تصادف در ناوگان حمل‌ونقل

تصادفات رانندگی و میزان تلفات ناشی‌از حوادث درون‌شهری و برون‌شهری نشان می‌دهد بخشی از تصادفات ناشی‌از خواب‌آلودگی و سرعت غیرمجاز رانندگان به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر است.

به گزارش «اخبار خودرو»،دحوادث رانندگی یکی از علت‌های مرگ‌ومیر در کشور محسوب می‌شود و کارشناسان علت وقوع ۸۵‌درصد این حوادث را خطای عامل انسانی می‌دانند. آمار تصادفات رانندگی و میزان تلفات ناشی‌از حوادث درون‌شهری و برون‌شهری نشان می‌دهد بخشی از تصادفات ناشی‌از خواب‌آلودگی و سرعت غیرمجاز رانندگان به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر است.

عامل انسانی نقش اول را ایفا می‌کند
رانندگان خودروهای حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس، مینی‌بوس و سواری) نقش ویژه‌ای در جابه‌جایی مسافر در مناطق درون و برون‌شهری کشور دارند. آنها به‌رغم کار دشوار و پرخطری که انجام می‌دهند برای حفظ جان مسافران موظف هستند قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کنند. بی‌توجهی و بی‌احتیاطی راننده هنگام رانندگی گاهی منجربه حوادث تلخی می‌شود که غیرقابل جبران است. خطای انسانی به‌عنوان تنها عامل هوشمندی شناخته می‌شود که وسیله‌نقلیه را در اختیار دارد و در جاده‌ها تردد می‌کند و البته ۸۵درصد تصادفات مربوط به او است. بیشترین علل تصادفات واژگونی و انحراف به چپ خودرو، عدم رعایت قوانین رانندگی، سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو است.در همین خصوص می‌توان به تصادف اتوبوسی که ساعت ۳ و ۲۵ دقیقه بامداد سه‌شنبه16، آذرماه از دهدشتِ کهکیلویه و بویر احمد به سمت تهران در حرکت بود، اشاره کرد. در این تصادف هشت نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. علت حادثه انحراف به چپ کامیون کشنده ناشی‌از خستگی و خواب‌آلودگی اعلام شده است. در گزارش دیگر می‌توان به تصادف مینی‌بوس سرویس دختران اشاره کرد. ساعت ۸:۳۰ صبح 17 آذر، ماموران پلیس‌راه کرمانشاه و امدادگران از حادثه رانندگی در کیلومتر ۶ محور هلشی به ماهیدشت با خبر و در محل حاضر شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول روستاهای ماهیدشت بوده که در تصادف با کامیون واژگون شده و دو دانش‌آموز دختر به علت شدت جراحت فوت کردند و ۱۶ دانش‌آموز دیگر که مصدوم شده بودند، به بیمارستان طالقانی کرمانشاه منتقل شدند. رئیس پلیس‌راه کرمانشاه با اشاره به مه‌آلود بودن محل تصادف گفت: «در این سانحه مینی‌بوس با سرعت زیاد از پشت به یک دستگاه کامیون برخورد کرده و حادثه اتفاق افتاده است.» سرهنگ کیخسرو دستغیب، علت حادثه را بی‌احتیاطی راننده مینی‌بوس اعلام کرد.

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور
بخشی از تصادفات جاده‌ای ازجمله تصادف اتوبوس خبرنگاران و سربازمعلم‌ها ناشی‌از فرسودگی سیستم حمل‌ونقل است. در این خصوص رئیس پلیس راهور ناجا گفت: «۴۲۷ هزار خودرو در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور وجود دارد اما براساس گزارش‌ها، بیش‌از ۸۰ درصد آن‌ها به‌خصوص اتوبوس‌هایی که در سطح شهر استفاده می‌شوند، در سن فرسودگی قرار دارند.» سردار کمال هادیانفر افزود: «ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید نوسازی شود و ایمن‌تر و با تجهیزات به‌روزتری مورداستفاده قرار بگیرد. چون با جان مردم سر و کار دارند.» وی ادامه داد: «متاسفانه در ۱۰ سال گذشته نوسازی در وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام نشده است. طبق ماده ۸ هوای پاک که بحث آلودگی را مطرح می‌کند، دولت بیش‌از ۱۰ تکلیف قانونی دارد که یکی از مهم‌ترین تکالیف در کاهش آلودگی؛ نوسازی این ناوگان بوده که متاسفانه انجام نشده است.» هادیانفر با بیان اینکه در هفت ماهه امسال، ۸۷۵ هزار و ۶۶۳ فقره انواع تصادف جرحی، فوتی و خسارتی در کشور رخ داده است، بیان کرد: «از این تعداد ۸۲۱۵ فقره تصادف فوتی، ۱۵۴ هزار و ۳۰۰ فقره تصادف جرحی و ۷۱۳ هزار و ۱۴۸ فقره تصادف هم از نوع خسارتی بوده، این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ مجموع انواع تصادفات رخ‌داده در هفت ماهه آن سال ۸۰۸ هزار و ۷۳۶ مورد بوده است.»

مهم‌ترین عامل ایجاد تصادف در وسایل حمل‌ونقل عمومی چیست؟
معاون عملیاتی پلیس‌راه راهور ناجا درخصوص تصادفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «بیشترین عامل تصادفات وسایل حمل‌ونقل عمومی؛ عجله، خستگی و خواب‌آلودگی راننده است.» سرهنگ سیاوش محبی در پاسخ به اینکه اتوبوس‌ها در جاده‌ها بی‌محابا رانندگی می‌کنند که باید در مورد این رفتارها سختگیری شود، افزود: «تمام اتوبوس‌ها سامانه دارند و اعمال گذشته و حال آن‌ها در سیستم ثبت می‌شود.» این مقام مسئول در رابطه با فرسودگی وسایل حمل‌ونقل عمومی تاکید کرد: « البته فرسودگی خودروها نیز نقش بسزایی در ایجاد تصادفات دارند و در این خصوص بسیاری از وسایل حمل‌ونقل عمومی که در حال فعالیت هستند، فرسوده بوده و نیاز به تعویض دارند.» وی ادامه داد: «اعتقاد بر این است که باید ناوگان عمومی نوسازی شده و ورود قطعات مرغوب و ارزان ازسوی‌دولت در اولویت قرار بگیرد. چون فرسودگی و گرانی قطعات یدکی و همچنین استفاده از قطعات غیراصل از عوامل موثر در وقوع تصادفات هستند.» معاون عملیاتی پلیس‌راه راهور ناجا مهم‌ترین عامل تصادفات در کشور را اینگونه برشمرد: «عدم‌توجه به جلو، عدم‌رعایت حق تقدم، انحراف به چپ و تخطی از سرعت مجاز ۴ عامل اصلی وقوع تصادفات در کشور هستند.» وی ادامه داد: «عامل بیشتر تصادفات وسایل حمل‌ونقل عمومی در ایران خطای انسانی است.» سرهنگ محبی بخشی از این افزایش تصادفات را مربوط به موضوع کرونا دانست و افزود: «متاسفانه آمارها نشان می‌دهند تصادفات در ناوگان حمل‌ونقل عمومی نسبت‌به سال گذشته افزایش یافته زیرا محدودیت های کرونایی سفر نسبت به سال گذشته کمتر شده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =