روانکار

انجمن مهندسان خودرو آمریکا  یا «SAE» پس از آخرین بازنگری‌های در طبقه‌بندی درجه‌ گرانروی استاندارد J300 در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد این بخش شامل دو درجه گرانروی جدید SAE 8 و SAE 12 خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،انجمن مهندسان خودرو آمریکا یا «SAE» پس از آخرین بازنگری‌های در طبقه‌بندی درجه‌ گرانروی استاندارد J300 در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد این بخش شامل دو درجه گرانروی جدید SAE 8 و SAE 12 خواهد شد و این دو درجه به جدول طبقه‌بندی گرانروی روغن‌موتورهای خودرو اضافه می‌شوند. هدف از این به‌روزرسانی پاسخ به نیاز خودروسازان «OEM» در ارائه استانداردهای برای حفاظت بیشتر برخی قطعات حساس و ارائه روغن موتورهایی سبک‌تر از SAE16 بوده است.
براساس طبقه‌بندی جدید میزان گرانروی این دو درجه به ترتیب حداقل ۱.۷ و ۲سانتی‌پوآز خواهد بود. همچنین گرانروی سینماتیک این دو استاندارد در دمای ۱۰۰درجه سانتی‌گراد به ترتیب ۴ تا ۱.۶ و ۵ تا ۷.۱ خواهد بود. همپوشانی که بین این دو محدوده گرانروی وجود دارد، شرایط مناسبی را برای ارائه فرمولاسیون‌های مختلف در این دو درجه گرانروی فراهم می‌کند. ارائه چنین استانداردهایی را می‌توان به‌دلیل عرضه روغن‌موتورهای سبک با هدف کاهش میزان اصطکاک بین قطعات موتور دانست زیرا منتج به کاهش مصرف سوخت در خودروهای جدید می‌شوند. همچنین باید توجه داشت مصرف‌کنندگان نیز به استفاده از روانکارهایی پیشرفته‌تر علاقه نشان داده‌اند و انتظار دارند با پیشرفت فناوری موجود در پیشرانه‌ها، روانکار مصرفی آنها نیز به‌شکلی هماهنگ توسعه پیدا کند. بنابراین باید در نظر داشت دو استاندارد جدید طراحی‌شده امکان استفاده برای فرموله کردن روانکارهایی را که برای خودروهایی با قدمت بیشتر استفاده می‌شود، ندارند.
همان‌طور که مشخص است الزامات استاندارد SAE J300 فقط به رفتار رئولوژیک روغن موتور مرتبط است و سایر خواص روغن‌موتورها در این استانداردها درنظر گرفته نمی‌شوند. البته انتظار نداریم معرفی روانکارهایی براساس این استانداردها به این زودی رخ دهد زیرا حداقل باید تا میانه سال ۲۰۲۲ منتظر بمانیم تا شرکت‌های پیشرو در زمینه ارائه ادتیوها اقدام به معرفی ادتیوهای مخصوص این استاندارد کنند و پس از آن تا پایان سال ۲۰۲۲ روغن موتورهایی که براساس این ادتیوها فرموله شده‌اند، به بازار معرفی و عرضه خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =