کاین

کاین یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای لوکسی است که پیش از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در کشورمان عرضه شده است. درحال حاضر نزدیک به‌یک دهه از حضور این شاسی‌بلند متوسط آلمانی در ایران می‌گذرد و باید دید در این چندسال چه‌تغییراتی برای کاین رخ داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، سال 2018 واردات خودرو به‌کشور متوقف شد و از آن سال به‌بعد هیچ خودرو جدیدی به‌بازار ایران عرضه نشد. سه‌سال زمان کافی است تا بازار خودرو یک کشور از بازار جهانی آن عقب بماند و مطابق با یک قانون نانوشته، معمولا خودروها هر سه تا چهار سال یک‌بار به‌روز می‌شوند. حال ممکن است این به‌روز شدن یک تغییر نسل اساسی باشد یا یک فیس‌لیفت برای بهبود بخش‌های مختلف خودرو. با توجه به‌این موضوع می‌توان گفت محصولات موجود در بازار خودرو ایران با معیارهای جهانی اکنون قدیمی به‌حساب می‌آیند. به‌عبارت دیگر تقریبا هیچ خودرو جدیدی که نمونه آن در بازار جهانی موجود باشد، در بازار داخلی به‌چشم نمی‌خورد. به‌همین بهانه تصمیم گرفته‌ایم خودروهای وارداتی موجود در بازار کشورمان را با نسخه جدیدتر آن در بازار جهانی مقایسه کنیم و ببینیم در طول این سه‌سال چه‌تغییراتی در آن‌ها رخ داده است. سوژه امروز ما برای این شماره از روزنامه «دنیای‌خودرو» پورشه کاین است. کاین یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای لوکسی است که پیش از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در کشورمان عرضه شده است. درحال حاضر نزدیک به‌یک دهه از حضور این شاسی‌بلند متوسط آلمانی در ایران می‌گذرد و باید دید در این چندسال چه‌تغییراتی برای کاین رخ داده است.

معرفی پورشه کاین
پیش از ورود به‌قرن 21 پورشه به‌عنوان سازنده خودروهای اسپرت دو در که در رأس آن‌ها مدل افسانه‌ای 911 قرار داشت، شناخته می‌شد و با افزایش نیاز بازار به‌تنوع بیشتر در کلاس‌بندی خودروها و به‌محبوبیت رسیدن برخی کلاس‌های نوظهور همچون کراس‌اوورها، فست‌بک‌ها و ... خودروسازان بزرگ و کوچک ناچار به‌ورود به‌کلاس‌های خودرویی متفاوت و جدید شدند. پورشه نیز از این قاعده مستثنا نبوده و برای حفظ بقا، مواضع خود را دررابطه با تولید خودروهای اسپرت دو در تغییر داد و به‌دیگر کلاس‌های خودرویی ورود پیدا کرد. یکی از نخستین و مهم‌ترین اقداماتی که پورشه باید انجام می‌داد، ساخت یک مدل شاسی‌بلند بود. برهمین اساس در سال 2002 مدل کاین به‌عنوان نخستین شاسی‌بلند پورشه معرفی و روانه بازار جهانی شد. کاین نه‌تنها نخستین شاسی‌بلند پورشه، بلکه نخستین خودرو چهار در تولید انبوه این اسپرت‌ساز آلمانی نیز به‌حساب می‌آید. کاین روی همان پلت‌فرمی شکل گرفت که برای ساخت دیگر شاسی‌بلندهای گروه فولکس‌واگن همچون فولکس‌واگن توارگ و آئودی Q7 استفاده شده بود. نسل اول کاین تا سال 2010 درچند مدل بنزینی و یک مدل دیزلی قابل سفارش بود و درهمان سال، هم‌زمان با بازنشسته شدن نسل اول کاین، شاهد روی کار آمدن نسل دوم آن بودیم. درنسل دوم از تنوع مدل‌های بنزینی کاسته و تعداد مدل‌های دیزلی بیشتر شده بود. درکنار این مدل‌ها، پورشه تصمیم گرفت چند مدل هیبرید را نیز به‌جمع مدل‌های کاین اضافه کند. اتفاقی که در آن دوره برای بسیاری از خودروهای معروف جهان رخ داد و شاهد عرضه نسخه هیبریدشان بودیم. علاوه‌بر این، طول، عرض و ارتفاع این شاسی‌بلند نیز در نسل جدید نسبت به‌نسل قبل بزرگ‌تر شده بود. تولید نسل دوم از کاین هم درسال 2017 به‌سر رسید و جای خود را به‌نسل سوم داد که تا به‌امروز تولید می‌شود.

کاین ما
حضور کاین در ایران به‌نسل اول این شاسی‌بلند متوسط لوکس بازمی‌گردد. فیس‌لیفت نسل اول کاین بیشتر درمدل‌های 2009 و 2010 و نسخه معمولی وارد بازار کشورمان شد. درسال 2011 هم‌زمان با رونمایی و عرضه جهانی نسل دوم کاین، شاهد عرضه این خودرو در ایران بودیم و نسل دوم کاین با قدرت بیشتر در بازار کشور حاضر شد و شاهد عرضه پنج نسخه معمولی، S، GTS، توربو و توربو S از آن بودیم. تنوع بالای کاین در ایران سبب شد مشتریان در زمان سفارش کاین مورد نظرشان اختیار بیشتری داشته باشند. اتفاقی که به‌ندرت درکشورمان شاهدش هستیم و معمولا خودروها با یک یا در نهایت دو مدل تنوع پیشرانه به‌بازار عرضه می‌شوند. البته سه‌مدل GTS، توربو و توربو S فروش بسیار محدودی داشتند و درنهایت امروزه تبدیل به‌مدل‌هایی نایاب از پورشه در ایران شده‌اند. کاین S بیشتر از دیگر مدل‌های کاین در ایران مورد استقبال قرار گرفت و درحال حاضر ما هم مدل کاین S را به‌عنوان مدل اصلی این خودرو در ایران برای مقایسه با نسل جدیدش انتخاب کرده‌ایم. عرضه کاین نسل دوم در بازار تا زمان بسته شدن درهای واردات خودرو به‌روی خودروهای بالای 2500 سی‌سی در سال 2014 ادامه داشت. کاین S مجهز به‌یک موتور هشت‌سیلندر خورجینی با 4.8 لیتر حجم بوده که به‌صورت تنفس‌طبیعی 400 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس مورد استفاده در این نسخه از نوع هشت‌سرعته اتوماتیک بوده که نیرو را به‌هر چهار چرخ منتقل می‌کند. اگر قصد داشتید با این شاسی‌بلند مسابقه درگ بدهید، می‌توانید روی شتاب 5.9 ثانیه‌ای آن حساب باز کنید. حداکثر سرعت این نسخه 257 کیلومتر برساعت عنوان شده و مصرف سوخت ترکیبی آن 10.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. مدل صفرکیلومتر پورشه کاین S حدود یک دهه پیش به‌قیمت تقریبی 570 تا 600 میلیون‌تومان به‌فروش می رسید؛ اما امروزه اگر قصد خرید یک دستگاه کاین S مدل 2013 با 9 سال کارکرد را داشته باشید، باید چهارمیلیارد و 650 تا پنج‌میلیارد و 550 میلیون‌تومان پرداخت کنید.

مقایسه آخرین مدل از پورشه کاین موجود در بازار ایران با جدیدترین مدل آن در بازار جهانی

کاین آن‌ها
کاین S به‌عنوان پرفروش‌ترین نسخه از کاین نسل دو در ایران با وجود 9 سال کارکرد، اکنون گران‌تر از پورشه کاین S صفر کیلومتر مدل 2022 موجود در بازار جهانی است. پورشه اکنون کاین S جدید را بسته به‌میزان آپشن‌های سفارشی در محدوده قیمت سه‌میلیارد و 218 تا سه‌میلیارد و 503 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رساند. با توجه به‌این قیمت، کاین S مدل 2013 کارکرده دربازار جهانی چند می‌ارزد؟ شاید باورش سخت باشد؛ اما شما می‌توانید با پول خودروهای چینی رایج در بازار ایران، پورشه کاین S کارکرده دربازار جهانی خریداری کنید. ارزش کاین مورد نظر بدون پلاک ملی یا به‌عبارت دیگر ارزش واقعی کاین S مدل 2013 این روزها در خارج از کشور حدود 673 تا 875 میلیون‌تومان است. کاین S جدید برخلاف ظاهرش که تغییرات عمده‌ای به‌خود نمی‌بیند، در بخش فنی به‌طور کلی دگرگون شده است. پورشه درنسل جدید این شاسی‌بلند از یک موتور کوچک‌تر که از نوع شش‌سیلندر 2.9 لیتری است استفاده کرده و با بهره‌گیری از پرخوران توربوشارژر توانسته بازده آن را نسبت به‌نسل قبل 10 درصد افزایش دهد. درحال حاضر کاین S قادر به‌تولید 440 اسب‌بخار قدرت و 550 نیوتون‌متر گشتاور است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو به‌لطف موتور قوی‌تر و وزن سبک‌تر به 5.2 ثانیه کاهش یافته و حداکثر سرعت مجاز نیز تا 265 کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است. علاوه‌بر این، مصرف سوخت نیز 11 درصد بهبود یافته و به‌عدد 9.3 لیتر در هر 100 کیلومتر به‌صورت ترکیبی رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =