کد خبر: 238618
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
اسپیکر ماشین

موسیقی یکی از پدیده‌هایی است که در همه احوال و شرایط، در هر زمان و مکانی می‌تواند همراه انسان بوده و آرامش و حال خوب را به او هدیه نماید. از زمانی که خودروها به وسیله‌ای پر کاربرد در زندگی انسان تبدیل شده‌اند، یکی از اجزای اصلی و جداناپذیر آن‌ها سیستم‌ صوتی درون خودرو بوده‌ است.

سیستم‌های صوتی درون خودرو به این منظور تعبیه می‌شوند که راننده و سرنشینان بتوانند در طول مسیر خود و در زمان حضور در خودرو به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهند. به همین دلیل شاهد این موضوع هستیم که خودروهایی که امروزه تولید و روانه بازار می‌شوند حتی اگر از لحاظ قیمتی در رده بالایی قرار نگیرند، از یک سیستم صوتی خوب و با کیفیت بهره می‌برند.

تعدادی از افراد به این سیستم‌های صوتی قانع نشده و با توجه به علاقه‌ای که دارند با صرف هزینه‌های زیاد یک سیستم صوتی حرفه‌ای برای ماشین خود فراهم می‌کنند تا بتوانند موسیقی دلخواه خود را با بالاترین کیفیت از نظر صدا گوش دهند. همین امر باعث شده است که شرکت‌های مطرحی مانند پایونیر، سونی، JBL و غیره به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت کننده و اجزای مختلف سیستم‌های صوتی از اسپیکر ماشین گرفته تا سایر اجزای لازم را در انواع مختلف با خصوصیات و ویژگی‌های متفاوت تولید و عرضه نمایند.

اسپیکر ماشین؛ اصلی‌ترین جزء سیستم صوتی

اسپیکر را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین قطعه در سیستم صوتی خودرو دانست. زیرا این بخش از سیستم صوتی وظیفه پخش صدا را بر عهده دارد. در ادبیاتی که مربوط به سیستم‌های صوتی است، به این قطعه از سیستم صوتی، باند یا بلندگو گفته می‌شود. مهندسان، طراحان و برندهای تولید کننده سیستم‌های صوتی خودرو، بیشترین تمرکز خود را بر روی ساخت اسپیکر ماشین معطوف می‌کنند تا بتوانند محصولی را طراحی، تولید و عرضه کنند که بتواند با کیفیت‌ترین صدای ممکن را پخش کند. به همین دلیل در هنگام اقدام به خرید اسپیکر برای خودروی خود با انبوهی از مدل‌ها از برندهای مطرح مواجه می‌شوید که کار انتخاب و خرید را بسیار سخت می‌کند.

به همین دلیل برای انتخاب بهترین اسپیکر ماشین از میان مدل‌ها و برندهای مختلف لازم است با بررسی دقیق ویژگی‌های این محصولات بهترین گزینه را انتخاب کرد. فروشگاه آنلاین آدیوکلاب فرایند خرید را ساده کرده است زیرا شما می‌توانید با مراجعه به این سایت و مشاهده انواع مدل‌های اسپیکر ماشین که توسط شرکت‌ها و برندهای مطرح طراحی و تولید شده است و مطالعه ویژگی‌های آن‌ها بهترین گزینه ممکن را برای خودروی خود انتخاب کرده و خریداری نمایید.

آشنایی با انواع اسپیکر ماشین

اسپیکرها با توجه به میزان کاربرد در دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته اول اسپیکرهای کواکسیال و دسته دوم اسپیکرهای کامپوننت ماشین هستند. البته دو دسته دیگر به نام‌های اکتیو و پسیو نیز وجود دارند که کاربرد و استفاده کمتری دارند. یک سیستم صوتی حرفه‌ای از اجزای مختلفی ماننند ووفر، میدرنج و تیوتر تقسیم شده است که در اسپیکر ماشین کواکسیال تمامی این اجزا به صورت ساده در یک مجموعه و در کنار یکدیگر قرار دارند. به طور معمول در بیشتر سیستم‌های صوتی که در بازار متعارف هستند، باندها یا اسپیکرها از نوع کواکسیال هستند. اسپیکرهای کامپوننت دقیقا بر خلاف دسته کواکسیال هستند و برای داشتن یک سیستم کامل بقیه اجزا باید به صورت جداگانه در کنار این اسپیکرها قرار بگیرند. از این نوع اسپیکرها در طراحی سیستم‌های بسیار حرفه‌ای صوتی برای خودروها استفاده می‌شود.

انواع اسپیکر ماشین از لحاظ ظاهری

راهنمای خرید بهترین اسپیکر ماشین

اما اسپیکرها یا باندهای خودرو از نظر ظاهری نیز به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. یک دسته باندهای دایره‌ای (گرد) و دسته دیگر باندهای بیضی (خربزه‌ای) نام دارند. اسپیکر ماشین گرد با توجه به این موضوع که ابعاد و اندازه کوچکتری دارد، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع اسپیکرها می‌توان در داخل داشبورد جلوی خودرو، روی درب‌ها و همچنین در قسمت طاقچه عقب نیز استفاده کرد که از مزایای مهم این نوع اسپیکر محسوب می‌شود.

از اسپیکرهای گرد معمولا برای سیستم‌های اقتصادی و مقرون به صرفه استفاده می‌شود که البته این امر نشان دهنده کیفیت پایین پخش صدای آن‌ها نخواهد بود. باندهای دایره‌ای یا گرد از نظر ابعاد، که معیار آن اندازه شعاع دایره است، در چهار دسته 10، 13، 16 و 25 سانتی‌متری قرار می‌گیرند. شرکت‌ها و برندهای مطرح تولید کننده اجزای سیستم صوتی خودرو، اسپیکر ماشین دایره‌ای را در مدل‌ها و انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌کنند که می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آدیوکلاب انواع مدل‌های آن را مشاهده کرده و پس از بررسی ویژگی‌های آن نسبت به خرید اقدام نمایید.

دسته دوم تقسیم‌بندی اسپیکر ماشین از نظر ظاهری، اسپیکر یا بند خربزه‌ای یا بیضی است. این دسته از اسپیکرها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند که به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته از این باندها این قابلیت را دارند که می‌توانند از آمپلی‌فایر پشتیبانی کنند و دسته دوم این قابلیت را دارند که بدون نیاز به آمپلی‌فایر تا حدودی صدا را تقویت کرده و افزایش دهند. نکته مهم در مورد این مدل از باندها همین است چون اغلب افراد بر این باور هستند که تمامی این مدل باندها از این قابلیت برخوردار هستند که به تقویت کننده آمپلی‌فایر متصل شوند.

با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آدیوکلاب می‌توانید انواع باند یا اسپیکر ماشین از نوع خربزه‌ای یا بیضی را در مدل‌های مختلف که توسط برندهای مطرح جهان مانند پایونیر، سونی، JBL و غیره تولید شده است مشاهده کنید و با مطالعه دقیق اطلاعات فنی و ویژگی‌های آن‌ها دریابید که کدام نوع از این باندها قابلیت اتصال به تقویت کننده آمپلی‌فایر را دارند. زیرا در صورتی که این باندها از این قابلیت برخوردار نباشند و به آمپلی‌فایر متصل شوند با بالا بردن صدای پخش ماشین در خودرو شاهد ایجاد تداخل در امواج گام‌های بالا خواهید بود.

کلام آخر

از آنجا که اسپیکر ماشین یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم صوتی خودرو محسوب می‌شود فروشگاه اینترنتی آدیوکلاب مجموعه کاملی از محصولات تولید شده توسط مطرح‌ترین برندهای جهان را در یک مجموعه در دسترس قرار داده است تا علاقمندان به خرید این محصول بتوانند با بررسی مشخصات فنی و ویژگی‌های هریک از این مدل‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر نسبت به خرید محصول مورد نظر خود اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =