بازار خودرو هند

این‌طور که به‌نظر می‌رسد نباید تا سال 2023 منتظر بازگشت شرایط بازار جهانی خودرو به‌وضعیت عادی باشیم و طی سال‌های گذشته صنعت‌خودرو به‌طور معمول با مشکل ظرفیت بیش از اندازه روبه‌رو بوده و خودروسازان سودآوری خود را با این تهدید روبه‌رو می‌دیدند .

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس گزارشی که توسط مرکز تحقیقات خودرویی منتشر شده است، به‌دلیل تاثیر کمبود ریزتراشه‌های نیمه‌رسانا بر تولید و فروش در بازارهای بزرگ اروپایی و آمریکا، در سال جاری میلادی تعداد خودروهایی که در هند به‌فروش می‌رسد بیش‌تر از خودروهای فروخته‌شده در آلمان بوده است. این درحالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تداوم کمبود ریزتراشه‌ها دست‌کم تا نیمه نخست سال 2022 و همچنین از راه رسیدن سویه‌های جدید ویروس کرونا سبب خواهد شد در سال آینده نیز هند نسبت به‌بسیاری از کشورهای اروپایی بازار بزرگ‌تری باشد.

دنیای وارونه
این‌طور که به‌نظر می‌رسد نباید تا سال 2023 منتظر بازگشت شرایط بازار جهانی خودرو به‌وضعیت عادی باشیم و طی سال‌های گذشته صنعت‌خودرو به‌طور معمول با مشکل ظرفیت بیش از اندازه روبه‌رو بوده و خودروسازان سودآوری خود را با این تهدید روبه‌رو می‌دیدند که گاهی برای جبران مازاد تولید خود جز عرضه محصولات‌شان به‌هرقیمت و با هر تخفیفی چاره‌ای نداشته‌اند.
اما درحال حاضر وضع کاملا متفاوت است و درحالی ‌که پس از دوران طولانی قرنطینه تقاضا از سوی مشتریان دوباره احیا شده و شور و شوق زیادی برای تعویض خودروهای قدیمی در بازار به‌وجود آمده، انبارهای خودروسازان از خودرو خالی شده است.
جای تعجب نیست که با افت فروش، حاشیه سود خودروسازانی مانند فولکس‌واگن که به‌تولید خودروهای نسبتا ارزان‌قیمت و عمومی‌تر مشغول هستند، دچار کاهشی شدید شده است؛ اما وضع برای تولیدکنندگان خودروهای گران‌قیمت و خاص‌تر مانند مرسدس، ب‌ام‌و و تسلا فرق می‌کند؛ زیرا این شرکت‌ها روی فروش خودروها و شاسی‌بلندهای با حاشیه سود بالا متمرکز هستند.

بازگشت به وضعیت قبل
مرکز تحقیقات خودرویی (CAR) که در دویسبرگ آلمان واقع است، اعلام کرده که فروش جهانی خودرو پس از تجربه افت 14 درصدی درسال گذشته، امسال با رشد سه‌درصدی به 70.5 درصد خواهد رسید.
براساس پیش‌بینی این مرکز امسال فروش در آلمان با کاهش هشت درصدی به 2.7 میلیون‌دستگاه خواهد رسید و این درحالی است‌ که بازار هند با رشد 20 درصدی، فروش 2.9 میلیونی را تجربه خواهد کرد. فروش در ایالات‌متحده با رشد چهاردرصدی به 15 میلیون‌دستگاه خواهد رسید و چین نیز با رشد دو درصدی به‌فروش 20.2 میلیون‌دستگاه دست پیدا خواهد کرد. براساس پیش‌بینی‌ها رقم 79.9 میلیونی که پیش از کرونا بازار جهانی خودرو به‌آن دست پیدا کرده بود در سال 2023 نیز به‌دست نخواهد آمد؛ اما این احتمال وجود دارد که تا سال 2025 خودروسازان بار دیگر به‌این رکورد دست پیدا کنند.
این‌طور که پیش‌بینی شده سال آینده با رسیدن بازار آلمان به‌فروش سه‌میلیونی و رشد پنج‌درصدی بازارهای ایالات‌متحده و چین و همچنین کاهش رشد بازار هند تا مرز پنج درصد و فروش 3.1 میلیونی بار دیگر بازار به‌وضعیت معمول خود نزدیک می‌شود.

پیش‌بینی‌هایی برای آینده
درعین حال فروش خودروهای برقی در آلمان با رشد بسیار بالایی همراه خواهد بود. پرفسور فردیناند دودنهوفر، مدیر مرکز تحقیقات خودرویی دراین‌باره گفته: «درحال حاضر بازار جهانی خودرو درحال تجربه کردن وضعیت نادری است و بخش تامین و عرضه بازار فلج شده است. در 30 سال گذشته همیشه ظرفیت مازاد مشکلاتی را برای خودروسازان به‌وجود می‌آورد و در حال حاضر تولید به‌خاطر تاثیرات منفی پاندمی ویروس کرونا، گلوگاه‌های تحویل ریزتراشه‌ها، اختلال در لجستیک و افزایش قیمت مواداولیه با کاهش شدید روبه‌رو شده است. بعید به‌نظر می‌رسد که تا پیش از سال 2023 بازار بتواند بازگشت به‌وضعیت نرمال را تجربه کند.»
به‌گفته دودنهوفر: «تنها در نیمه دوم سال 2023 می‌توان انتظار رسیدن به‌رقم رشد دو درصدی را در بازار خودرو آلمان داشت و این‌که آیا آلمان می‌تواند تا آن زمان بار دیگر از هند پیشی بگیرد بستگی به‌اتفاقات پیش‌ رو دارد. درسال 2023 مشکل تامین ریزتراشه‌ها و مواداولیه برای آلمان برطرف خواهد شد و درحالی ‌که عمر متوسط خودروها و شاسی‌بلندها در آلمان 10 سال است، انتظار می‌رود فروش بالای خودروهای جدید و تقاضا برای مدل‌های برقی موج جدیدی از فروش را در این بازار به‌راه بیندازد.»
درعین حال با این‌که تعداد خودروهای فروخته‌شده در هند از تعداد فروش در آلمان پیشی گرفته، اما ارزش کلی فروش خودرو در آلمان بسیار بیش‌تر از رقم فروش کلی خودروها در هند خواهد بود.
ماروتی سوزوکی چیزی حدود 50 درصد از سهم بازار هند را در دست دارد و بعد از آن مهم‌ترین برندهای فروش خودرو در این کشور هیوندای‌موتور، ماهیندرا و ماهیندرا و تاتاموتورز هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =