کد خبر: 238072
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
واقعی‌سازی قیمت خودرو در کارخانه

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (یکشنبه بیست‌ویکم آذرماه ۱۴۰۰) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع «واقعی‌سازی قیمت مصوب خودرو» پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری «دنیای خودرو» در این‌باره نوشت:

هفدهم آذرماه امسال پس از یک‌ماه چانه‌زنی میان وزارتخانه‌ها و انواع سازمان‌ها و ستادهای دولتی و نیز رایزنی با شخص رییس‌جمهور و معاون اول وی، سرانجام اصلاحیه قیمت شرکتی خودروها که در تاریخ ۲۰ آبان‌ماه و به‌فاصله کوتاهی از اعلام، لغو شده بود، با تأیید ستاد تنظیم بازار اجرایی شد.

هرچند بسیاری از کارشناسان صنعت و اقتصاد، افزایش ۱۸ درصدی اعمال‌شده در نرخ فروش خودرو توسط کارخانه‌ها را با در نظر گرفتن میزان جهش نرخ نهاده‌های تولید در این صنعت، ناکافی و مغایر با آنالیزهای موجود از قیمت‌های تمام‌شده می‌دانند، اما همین میزان اصلاح قیمت نیز نتایج مثبت قابل توجهی دارد که در ادامه این مطلب به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

۱- ایران‌خودرو و سایپا اعلام کرده‌اند؛ به پشتوانه اصلاح قیمت‌ها قادر به افزایش تولید هستند. بر این اساس، ایران‌خودرو از افزایش ۲۰ درصدی تولید روزانه خود و رسیدن به تیراژ ۲۵۰۰ دستگاه در روز خبر داده و سایپا نیز اعلام کرده است تولید روزانه‌اش به میزان ۱۱ درصد افزایش می‌یابد که بر این اساس میزان تولید هفتگی این خودروساز نیز از ۷۵۰۰ دستگاه به ۸۵۰۰ دستگاه خواهد رسید.

۲- افزایش عرضه خودروهای پرطرفدار به‌واسطه اصلاح قیمت‌ها، عامل مهمی در متعادل‌شدن بازار خودرو به سود مصرف‌کنندگان واقعی محسوب می‌شود و حباب قیمت این خودروها در بازار را کوچک‌تر خواهد کرد. در همین راستا،‌ ایران‌خودرو از رشد تولید محصول پرطرفدار ۲۰۶ به روزانه ۳۵۰ دستگاه و محصول پارس به ۹۵۰ دستگاه خبر داده است.

۳- هر دو خودروساز همزمان با اصلاح قیمت‌ها و کاهش زیان‌دهی تولید قادر به اجرای برنامه فروش هفتگی خواهند بود. بنابراعلام معاونت‌های بازاریابی و فروش ایران‌خودرو و سایپا، علاوه بر اجرای برنامه‌های فروش فوق‌العاده هفتگی، برنامه‌های پیش‌فروش یک‌ساله و مشارکت در تولید نیز ادامه خواهند داشت.

۴- با اصلاح قیمت‌ها روند افزایش زیان انباشته دو خودروساز که درحال‌حاضر به رقم نجومی ۸۵هزار میلیارد تومان رسیده است، رو به توقف خواهد رفت. درحال‌حاضر تولید هر دستگاه خودرو با میانگین زیان ۳۰میلیون تومانی همراه است که این زیان‌دهی با حرکت قیمت‌ها به سمت واقعی‌سازی کاهش خواهد یافت.

۵- ارتقای کیفیت قطعات مورد استفاده در تولید خودرو از دیگر نتایجی است که در سایه مقرون به‌صرفه شدن تولید و اصلاح قیمت خرید قطعات در قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان رقم خواهد خورد.

۶- پرداخت بخشی از مطالبات قطعه‌سازان با اصلاح قیمت‌ها میسر خواهد شد. از مجموع این مطالبات به حدود ۷۰هزار میلیارد تومان رسیده است، نزدیک به ۲۵هزار میلیارد تومان به روش قراردادهای سه‌جانبه، خرید دین و غیره تعیین تکلیف شد است. اما حدود ۴۵هزار میلیارد تومان همچنان به‌صورت تعیین تکلیف نشده باقی مانده و بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان نیز معوق شده است.

۷- با پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، تولید خودروهای ناقص نیز کاهش خواهد یافت و خودروهای کسری‌دار نیز در مسیر تکمیل و تجاری‌سازی قرار خواهند گرفت. بدین ترتیب، به‌طور روزانه و مستمر شاهد تکمیل این خودروها، خروج آن‌ها از پارکینگ و تحویل به مشتریان خواهیم بود که در کاهش التهابات بازار مؤثر خواهد بود.

۸- تعداد قطعه‌سازان فعال درحال‌حاضر به ۸۰۰ واحد صنعتی می‌رسد، اما در صورت بهبود شرایط از ۴۰۰ واحد قطعه‌سازی که در سال‌های گذشته به دلیل عدم پرداخت مطالبات با تعطیلی مواجه شدند، ممکن است تعدادی از این واحدها مجددا فعال شوند. موضوع بازیابی اشتغال نیز از نتایج مهم این اقدام است؛ بنابراعلام انجمن‌های قطعه‌سازی، به‌واسطه رونق نسبی تولید در سال ۹۸ حدود ۱۰۰هزار نفر از کارگران بیکارشده کارخانه‌های قطعه‌سازی به شغل خود بازگشتند و حال نیز چنین نتایجی مورد انتظار است.

۹- اصلاح قیمت‌ها سبب تسریع در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای خواهد شد که شامل توسعه داخلی‌سازی و کاهش وابستگی خارجی، تنوع‌بخشی به سبد محصول، تسریع در عرضه محصولات جدید و اجرای نقشه راه خودروسازان در بخش موتور و گیربکس است.

۱۰- انتفاع مجموعه ذینفعان صنعت خودرو ازجمله سهامداران به‌واسطه بهبود صورت‌های مالی و افزایش ارزش سهام گروه خودرویی بورس اعم از خودروسازان و قطعه‌سازان از دیگر نتایج اصلاح قیمت‌ها خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =