کیا کادنزا

کیا کادنزای مورد نظر ما دراین بررسی مدل 2013 بوده و به‌عنوان یک سدان سایز متوسط که یک سر و گردن از 5LS بزرگ‌تر است اکنون با قیمت یک‌میلیارد و 200 تا یک‌میلیارد و 600 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد.

به گزارش «اخبار خودرو»،برند DS فرانسه که در یک دهه اخیر توسط شرکت سیتروئن پدید آمده و اکنون یکی از برندهای گروه خودرویی بزرگ و چندملیتی استلانتیس به‌حساب می‌آید، در چند سال آخر واردات خودرو به‌کشور با چند محصول خود در بازار ایران حضور پیدا کرد. هنوز مردم به‌طور کامل با DS خو نگرفته بودند که واردات خودروهای خارجی به‌بازار کشور بسته شد و اکنون خودروهای این برند فرانسوی عموما به‌صورت کارکرده، کم و بیش در بازار خودروها یافت می‌شوند. یکی از مدل‌هایی که DS در ایران عرضه کرد، DS 5LS به‌عنوان یک سدان کامپکت بود که قیمت مدل 2017 آن اکنون بعد از گذشت حدود چهار سال به‌یک میلیارد و 200 تا یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان می‌رسد.
اما آیا خرید 5LS از یک برند نه‌چندان رایج در بازار ایران با این برچسب قیمت اقدامی منطقی است؟ برای پاسخ دادن به‌این سوال DS 5LS را در برابر یک سدان هم‌قیمت از یک برند رایج و معروف قرار داده‌ایم. خودرویی که برای رقابت با این فرانسوی نه‌چندان نام‌آشنا انتخاب شده، کیا کادنزا نام دارد. کیا کادنزای مورد نظر ما دراین بررسی مدل 2013 بوده و به‌عنوان یک سدان سایز متوسط که یک سر و گردن از 5LS بزرگ‌تر است اکنون با قیمت یک‌میلیارد و 200 تا یک‌میلیارد و 600 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. درادامه این نوشتار به‌مقایسه و بررسی دو خودرو مورد نظر خواهیم پرداخت.

خودروهایی که دیگر در قید حیات نیستند
کادنزا قدمت چندان زیادی در میان محصولات کیاموتورز نداشته و حدود یک دهه پیش برای نخستین‌بار به‌بازار عرضه شده است. نسل اول این سدان متوسط کره‌ای در سال 2009 وارد ویترین کیاموتورز شد و در اصل کادنزا پا جای پای اپیروس گذاشته بود که پیش از آن درکلاس سدان متوسط توسط کیا تولید می‌شد. عرضه نسل اول از کادنزا تا سال 2016 به‌مدت هفت سال ادامه داشت و در همان سال 2016 جای خود را به‌نسل دوم داد.
کادنزای دوم تا سال جاری میلادی روی خط تولید قرار داشت و درنهایت تولید آن امسال برای همیشه متوقف شد و کیاموتورز تصمیم گرفت خودرو کاملا جدیدی به‌نام K8 را جایگزین کادنزا در سبد محصولات خود کند. بنابراین کادنزا با یک تاریخچه کوتاه که تنها 12 سال قدمت دارد برای همیشه به‌تاریخ پیوست. همچون اپیروس، کیا کادنزا (البته تنها مدل‌های پیش از فیس‌لیفت نسل اول آن) نیز در بازار کشورمان عرضه شده است.
DS 5LS نیز همچون کادنزا یک مدل ناموفق بوده که تولید آن پس از مدت‌زمان کوتاهی متوقف شده است. البته وضعیت 5LS به‌مراتب بحرانی‌تر از کادنزاست. چراکه این خودرو برای نخستین‌بار در سال 2014 در کلاس سدان‌های کامپکت تولید شد و درسال 2019 نیز آخرین دستگاه آن از خط‌تولید خارج شد.
یعنی عمر 5LS تنها پنج سال بود و حتی نسل دوم خود را نیز تجربه نکرد. شرکت عرضه‌کننده محصولات DS درکشورمان در واپسین‌سال‌های واردات خودروهای خارجی به‌کشور اقدام به‌عرضه چند مدل از محصولات این برند فرانسوی کرد که خودرو 5LS نیز جزو آن‌ها بود. DS 5LS درکنار DS5 جزو ناکام‌ترین مدل‌های این برند در ایران بودند که کم‌ترین میزان فروش را تجربه کردند و اکنون جزو کمیاب‌ترین DS های بازار دست‌دوم به‌حساب می‌آیند.
لازم به‌توضیح است که 5LS با وجود این‌که از یک برند فرانسوی به‌حساب می‌آید ام5LS و کادنزای همچنان جذاب تنها در کشور چین مونتاژ شده است.

مقایسه DS 5LS با کیا کادنزای کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان

5LS و کادنزای همچنان جذاب
سرطراح هر دو نسل کادنزا، پیتر شریر طراح سابق گروه خودروسازی فولکس‌واگن بوده و یکی از معروف‌ترین طراحان صنعت‌خودرو به‌حساب می‌آید که در کارنامه خود طراحی خودروهایی همچون آئودی مدل A3، A4، A6 و TT، فولکس‌واگن نیو بیتل، گلف و... را ثبت کرده است. از آنجا که کیاموتورز تحت‌نظارت گروه خودروسازی هیوندای فعالیت می‌کند، پیترشریر نیز طراحی برخی خودروهای برند هیوندای و جنسیس را نیز اخیرا انجام داده است. بنابراین با توجه به‌این سابقه درخشان باید گفت کادنزا حاصل هنرنمایی یک طراح بزرگ بوده که همچنان با وجود گذشت 12 سال از رونمایی آن، می‌توان به‌عنوان خودرویی که هنوز هم زیباست روی آن حساب کرد. اما طراحی کابین این مدل کیا قدیمی‌تر از طراحی نمای بیرون آن به‌نظر می‌رسد و البته می‌توان گفت کیفیت قابل قبول متریال استفاده‌شده درون کابین کادنزا شاید از امتیاز منفی کابین آن به‌دلیل قدیمی بودن طراحی‌اش بکاهد و اما از نظر ابعاد باید گفت برتری با کادنزا بوده و فضای بزرگ‌تری نسبت به‌رقیب هم‌قیمت فرانسوی خود در اختیار سرنشیان قرار می‌دهد. با وجود این‌که کابین 5LS به‌بزرگی کادنزا نیست، اما جدیدتر و بنابراین زیباتر از آن است. درنمای بیرونی نیز 5LS دارای طراحی متفاوتی بوده که چهره‌اش برای ما ایرانی‌ها چندان عادی و ملموس نیست. بنابراین هنوز می‌تواند توجه عابران را به‌خود جلب کند. جلوپنجره و ورودی هوای بزرگ در جلو خودرو و چراغ‌های جلو چسبیده به‌جلوپنجره که امتداد خطوط کرومی جلوپنجره درون آن ادامه پیدا کرده، ظاهری متفاوت به‌این فرانسوی بخشیده است و البته بعید به‌نظر می‌رسد این طراحی برای مدت‌زمان طولانی بتواند همچنان جذاب باقی بماند. اختلاف سنی پنج‌ساله میان طراحی دو خودرو که به‌خوبی در بخش کابین مشهود است، در نمای بیرون کادنزا به‌خوبی قابلیت رقابت بر سر زیبایی و جذابیت هرچه بیش‌تر با 5LS را فراهم می‌کند.

کادنزا با امکانات بیشتر
با وجود این‌که سیتروئن اصرار دارد برند DS را به‌عنوان یک برند پرمیوم درسطح جهان معرفی کند، هنوز نمی‌توان محصولی همچون 5LS را برای سدان کامپکت‌های مطرح جهان یک رقیب جدی دانست و از نظر امکانات رفاهی و آپشن‌ها نیز این خودرو توان رقابت با کیا کادنزا به‌عنوان یک سدان متوسط معمولی چهارسال قدیمی‌تر از خود را ندارد. کروزکنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، رادار نقطه‌کور، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی هیدرولیکی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی Arkamys با اسپیکرهای HiFi و هندزفری، مانیتور هفت‌اینچی لمسی، نویگیشن، دوربین 360 درجه، دوربین دید درشب، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو شش‌حالته برقی، گرمکن و ماساژور صندلی جلو، روکش‌صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، تریم چوبی و آلومینیومی، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف، بلوتوث، درگاه USB و AUX، شیشه‌دودی عقب و ... فهرست امکاناتی است که 5LS دراختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. این درحالی است که کادنزا با امکاناتی بیش‌تر همچون کروزکنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، مدیریت پایداری خودرو، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه‌کور، رادار تغییر لاین، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، چراغ خوش‌آمدگویی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، تریم چوب، دکمه‌های کنترلی، پدال شیفتر، گرمکن، مموری حساس به‌سرعت، سیستم صوتی اینفینیتی مجهز به 12 اسپیکر 550 واتی، آمپلی‌فایر، هندزفری و چنجر شش‌عددی، مانیتور هشت‌اینچی لمسی، دوربین عقب، مجموع ایربگ‌ها هشت عدد، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات سه‌گانه با دریچه تهویه عقب، صندلی‌ راننده 10 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین جلو چهارحالته برقی، صندلی عقب تاشو، گرمکن و سردکن صندلی جلو، روکش‌صندلی چرم، تریم چوب کابین، ایزوفیکس صندلی، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی، گرمکن و مموری، سقف پانوراما، سانروف، بلوتوث، درگاه USB و AUX، شیشه‌دودی، پرده برقی عقب و ... از سرنشینان خود استقبال می‌کند.

کادنزای قوی‌تر و سریع‌تر

با وجود این‌که با دو سدان دیفرانسیل‌جلو مجهز به‌موتور بنزینی و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک طرف هستیم، اما باید گفت اختلاف زیادی بین آن‌هاست. کادنزا با دو سیلندر و 1.9 لیتر حجم پیشرانه بیش‌تر، برتری را از آنِ خود کرده است. برتری که به 121 اسب‌بخار قدرت و 98 نیوتون‌متر گشتاور بیش‌تر به‌نفع حریف کره‌ای ختم می‌شود. با وجود این‌که DS برای بالا بردن توان تولیدی موتور کوچک 5LS دست به‌دامان توربوشارژر شده، اما این خودرو چهار سیلندر قادر به‌رقابت با خودروهای شش‌سیلندر نیست. 5LS تمام تلاش خود را کرده تا شتابش را زیر 10 ثانیه جمع کند و موفق نیز شده؛ اما کادنزای سنگین‌وزن همچنان به‌لطف موتور بزرگ‌تر سریع‌تر بوده و جزو سدان‌های معمولی سریع بازار است. البته DS نیز برتری‌هایی دارد. در ابتدا می‌توان به‌مصرف سوخت آن اشاره کرد که 33 درصد کم‌تر از حریف کره‌ای خود بنزین می‌سوزاند. علاوه‌بر این، قدرت تولیدی 5LS نسبت به هر لیتر حجم موتور 103.1 اسب‌بخار بوده که درمقایسه با قدرت تولیدی 81.8 اسب‌بخاری کادنزا نسبت به‌هر لیتر حجم موتور، نشان از بازده بهتر DS دارد. اما این بازده بهتر که به‌لطف توربوشارژر به‌دست آمده سبب شده است 5LS تبدیل به‌خودرویی حساس نسبت به‌سوخت بی‌کیفیت شود که به‌مراقبت بیش‌تر نیاز داشته و احتمال خرابی را در کشورهایی که سوخت بی‌کیفیت دارند، بالا می‌برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =