تورستون مولر-اتووس

از قرن گذشته تاکنون نام رولزرویس همواره یکی از نمادهای زندگی لوکس و اشرافی بوده و در سال‌های اخیر روند رو به‌رشد ثروتمند شدن افراد در سنین پایین‌تر سبب شده است متوسط سن خریداران کالاهای فوق لوکسی مانند رولزرویس نیز پایین‌تر بیاید.

به گزارش «اخبار خودرو»،از قرن گذشته تاکنون نام رولزرویس همواره یکی از نمادهای زندگی لوکس و اشرافی بوده و در سال‌های اخیر روند رو به‌رشد ثروتمند شدن افراد در سنین پایین‌تر سبب شده است متوسط سن خریداران کالاهای فوق لوکسی مانند رولزرویس نیز پایین‌تر بیاید. استقبال از محصولات رولزرویس به‌صورتی است که حتی بحران‌هایی مانند کرونا و کمبود جهانی ریزتراشه‌ها مانع از سودآوری این برند کهنه‌کار بریتانیایی نشده است. گروه آلمانی ب‌ام‌و که مالکیت رولزرویس را در اختیار دارد در مدت بحران کمبود ریزتراشه‌ها به‌خاطر حاشیه سودآوری بالای مدل‌های رولزرویس تمام تلاش خود را کرده که خط‌تولید این برند متوقف نشود. در اینجا بخش پایانی گفت‌وگوی نشریه «اتوموتیو نیوز» را با مدیرعامل رولزرویس مطالعه می‌کنید.

زمانی که شما مدیرعامل شدید متوسط سن خریداران رولزرویس چقدر بود؟
56 سال. از آن زمان تاکنون هر سال میانگین سنی خریدارانمان یک سال پایین‌تر آمده است. بنابراین می‌توان گفت که درحال حاضر میانگین سنی خریداران ما به 43 سال رسیده است و این بدان معناست که به‌ازای هر مشتری 60 ساله‌ای که یک رولزرویس می‌خرد، باید یک مشتری 20 ساله هم داشته باشیم. ما با خریداران جوان زیادی ملاقات کرده‌ایم و اکثر آن‌ها جوانانی هستند که ایده‌های تجاری بسیار درخشانی دارند و توانسته‌اند آن‌قدر پول به‌هم بزنند که بتوانند رولزرویس بخرند.

با توجه به‌این‌که تعداد مشتریان جوانتان زیاد هستند، آیا امکان دارد که نسخه ارزان‌تری از هر مدل را به‌عنوان تیپ پایین‌تر آن عرضه کنید؟
تا زمانی که من در این جایگاه هستم چنین اتفاقی نخواهد افتاد و دلیلی ندارد که ما بخواهیم به‌سطح‌های پایین‌تری از بازار وارد شویم. درحال حاضر قیمت محصولات ما از 250 هزار یورو (بدون احتساب مالیات) شروع می‌شود که برای ما رقم مناسبی است. همچنین اگر ما رده ‌پایین بازار را پوشش دهیم، مشتریانمان از ما متنفر خواهند شد. این آخرین چیزی است که آن‌ها از ما انتظار دارند. به‌همین خاطر است که من از رقم فروش مورد انتظار حرف نمی‌زنم و درباره وضعیت در دو سال آینده اظهارنظری نمی‌کنم. آیا تا به‌حال درباره کیف‌های بیرکین که برند هرمس می‌فروشد چیزی شنیده‌اید؟ احتمالا خیر. دقیقا برای کار در بخش لوکس بازار باید همین‌طور رفتار کرد. ما در زیست‌گاهی نادر قرار داریم و هیچ‌کس از ما نمی‌خواهد که از نقطه «الف» خودمان را به‌نقطه «ب» برسانیم.

مشتریان شما معمولا چه‌میزان هزینه را صرف شخصی‌سازی خودروهایشان می‌کنند؟
به‌طور متوسط این رقم حدود 70 تا 80 هزار یورو است و وقتی پای ایده‌های مربوط به‌شخصی‌سازی خودروها به‌میان می‌آید، می‌بینیم که به‌سادگی برخی خودروها تا دو برابر قیمت اولیه خود ارزش پیدا می‌کنند. این کاملا ضروری است و در کار ما تخیل و تصورات مشتریان محدوده‌ ماست و ماجرا برعکس نیست. درنتیجه هدف ما این است که تمام رویاهای مشتریانمان را تا جایی که ایمن و به‌لحاظ فنی امکان‌پذیر است فراهم کنیم. ما چندین مدل فانتوم را با قیمتی بالاتر از یک‌میلیون یورو فروخته‌ایم.

این درست است که شما درباره ارقام فروش هیچ پیش‌بینی‌ای نمی‌کنید، اما آیا فکر می‌کنید امسال فروش رولزرویس بار دیگر از رقم پنج هزار دستگاه فراتر برود؟
این درست است که بگوییم تعداد خودروهای فروخته‌شده ما بالاتر از پنج هزار دستگاه خواهد بود و من مطمئنم که امسال می‌توانیم به‌رکورد تازه‌ای دست پیدا کنیم (رکورد قبلی رولزرویس به‌سال 2019 و فروش پنج هزار و 152 دستگاه برمی‌گردد). واضح است که سال گذشته رقم فروش ما به‌میزان قابل ملاحظه‌ای پایین آمد؛ برای این‌که مجبور بودیم برای مدتی طولانی کارخانه‌مان را تعطیل کنیم و بعد هم باید با یک شیفت کار شروع می‌کردیم. تازه در سپتامبر 2020 بود که توانستیم شیفت‌های کاری‌مان را به‌دو برسانیم. از آن زمان به‌بعد ما همواره در حال افزایش تولید بوده‌ایم و این تنها درباره ما صدق نمی‌کند. بانک‌ها می‌توانند به‌شما بگویند که چه‌میزان پول برای خرید در حساب‌ها وجود دارد؛ زیرا در سال گذشته افراد نتوانستند به‌هیچ‌جایی مسافرت کنند یا خرید جدی داشته باشند. این موضوع به‌صنعت کالاهای لوکس کمک می‌کند تا کشتی‌های مسافرتی، جت‌ها، ساعت‌ها و جواهرات بیش‌تری به فروش برسد.

آیا خریداران کنونی نسبت به دوران پیشا کرونا پول بیشتری را صرف شخصی‌سازی ماشین‌های خود می‌کنند؟
قطعا این‌طور است. در حال حاضر مشتریان پول بیشتری را صرف می‌کنند زیرا حالا با ایده‌های پرزرق‌وبرق‌تری برای خرید می‌آیند. رشد قابل توجهی در رقمی که مشتریان خرج می‌کنند به وجود آمده است. یکی از نمونه‌ تغییرها افزایش رنگ‌آمیزی‌های سفارشی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =