کد خبر: 238567
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
خودروی برقی تارا

مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو، از رونمایی نمونه صنعتی خودروی برقی تارا تا پایان سال خبر داد و تصریح کرد: ورود به مرحله تولید انبوه خودروی برقی، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در کشور است.

به گزارش «اخبار خودرو»،داود خسروی با بیان این‌که نمونه آزمایشی تارا برقی در تیرماه رونمایی شده، تبدیل پلتفرم خودروی بنزینی به برقی و طراحی پلتفرم اختصاصی خودروی برقی را دو مسیر تولید خودروی برقی در جهان دانست و گفت: در ایران نیز مشابه سایر کشورها عمل می شود.
وی با بیان این که طراحی پلتفرم جدید با مفهوم برقی هزینه قابل توجهی دارد، گفت: اگر خودروی برقی با اعمال تغییراتی در پلتفرم‌های بنزینی موجود طراحی و تولید شود، هزینه میلیارد دلاری در برنخواهد داشت و این یکی از روش‌هایی است که خودروسازان غربی مانند پژو، رنو و خودروسازان شرق آسیا نیز برای طراحی و تولید خودروی برقی استفاده کرده اند.
خسروی ادامه داد: شرکت جتکو با رویکرد ساخت اجزای اصلی خودرو در داخل کشور برای کاهش هزینه تولید و کاهش ارزبری، پروژه ساخت خودروی برقی را بر روی جدیدترین پلتفرم ایران خودرو یعنی خودروی تارا آغاز کرده که خوشبختانه به نتایج بسیار خوبی هم تا این مرحله رسیده است.
وی با بیان این‌که مجموعه پاورترین خودرو شامل الکتروموتور، باتری‌پک، درایو، شارژر و مبدل DC به DC به طور کامل توسط تیم‌های تخصصی جتکو طراحی شده و ساخت نمونه‌ها کاملا در داخل انجام شده، گفت: برخی قطعات کوچک به ویژه قطعات جزئی الکترونیکی از منابع خارجی تامین می شود که داخلی سازی آن نیز با توسعه زیرساخت‌ها در دستور کار برخی قطعه‌سازان است.
خسروی ادامه داد: بهره‌برداری از خودروی برقی، صرفا با تولید خودرو امکان‌پذیر نمی‌شود، چرا که استفاده از خودروی برقی، نیازمند ایجاد بستر و زیرساخت‌هایی در کشور مانند ایستگاه‌های شارژ سریع است که فراهم آوردن آن به عهده خودروساز نیست؛ همانطور که تامین جایگاه سوخت بنزین بر عهده خودروساز تولیدکننده خودروی بنزینی نیست.
وی افزود:‌ ایستگاه های شارژ خودروی برقی باید در سطح کشور ایجاد شود تا خودروهای برقی در زمان ۲۰ دقیقه شارژ شوند، ایجاد شرایطی برای پارکینگ‌های شخصی مالکان نیز ضروری است تا شارژ خودرو در زمان پنج تا هشت ساعت انجام شود.
وی با بیان این‌که در تمام دنیا دولت‌ها به تامین زیرساخت‌های موردنیاز برای خودروی برقی کمک می‌کنند، افزود: علاوه بر توسعه شبکه ایستگاه‌های شارژ خودرو، تامین برق مورد نیاز به‌ویژه در ماه‌های پیک مصرف برق حایز اهمیت است.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت در شرکت های قطعه سازی گفت:‌ قطعه سازان نیز برای به تولید انبوه رسیدن خودروی برقی نیاز به حمایت هایی به ویژه در خصوص سرمایه‌گذاری در خطوط تولید دارند که ضروری است در این زمینه نیز تسهیلات لازم از سوی بانک ها در اختیار آنان قرار گیرد.
خسروی گفت: نمونه‌سازی محصول در شرکت جتکو صورت می‌گیرد تا امکان تولید قطعات در کشور و وجود دانش طراحی و ساخت آن به اثبات برسد، اما باید شرایطی فراهم شود تا زیرساخت لازم برای تولید انبوه ایجاد شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر، در دنیا بخش قابل توجه هزینه خودروی برقی، مربوط به پک باتری است که بین ۳۵ تا ۴۵ درصد قیمت خودرو را شامل می‌شود و در همه کشورها به خریدار خودروی برقی یارانه‌های دولتی تخصیص می‌یابد که بخشی از هزینه تولید را پوشش می‌دهد، مشوق‌هایی مانند پارکینگ رایگان، امکان تردد در محدودیت‌های طرح ترافیک و تخفیف در بیمه و مالیات برای خودروهای برقی نیز در نظر گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 1
    واکنش خودروهای کره ای و ژاپنی به ورود تارا برقی به بازار: وای چه کار کنیم غول جدید ایران خودرو امد نابود شدیم رفت .
  • قدیر IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 1
    اینا نمیتونن یک باطری قلمی درست کنند چه برسه به ماشین برقی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =