دوم در ایالات متحده

براساس پیش‌بینی مشترک موسسه‌های جی‌دی‌پاور و ال‌ام‌سی اتوموتویو انتظار می‌رود فروش خودرو در نوامبر 2021 نسبت به‌دور مشابه سال قبل شاهد افت باشد و بسیاری از خودروسازان کلیدی در بازار آمریکا از جمله تویوتا و هوندا در روزهای آتی گزارش‌های فروش ماه نوامبر را منتشر خواهند کرد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،در ماه نوامبر نیز مانند دیگر ماه‌های اخیر موجودی کم خودروسازان آمریکایی مانع از رشد فروش خودروسازان شد. این درحالی است که انتظار می‌رفت تعطیلات روز شکرگزاری بتواند رونقی به‌بازار سرد خودرو ببخشد. تعطیلات شکرگزاری درآمریکا معمولا یکی از ایامی است که خودروسازان در آن افزایش فروش را تجربه می‌کنند.

پیش‌بینی‌های ناخوشایند
براساس پیش‌بینی مشترک موسسه‌های جی‌دی‌پاور و ال‌ام‌سی اتوموتویو انتظار می‌رود فروش خودرو در نوامبر 2021 نسبت به‌دور مشابه سال قبل شاهد افت باشد و بسیاری از خودروسازان کلیدی در بازار آمریکا از جمله تویوتا و هوندا در روزهای آتی گزارش‌های فروش ماه نوامبر را منتشر خواهند کرد.
جی‌دی‌پاور و ال‌ام‌سی‌اتوموتیو پیش‌بینی کرده‌اند که میزان خرده‌فروشی خودروهای جدید در این ماه به‌رقم 933 هزار و 700 دستگاه برسد که این میزان حاکی از کاهش 12.6 درصدی نسبت به‌سال گذشته است. براساس پیش‌بینی‌ها در ماه نوامبر فروش کلی خودرو شامل خرده‌فروشی‌ و فروش‌ ناوگانی و غیره به‌رقم 1.062 میلیون‌دستگاه رسیده که این رقم 14.8 درصد کمتر از فروش در سال گذشته است. درعین حال پیش‌بینی شده که فروش از ابتدای سال تا پایان این ماه به‌رقم 13.6 میلیون‌دستگاه برسد که این میزان 2.2 میلیون‌دستگاه کمتر از سال 2020 است.

انبارهای خالی
نکته‌ای که باید درنظر داشته باشیم این است که درسال قبل خودروسازان به‌خاطر شیوع کرونا با تعطیلی‌های طولانی‌مدت ناشی از قرنطینه مواجه بودند و با این‌ حال توانستند پس از بازگشایی بازار با فروش موجودی محصولات خود در انبارها نیاز مشتریان‌ را تا حدی برآورده کنند. تامس کینگ، تحلیل‌گر و مدیر موسسه جی‌دی‌پاور دراین‌باره گفت: «درماه نوامبر- مانند باقی ماه‌ها از اوت به این طرف- فروش خودروهای جدید به‌خاطر کمبود موجودی خودروسازان محدود شده است. موجودی خودرو درنمایندگی‌های فروش برای چهارمین‌ماه متوالی به‌زیر یک‌میلیون دستگاه رسیده و فروش خودروها مانند چهار ماه گذشته محدود به‌تعداد خودروهایی بوده که از کارخانه‌ها به‌نمایندگی‌های فروش رسیده است و درنتیجه میزان فروش نشان‌دهنده میزان دقیق تقاضا نیست.» کینگ همچنین افزود که فقدان موجودی خودرو درماه نوامبر به‌طور خاص از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این ماه معمولا به‌خاطر تخفیفات جمعه سیاه افزایش قابل توجهی در فروش را شامل می‌شود. هرچند تقاضای بسیار بالا برای خودروهای جدید سبب شده است قیمت‌ها و درنتیجه حاشیه سود فروش هردستگاه خودرو رشد چشمگیری داشته باشد.
خوش‌بینی‌ها
جاناتان اسموک، اقتصاددان ارشد کاکس اتوموتیو درگزارش اخیر خود درباره فروش ماه نوامبر صنعت‌خودرو به‌این اشاره کرد که صنعت‌خودرو باید قدردان ثبات کنونی در بازار خودرو باشد. داده‌ها حاکی از آن است که اکثر روندها از جمله روند فروش و موجودی جدید خودروها به‌ثبات نسبی دست پیدا کرده و فروش خودروهای دست‌دوم نیز بالاخره به‌ثبات رسیده است. تیم پیش‌بینی یو-ام نیز به‌این اشاره کرده که چشم‌انداز تولید خودروهای سبک درحال بهبود است؛ زیرا کمبود ریزتراشه‌های نیمه‌هادی در کمتر شدن است. چنین پیش‌بینی شده که شتاب فروش خودروهای سبک در سه‌ماهه چهارم سال 2021 افزایش پیدا کرده و فروش کلی خودرو در این مدت به 13.8 میلیون‌دستگاه خواهد رسید.

رقابت خریداران
دراین میان رقابت درمیان خریداران برای به‌دست آوردن تعداد محدود خودروها همچنان ادامه دارد. براساس داده‌های منتشرشده توسط موسسه ادموندز در نیمه نخست ماه نوامبر از هر 20 دستگاه خودرو فروخته‌شده یک دستگاه درست درهمان روزی که وارد نمایندگی‌ شده‌ به‌فروش رسیده‌ است. نزدیک به‌یک‌سوم تمام خودروها نیز ظرف یک هفته پس از تحویل به‌انبار نمایندگی‌ها به‌دست مشتریان رسیده‌اند و تقریبا نیمی از تمام خودروهای جدید ظرف 14 روز فروخته شده‌اند. به‌طور معمول باید حدود سه‌میلیون دستگاه خودرو در انبار نمایندگی‌ها موجود باشد؛ اما درحال حاضر این میزان به‌یک‌میلیون دستگاه هم نمی‌رسد. وجود خودروهای کم‌تر در انبارهای نمایندگی‌ها به‌معنی فروش سریع‌تر و از سوی دیگر به‌معنی نبودن فرصت برای خرید است. مشکلی که به غیر از کمبود ریزپردازنده‌ها نمی‌توان دلیل محکم‌تری برای آن پیدا کرد. اگر بخواهیم کمی بیشتر به این موضوع بپردازیم، باید گفت که در برخی از صنایع چند وقتی است که مشکل کمبود ریزپردازنده تاحدی برطرف شده و صنایع کامپیوتر و تلفن همراه که در رده‌های بالاتری از مصرف این قطعات سیلیکونی قرار می‌گیرند طی چند وقت اخیر توانسته‌اند تا حدی به نیاز مشتریان پاسخ دهند، البته که فروش در این دو حوزه هم کاهش داشته، اما ظاهرا مشکل خودروسازان عدم توجه کافی به آنها برای تامین نیازشان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =