دنا پلاس

درابتدا به‌سراغ بزرگ‌ترین عضو خانواده یعنی دنای معمولی می‌رویم و ضمن آشنایی هرچه‌بیش‌تر با این سدان جذاب ایران‌خودرو، از تفاوت‌ آن با دنا پلاس و دنا پلاس توربو برایتان می‌گوییم. 

به گزارش «اخبار خودرو»،محبوبیت اعضای خانواده دنا در بازار داخلی «دنیای‌خودرو» را بر آن داشته است که دنای معمولی، پلاس و پلاس‌توربو را با یکدیگر مقایسه کند. بنابراین اگر شما نیز جزو کسانی هستید که دوست دارید دراین‌باره بیش‌تر بدانید، می‌توانید این مطلب را دنبال کنید. درابتدا به‌سراغ بزرگ‌ترین عضو خانواده یعنی دنای معمولی می‌رویم و ضمن آشنایی هرچه‌بیش‌تر با این سدان جذاب ایران‌خودرو، از تفاوت‌ آن با دنا پلاس و دنا پلاس توربو برایتان می‌گوییم.
دنای معمولی
در سال 1393 دنا به‌عنوان سومین خودرو ملی و با هدف ارائه خودرویی باکیفیت و به‌روز درسبد خرید محصولات ایران‌خودرو قرار گرفت. دنا روی پلت‌فرم سمند شکل گرفته است؛ به‌همین ‌دلیل با وجود تمام تفاوت‌های داخلی و خارجی خود، تنها یک فیس‌لیفت از سمند محسوب می‌شود. قلب تپنده دنا همان موتور EF7 است که درگذشته روی سمند EF7 به‌کار گرفته شده بود و به‌عنوان موتور ملی شناخته می‌شود. این موتور 1.7 لیتری چهار سیلندر توان تولید 113 اسب‌بخار قدرت و 155 نیوتون‌متر گشتاور را دارد و یک گیربکس پنج‌سرعته دستی نیز نیروی موتور را به‌چرخ‌های جلو هدایت می‌کند تا این سدان 1258 کیلوگرمی بتواند طی زمانی حدود 13.5 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. اگرچه نمی‌توان چالاکی دنای معمولی را به‌عنوان یکی از مزایای آن محسوب کرد، اما این خودرو به‌واسطه برخورداری از موتور EF7 از استهلاک به‌مراتب کم‌تری نسبت به‌خودروهایی همچون پژو پارس سال یا سمند SE برخوردار است که از موتور XU7 بهره می‌برند. همچنین این خودرو درمیان سدان‌های تولید داخل دارای آپشن‌ها و امکانات بیش‌تری است و در زمان عرضه به‌بازار به‌عنوان مجهزترین سدان ایرانیزه شناخته می‌شد. البته باید این را گفت که درمیان خودروهای تولید داخل کیفیت مواد به‌کاررفته در داخل کابین مدل‌های مختلف دنا به‌مراتب بهتر از دیگر خودروهاست و از کیفیت بیش‌تری بهره می‌برد. همچنین مزایای متعدد دنا سبب شد این خودرو درسال‌های ابتدایی ورود به‌بازار با استقبال چشمگیری مواجه شود.

دنا پلاس
در سال 95 یعنی دو سال پس از تولید دنای معمولی، در پروژه‌ای به‌نام X409 ایران‌خودرو تصمیم گرفت محصول به‌مراتب زیباتر و مجهزتری را براساس دنا تولید کرده و دراختیار خریداران ایرانی قرار دهد. این سدان جدید که نمونه اولیه آن درسال 1396 به‌بازار عرضه شد، دنا پلاس نام داشت و اگر قصد خرید دنا پلاس را دارید باید بدانید که این خودرو تغییرات چشمگیری دربخش طراحی ظاهری داشته و تجهیزات بیش‌تری را نسبت به‌دنای معمولی درون خود جای داده است؛ اما از نظر فنی هیچ تفاوتی با آن ندارد. نمای جلویی دنا پلاس به‌لطف بازنگری‌های انجام‌شده در طرح جلوپنجره و حالت چراغ‌ها نسبت به‌دنای معمولی اسپرت‌تر به‌نظر می‌رسد. بارزترین تفاوت ظاهری دنای معمولی و دنا پلاس به‌نمای جانبی این خودروها مربوط می‌شود؛ دراین بخش یک خط زاویه‌دار و عمیق از چراغ عقب تا گلگیر جلو کشیده شده است. همچنین خطوط شکسته‌ای در پایین درها به‌چشم می‌خورد که سبب شده است نمای جانبی دنا پلاس تا حد غیرقابل انکاری از دنای معمولی فاصله بگیرد. علاوه‌براین، رنگ کرومی دستگیره درها و همچنین طرح جدید لچکی شیشه‌های عقب باعث زیبایی هرچه‌بیش‌تر نمای جانبی دنا پلاس شده‌ است. نمای پشتی دنا پلاس درمقایسه با سایر بخش‌ها، کم‌ترین میزان تغییرات را طی این فیس‌لیفت تجربه کرده است و به‌جز تغییر گرافیک چراغ‌ها و اضافه‌ شدن یک آنتن کوسه‌ای تفاوت دیگری میان دنای معمولی و دنا پلاس به‌چشم نمی‌خورد. البته باید گفت دنای معمولی از نظر تجهیزات و آپشن‌ نیز با دنا پلاس متفاوت است. از جمله آپشن‌هایی که به‌دنا پلاس اضافه شده ‌است می‌توان به‌سانروف برقی، تنظیمات برقی هشت‌جهته صندلی راننده و سرنشین جلو، دیلایت، چهار عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی) اشاره کرد. البته ناگفته نماند که از اواسط سال 1397 دو آپشن بسیار مهم این خودرو یعنی سانروف و ایربگ‌های جانبی، به‌طور کامل حذف شدند. با این وجود همین تفاوت‌ها سبب شده است قیمت دنا پلاس حداقل 40 میلیون‌تومان بیش‌تر از قیمت دنای معمولی باشد.


مشخصات فنی یکسان دنا و دنا پلاس
حال می‌خواهیم به‌سراغ مشخصات فنی این دو برادر برویم. دنای معمولی و دنا پلاس از لحاظ مشخصات فنی مشابه بوده و هیچ‌کدام برتری خاصی نسبت به‌دیگری ندارد. درواقع دنای معمولی و دنا پلاس هر دو مجهز به‌موتور EF7 هستند که قبلا روی بسیاری از محصولات ایران‌خودرو جواب خود را پس داده است. موتور EF7 دنا پلاس با حجم 1646 سی‌سی، چهار سیلندر و 16 سوپاپ قادر به‌تولید حداکثر 113 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و 155 نیوتون‌متر گشتاور در 4500 دور در دقیقه است. بنابر اطلاعات ثبت‌شده درسایت رسمی ایران‌خودرو، دنا پلاس از لحاظ وزنی نیز تفاوتی با دنای معمولی ندارد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که این دو خودرو از لحاظ چالاکی و مصرف سوخت نیز با یکدیگر برابر باشند. همانند دنای معمولی، دنا پلاس نیز برای این‌که بتواند از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست ‌یابد، به‌زمانی حدود 13.5 ثانیه نیاز دارد و حداکثر سرعت آن نیز برابر با 189 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

دناپلاس توربو
در نیمه دوم سال 1396، نمونه جدیدی از خانواده دنا تولید و در سال 1397 به‌بازار عرضه شد که از نظر طراحی به‌دنا پلاس شباهت داشت؛ اما در بخش فنی به‌یک موتور توربوشارژ مجهز شده بود که در گذشته تنها درون سینه سورن توربو قرار داشت. این خودرو که دنا پلاس توربو نام دارد، به‌عنوان قوی‌ترین عضو خانواده دنا شناخته می‌شود و از همان بدو ورود به‌بازار کشور توانست توجه بسیاری از خریداران ایرانی و مخصوصا قشر جوان را به‌خود جلب کند. درواقع یکی از اهداف شرکت ایران‌خودرو درعرضه این محصول، افزایش کارایی قوای محرکه خودرو دنا پلاس از طریق نصب سامانه توربوشارژ روی آن بوده است. به این‌صورت توان خودرو از 113 اسب‌بخار به 150 اسب‌بخار افزایش یافت و افزایش 60 نیوتون‌متری گشتاور دنا پلاس توربو از 155 به 215 نیوتون‌متر عملا تاثیر به‌سزایی درتوانایی فنی خودرو و همچنین هیجان در رانندگی به‌وجود آورده است. دنا پلاس توربو به‌لطف موتور توربوشارژ شتاب‌گیری بهتری نسبت به‌دنا پلاس دارد؛ به‌طوری‌که شتاب صفر تا 100 دنا پلاس توربو 10 ثانیه و دنا پلاس معمولی 13.5 ثانیه است. علاوه‌بر این حداکثر سرعت دناپلاس توربو نیز به 205 کیلومتر بر ساعت رسیده و این درحالی است که براساس اعلام رسمی سایت ایران‌خودرو حداکثر سرعت دنا پلاس 189 کیلومتر برساعت است.

تفاوت‌های دنا معمولی دنا پلاس و دنا پلاس توربو چیست؟


تفاوت‌های ظاهری دنا پلاس و دنا توربوشارژ

درنمای ظاهری و داخل کابین دنا پلاس توربو تغییرات چندانی رخ نداده است و دنا پلاس توربو صرفا چند آپشن بیش‌تر از دنا پلاس معمولی دارد. از جمله این تغییرات می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد: استفاده از رینگ و تایر بزرگ‌تر و پنج پیچ، طرح رینگ آلومینیومی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمزرنگ و تغییر طرح سردسته دنده از مواردی است که در دنا پلاس توربوشارژ به‌نسبت دنای معمولی قابل مشاهده است.

جمع‌بندی

با توجه به‌این‌که در ساخت دنا از پلت‌فرم تقویت‌شده سمند استفاده شده است، سواری نرم و راحت‌تری خصوصا درمسیرهای طولانی دارد و درجاده‌های پر پیچ‌وخم با توجه به‌تکنولوژی به‌کاررفته در آن می‌توان روی راحتی سواری‌اش به‌خوبی حساب باز کرد. درکل می‌توان به‌سواری دنا و کیفیت رانندگی این خودرو امتیاز نسبتا بالایی داد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ali IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    2 0
    خودرویی بی‌کیفیت در تمام تیپ‌ها. مثل سایر تولیدات ایرانخودرو و سایپا. فقط با قیمتی نجومی بابت آپشن‌های چینی نصب شده روی خودرو!
  • سعید IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    1 0
    دنا پلاس توربو از نظر امکانات هیچ تفاوتی با دنای معمولی نداره و فقط سرعتش بیشتر است دنا پلاس توربو درواقع همان دنای معمولی است فقط با سرعت بیشتر .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =