کد خبر: 238015
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

قطعه‌سازان همیشه بین دو سنگ آسیاب  تامین‌کنندگان مواد اولیه داخلی و  خارجی و خودروساز له می‌شوند و حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور درخصوص تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام قیمت های خودرو و تشدید مشکلات قطعه سازان گفت: «قطعه‌سازان همیشه بین دو سنگ آسیاب تامین‌کنندگان مواد اولیه داخلی و خارجی و خودروساز له می‌شوند و حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد.»
آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه امروز قطعه‌ساز باید مواد اولیه را نقدی و چه بسا چند برابر قیمت جهانی خریداری کند اما محصولات خود را به صورت مدت‌دار به خودروساز بفروشد، افزود: «خودروساز تغییراتی در خرید قطعه انجام نمی‌دهد. درواقع همه‌چیز را به تعیین‌تکلیف قیمت خودرو موکول کرده است.»
وی ادامه داد: «درحال‌حاضر مطالبات تعیین تکلیف‌نشده‌ قطعه‌سازان از زنجیره تامین داخلی بیش‌از 40هزارمیلیاردتومان است. با در نظر گرفتن این موضوع میزان مطالبات معوق به 14هزارمیلیارد تومان رسیده و فقط حدود 25 تا 30 هزار میلیارد تومان از بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان و زنجیره تامین در قالب ال‌سی، خرید دین و قرادادهای سه‌جانبه تفاهم‌نامه‌ها و ...تعیین و تکلیف شده اما کل بدهی خودروساز به زنجیره تامین بیش‌از 70هزارمیلیاردتومان است.» محبی‌نژاد تصریح کرد: «اکثر قطعه‌سازان در این شرایط قرار دارند و با ضرر و زیان هنگفت به فعالیت ادامه می‌دهند. متاسفانه در این شرایط معدود قطعه‌سازانی هستند که برای جلوگیری از افزایش زیان از کیفیت می‌زنند.» وی ادامه داد: «درحال‌حاضر یک‌سوم قطعه‌سازان کشور تعطیل هستند. درصورت ادامه این روند پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال میزان تعطیلی‌ها به نصف کل قطعه‌سازان برسد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =