کد خبر: 238092
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
تارا اتوماتیک

با توجه به پلتفرم و ظاهر خودرو K۱۲۵ ایران‌خودرو، می‌توان آن را جایگزینی برای پژو ۲۰۰۸ دانست. تصاویر محدود و غیر رسمی‌ای از این محصول منتشر شده؛ بنابراین، نمی‌توان به طور قطعی درباره‌ ظاهر آن نظر داد.

ایران‌خودرو و سایپا به طور انحصاری بازار خودروی کشور را در دست دارند. عدم ایجاد رقابت در بازار باعث شده تا این دو خودروساز تنوعی در محصولات خود ایجاد نکنند و به تولید و تکرار همان مدل‌های قبلی بپردازند. از طرفی، افت کیفیت محصولات، نارضایتی مشتریان را به دنبال داشته و ایران‌خودرو و سایپا موظفند تا کم‌ و کاستی‌های خود را جبران کنند. علاوه بر آن، قیمت روز خودرو روندی صعودی را در پیش دارد و برخی از مصرف‌کنندگان، این روزها سراغ خرید خودرو کارکرده می‌روند. البته خرید خودرو اقساطی نیز روش دیگری برای دست یافتن به محصولات داخلی است.

علاوه بر بهبود کیفیت محصولات، ارائه خودروهای جدید نیز می‌تواند امری مفید در راستای بهبود عملکرد دو خودروساز و جلب رضایت مشتریان باشد. ایران‌خودرو قدم خوبی را در این راه برداشته و محصول جدید خود را با نام «تارا» معرفی کرد. مدت زیادی از ورود تارا به بازار نمی‌گذرد؛ اما تاکنون عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده است.

ایران‌خودرو قصد دارد تا در آینده‌ای نزدیک، محصولات جدید دیگری را نیز معرفی کند. در این مطلب سعی داریم که با این خودروها، به طور مختصری، آشنا شویم.

تارا اتوماتیک

پس از خروج فرانسوی‌ها از بازار ایران، شرکت ایران‌خودرو با در دست داشتن حق امتیاز استفاده از پلتفرم پژو ۳۰۱ و ایجاد تغییراتی در پلتفرم PF۱، توانست پلتفرم ملی IKP۱ را تولید کند. در حال حاضر، تارا دنده‌ای در بازار کشور حضور دارد که با وجود پیشرانه TU۵ پلاس، ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. اما ایران‌خودرو قصد دارد تا نسخه اتوماتیک تارا را نیز تولید کند. علاوه بر جایگزینی گیربکس ۶ دنده اتوماتیک، امکانات بیش‌تری نیز در تارا اتوماتیک وجود دارد؛ امکاناتی مانند سانروف، دوربین عقب، سنسور نور و باران، کی‌لس، آینه تاشو برقی و ... . تارا اتوماتیک هنوز وارد بازار نشده، اما قیمت ۴۱۵ میلیونی برای آن در نظر گرفته شده است.

کراس‌اور K۱۲۵

با توجه به پلتفرم و ظاهر خودرو K۱۲۵ ایران‌خودرو، می‌توان آن را جایگزینی برای پژو ۲۰۰۸ دانست. تصاویر محدود و غیر رسمی‌ای از این محصول منتشر شده؛ بنابراین، نمی‌توان به طور قطعی درباره‌ ظاهر آن نظر داد. ایران‌خودرو ادعا می‌کند که فاز اول این محصول با پیشرانه EF۷P-TC (بهینه شده موتور EF۷) و گیربکس اتوماتیک ۶ دنده ارائه می‌شود. اما فاز دوم آن با پیشرانه سه سیلندر به همراه گیربکس دو کلاچه DCT عرضه خواهد شد. برای K۱۲۵ امکاناتی مانند استارت دکمه‌ای، ترمزپارک برقی، رادرا نقطه‌کور، پدال‌شیفتر، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و ... در نظر گرفته شده است. مدیرعامل شرکت جتکو عنوان کرد که پس از عرضه نسخه بنزینی K۱۲۵، امکان تولید آزمایشی نسخه برقی آن نیز وجود دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ۳

نگاهی به محصولات آینده ایران‌خودرو

پژو ۲۰۶ را می‌توان پرطرفدارترین خودروی داخلی دانست. ایران‌خودرو احتمالا از سال ۱۴۰۱ نسخه جدیدی از پژو ۲۰۶ را عرضه خواهد کرد. این نسخه به پیشرانه TU۳ مجهز می‌شود و با این حساب، نسخه پیشرفته‌تری از پژو ۲۰۶ تیپ۳ محسوب می‌شود. سقف پانوراما از مهم‌ترین ویژگی‌های ۲۰۶ تیپ۳ جدید است و علاوه بر آن، سیستم مالتی‌مدیا، تهویه اتوماتیک و شیشه بالابر برقی عقب، نیز اضافه شده‌اند.

پژو پارس پلاس

پژو پارس یورو۵ یکی دیگر از پروژه‌های ایران‌خودروست که به پیشرانه XU۷+ جدید مجهز می‌شود. در واقع پژو پارس سال و پژو پارس دوگانه‌سوز اولین محصولاتی خواهند بود که شامل این تغییر می‌شوند. از مزایای پژو پارس جدید می‎‌توان به کاهش مصرف سوخت، افزایش ۱۰ درصدی توان و گشتاور، بهبود بوستر ترمز، ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو۵ و ... اشاره کرد.

رانا پلاس اتوماتیک

رانا پلاس اتوماتیک با گیربکس ۶ سرعته نیمه اتوماتیک AMT عرضه خواهد شد که مانند سایر نسخه‌های رانا پلاس، با موتور بهبودیافته TU۵P مجهز می‌شود. طبق گفته‌های مدیر پروژه رانا پلاس، نسخه اتوماتیک در بهار ۱۴۰۱ به تولید انبوه می‌رسد و با اهرم دنده چرخشی و پدال‌شیفتر عرضه خواهد شد. طبق تصاویری که مدتی پیش در فضای مجازی منتشر شد، ویژگی‌های جدیدی به رانا پلاس اتوماتیک اضافه شده است. تصاویر نشان می‌دهند که حالت‌های برفی و اسپرت نیز به گیربکس جدید اضافه شده است.

پژو ۲۰۷ دو رنگ MC

نگاهی به محصولات آینده ایران‌خودرو

ویژگی‌های ظاهری آن عبارتند از سقف رنگی، زه بغل رنگی، دستگیره رنگی در صندوق، قاب رنگی آینه جانبی، قاب رنگی مه‌شکن جلو، تریم داخلی دو رنگ در کابین و طرح و دوخت جدید روکش صندلی. قیمتی که اخیرا برای پژو ۲۰۷ دو رنگ در نظر گرفته شده، معادل ۳۵۶ میلیون تومان است.

آریسان۲

طبق گفته‌های معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو، آریسان با تغییرات بسیاری در قسمت فنی، شاسی و امکانات عرضه خواهد شد. محل نصب مخزن نیز تغییر یافته و باعث شده تا فضای بار به میزان ۷۵۰ کیلوگرم افزایش یابد. حجم مخزن گاز افزایش یافته، اما مخزن بنزین از ۵۲ لیتر به ۴۰ لیتر کاهش یافته است. موتور XU۷ ارتقایافته دوگانه‌سوز برای آریسان جدید در نظر گرفته شده که دارای استاندارد آلایندگی یورو۵ است. این پیشرانه به گیربکس داخلی BE متصل است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • النا IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    0 0
    دوست داشتم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =