خودروهای تجاری

تولید جهانی انواع خودروهای تجاری در چهار سال 2016 تا 2019 با رشد مناسبی همراه بود که هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیر شدن آن در سراسر جهان، تولید این خودروها روند نزولی به خود گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید خودروهای تجاری به رغم تقاضای بالا و اهمیت آن در حمل‌ونقل جهانی از شیوع کووید-19 تاثیر بسیاری گرفته است. تولید این خودروها که پاندمی کرونا به شدت تحت‌تاثیر قرار گرفته بود، بعد از تولید واکسن، دوباره رونق گرفت اما حالا با گسترش سویه اومیکرون همچنان صنعت خودروهای موردنیاز حمل‌ونقل با مشکلات عدیده‌ای همراه است. تجاری‌سازان جهانی در سال‌های پیش از آغاز کرونا، کار خود را به خوبی انجام می‌دادند و تولید این خودروها را با شیب صعودی ادامه می‌دادند. اما از سال 2020 تولید و بازار این خودروها دستخوش تغییرات بسیاری شد. حالا پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دوباره آمار تولیدی تجاری‌ها تا سال 2028 با افزایش همراه خواهند شد. این در حالی است که همچنان تولید تجاری‌های دیزلی در صدر قرار دارند.
سقوط تولید تجاری‌ها در سال 2020
تولید جهانی انواع خودروهای تجاری در چهار سال 2016 تا 2019 با رشد مناسبی همراه بود که هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیر شدن آن در سراسر جهان، تولید این خودروها روند نزولی به خود گرفت. در سال 2016 آمار تولید این خودروها در تمام قاره‌ها برابر با 22 میلیون و 670 هزار دستگاه بوده است. سال بعد از آن این رقم با کمی رشد به 24 میلیون و 600 هزار دستگاه رسید. در سال‌های 2018 و 2019 آمار تولید این خودروها تغییر چندانی نداشت و با کمی افزایش به ترتیب به رقم 25 میلیون و 120 هزار دستگاه و 25 میلیون و 10 هزار دستگاه رسید. در سال 2020 اما با شیوع گسترده کرونا ویروس و بسته‌ شدن مرزهای بین‌المللی و اختلال در روند تامین قطعه، آمار تولید خودروهای تجاری رو به کاهش گذاشت و در پایان سال روی رقم 21میلیون و 790 هزار دستگاه باقی ماند.

آمریکا؛ دارنده بیشترین سهم از تولید تجاری
بیشترین آمار تولید خودروهای تجاری در هر سال مربوط به ایالات‌متحده است. در سال 2020 تولیدکنندگان انواع خودروهای تجاری در آمریکا موفق شدند بیش‌از 11میلیون دستگاه از انواع این خودروها را تولید و روانه بازارهای جهانی کنند. بعد از آمریکا بیشترین سهم از تولید این خودروها مربوط به کشور چین است. این کشور نیز با تولید 5 میلیون و 133 هزار دستگاه برای بازار داخلی و صادراتی، جایگاه دوم را در این بازار به خود اختصاص دادند. کانادا نیز سومین کشور تولیدکننده خودروهای تجاری است که در سال 2020 یک میلیون و 208 هزار دستگاه از این محصولات را تولید کرده، بعد از آن دو کشور ژاپن و هندوستان در جایگاه چهارم و پنجم تولید این خودروها قرار دارند. این دو کشور توانسته‌اند طی سال 2020 و در پاندمی کرونا به ترتیب معادل 786 هزار و 505 هزار دستگاه خودرو تجاری تولید کنند. در ادامه کشورهای فرانسه، تایلند، مکزیک، برزیل، آلمان، انگلستان، کره‌جنوبی، استرالیا، روسیه، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، اندونزی، آفریقای جنوبی و آرژانتین تولیدی بین 100هزار تا 500هزار دستگاه را به ثبت رسانده‌اند. در ادامه کشورهایی مانند فیلیپین، لهستان، بلژیک، هلند، عربستان‌سعودی، شیلی، مصر، ازبکستان، مالزی، ویتنام، اتریش، سوئیس، سوئد، نروژ، تایوان، دانمارک، نیوزلند، پرتغال، امارات‌متحده، پرو، چک، کلمبیا و پاکستان بین 10هزار تا 100 هزار دستگاه از انواع خودروهای تجاری را تولید کرده‌اند.

امید به افزایش تولید تجاری‌ها تا 2028
حجم بازار خودروهای تجاری روی عدد 654 میلیارد دلار در سال 2020 متوقف شد. انتظار می‌رود ارزش بازار از رقم 634 میلیارد دلاری در سال 2021 به 990 میلیارد دلار تا سال 2028 برسد و رشد 6.5 درصدی را نشان دهد. براساس پیش‌بینی‌ها، کاهش ناگهانی تقاضا در بخش خودروهای تجاری، ثبت سفارش مدل‌های جدید در آسیا اقیانوسیه و اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در سال 2020 بسته شدن مرزها و محدودیت‌های اعمال شده ناشی از کووید-19 تاثیر بسیاری در کاهش تولید خودروهای تجاری داشت که به نظر می‌رسد کاهش 14درصدی در تولید این خودروها را به نسبت به 2020 به همراه داشته است. به‌عنوان‌مثال آمریکای‌شمالی شاهد کاهش 18.5درصدی تولید خودروهای تجاری در دوران پاندمی کرونا بوده است.

رقابت ضعیف الکتریکی‌ها با دیزلی‌ها
بررسی تولید این خودروها براساس نوع سوخت در سال 2020 نشان از آن دارد که با وجود گرایش بسیاری از کشورها و خودروسازان مطرح جهانی بر تولید مدل‌های الکتریکی و پاک اما همچنان بیشترین سهم از تولید خودروهای تجاری متعلق به مدل‌های دیزلی است که آمارها رقمی حدود 80درصدی را تولید این خودروها نشان می‌دهد. البته بعد از مدل‌های دیزلی، خودروهای تجاری با سوخت بنزینی، سهم 11درصدی از تولید این خودروها را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آن مدل‌های هیبرید و الکتریکی باتری‌دار به ترتیب سهم حدود 8 و 2 درصدی از این بازار را در اختیار دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =