بازار خودرو

همان‌طور که مشخصات فنی، طراحی و امکانات خودرو برای خرید مهم است، انتخاب رنگ آن هم می‌تواند یکی از فاکتورهای مهم خرید باشد. برای بسیاری از مصرف‌کنندگان رنگ خودرو در جذابیت آن نقش اساس دارد چراکه یک خودرو با طراحی زیبا اگر از رنگ خوبی بهره نبرد، بدون شک جذابیتی نخواهد داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،همان‌طور که مشخصات فنی، طراحی و امکانات خودرو برای خرید مهم است، انتخاب رنگ آن هم می‌تواند یکی از فاکتورهای مهم خرید باشد. برای بسیاری از مصرف‌کنندگان رنگ خودرو در جذابیت آن نقش اساس دارد چراکه یک خودرو با طراحی زیبا اگر از رنگ خوبی بهره نبرد، بدون شک جذابیتی نخواهد داشت.

پرطرفدارترین رنگ خودرو در جهان چیست؟
طراحی، اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین مولفه‌ شناخت یک خودرو و عامل جذابیت آن به شمار می‌رود اما زمانی این جذابیت به اوج می‌رسد که با رنگ مناسبی همراه باشد، در غیر این صورت می‌توان جذاب‌ترین خودرو را با یک رنگ نامناسب از جلوه انداخت و آن را تبدیل به خودرویی نه‌چندان دلچسب کرد. اما انتخاب رنگ مانند نوع و مدل خودرو به سلیقه و ویژگی‌های شخصیتی افراد بستگی دارد. جالب است بدانید رنگ سفید در بین مردم جهان مشترک است. این روزها تمایل خریداران داخلی به خودروهای سفید، باعث شده است خودروسازان بخش اعظم محصولات خود را با این رنگ تولید کنند. به‌عنوان‌مثال در سال‌های اخیر حدود ۶۰درصد تولید خودرو پراید و تندر90 به رنگ سفید بوده و از هر هزار دستگاه پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷، حدود نیمی‌ از آنها سفید هستند، این در حالی است که در سال‌های اولیه تولید پژو ۲۰۶ در ایران، پرفروش‌ترین رنگ نقره‌ای بود. ازسوی‌دیگر براساس جدیدترین اخبار از بزرگ‌ترین شرکت رنگ خودرو جهان یعنی شرکت «PPG» که رنگ خودروهای شرکت‌های بزرگ خودروسازی مثل فورد، جنرال‌موتورز و ب‌ام‌و را تامین می‌کند، همچنان سفید محبوب‌ترین رنگ خودرو در دنیا محسوب می‌شود و بیشترین متقاضی را در بین خریداران خودرو دارد. این در حالی است که خودرو در طیف‌های متنوعی از رنگ‌ها در سراسر جهان تولید می‌شود و به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

مردم قبل از خرید خودرو به فروش آن فکر می‌کنند!
در این باره علی محمدی که در یک نمایشگاه خودرو مشغول به کار است، گفت: «فروش خودروهای رنگی بسیار دشوار است چون اغلب مردم به دنبال رنگ‌های روشن به‌خصوص سفید هستند، در این 10سال که در نمایشگاه خودرو مشغول فعالیت هستم، به یاد ندارم کسی خودرویی با رنگ زرد، آبی، نارنجی یا بنفش بخواهد.» وی ادامه داد: «بیشتر افراد قبل از خرید خودرو به فروش آن فکر می‌کنند، به همین دلیل ناچارند برای حفظ ارزش پول خود به دنبال رنگ‌های سفید و بی‌روح باشند.»
موضوع مهم دیگر اثرات زیست‌محیطی خودروهای تیره است؛ طی اطلاعات به‌دست‌آمده استفاده از خودروهایی با رنگ تیره ۹/ ۱درصد به تولید گازهای گلخانه‌ای می‌افزاید. همچنین مواد مضری که از خودروهای تیره خارج می‌شود، یک‌درصد بیش‌از سایر خودروهاست. با این تفاصیل، برخی کارشناسان گرایش بیشتر مشتریان در ایران به رنگ سفید را نشأت‌گرفته از محدودیت‌های موجود در بازار می‌دانند و معتقدند هرچند علاقه مشتریان ایرانی به رنگ سفید زیاد است و خودروسازان هم متوجه این موضوع شده‌اند اما به‌نظر می‌رسد گران بودن رنگ‌های سفارشی از یک‌سو و دردسرهای سفارش از سوی دیگر موجب شده است مشتریان تمایل بیشتری به خرید خودرو سفیدرنگ از خود نشان بدهند. بنابراین خودروسازان باید به سمت تنوع رنگ محصولات تولیدی براساس نیاز مشتریان بروند. هرچند به‌رغم پرمخاطب بودن رنگ سفید در دنیا اما در دیگر بازارها شاهدیم مشتریان امکان انتخاب رنگ‌های متنوع برای خودروهای تولیدی را دارند اما در ایران انتخاب رنگ محدود است.

چرا رنگ سفید محبوب است؟
مجید دهقان‌نژاد، کارشناس خریدوفروش خودرو درباره تاثیر رنگ خودروها بیان کرد: «امروزه رنگ خودرو مهم‌ترین عامل برای جذب مشتری است. هنگام خرید خودرو آنچه بیشترین تاثیر را دارد، رنگ خودرو است زیرا رنگ علاوه بر زیبایی خودرو بر قیمت خودرو نیز تاثیر می‌گذارد.» وی ادامه داد: «رنگ عامل مهمی در افت قیمت قیمت به‌مرور زمان محسوب می‌شود. البته عوامل متعددی در افت قیمت خودرو تاثیرگذارند. به‌عنوان‌مثال قبل از خرید مدل خودرو مهم است. یا هنگام استفاده از خودرو باید به کارکرد کلی و کیلومترشمار آن نیز توجه کرد. یکی این فاکتورهای مهمی که توجه خریداران را به خود جلب می‌کند، رنگ بدنه‌ خودرو است. بسیاری‌از خودروها، به‌خصوص خودروهای داخلی براساس الویت؛ در رنگ‌های سفید، نقره‌ای و روشن به‌فروش می‌رسند.» مجید دهقان‌نژاد درباره افزایش خرید خودرو سفیدرنگ بیان کرد: «این روزها رنگ سفید بیشترین متقاضی خرید را دارد. به‌نظر مردم رنگ سفید به مراقبت کمتری نیاز دارد، کثیفی، گردوخاک و خط‌وخش در خودرو سفید کمتر نمایان می‌شود. همچنین شست‌وشوی آن راحت‌تر است. حتی خودرو سفید آسان‌تر و با هزینه کمتری رنگ می‌شود.» وی افزود: «برخی نیز معتقدند رنگ‌های تیره در اثر تابش مستقیم آفتاب دچار رنگ پریدگی شده و بعد از مدتی جذابیت خودرو کاهش می‌یابد. به‌همین‌دلیل هنگام فروش از قیمت خودرو به شدت کاسته می‌شود.» این کارشناس خریدوفروش خودرو ادامه داد: «در بسیاری از کشورهای اروپایی رنگ خودرو بسیار متنوع است و مردم اصراری بر خرید خودروهایی با رنگ سفید ندارند و فقط به سلیقه خود توجه می‌کنند. البته یکی از دلایل این موضوع، کیفیت خوب خودروهاست که رنگ‌های متنوع را بسیار دقیق و با کیفیت بالا انتخاب می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اگر خودرویی به رنگ زرد یا آلبالویی باشد به گونه‌ای طراحی و تولید شده است که احساس ناخوشایندی را به صاحب خودرو القا نمی‌کند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    2 0
    بستگی داره که چه کسی خوشش از چه رنگی بیاد مثلا در المان شاید یکی خوشش از رنگ ابی بیاد برای همین خودرو ابی سفارش میده یا در امریکا طرف از رنگ نارنجی خوشش بیاد و برای همین خودرو نارنجی سفارش میده تو ایران چون خودوسازان فقط خودروهاشون رو فقط با رنگ سفید تولید می کنند مردم هم دیگه عادت کرده اند به رنگ سفید و هم خودرو سفید می خرند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =