یاماها ایروکس

از آنجا که هر دو اسکوتر ژاپنی باکیفیت و صاحب‌سبک در کشورمان حضور پررنگی دارند و هریک سلایق خاص خود را می‌طلبد و جزو محبوب‌ترین اسکوترهای بازار ایران هستند، به‌بررسی فنی هر دو سامورایی کوچولو می‌پردازیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،فلسفه طراحی و تولید اسکوترها، راحتی، مصرف سوخت پایین و مناسب برای مصارف روزانه شهری است. اسکوترها اغلب به‌دلیل طراحی نامناسب و پیشرانه‌های ضعیف چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفتند. اما با ورود هوندا به‌این کلاس، به‌دنیای اسکوترها جذابیت فزاینده‌ای بخشیده شد. هوندا از سال 2006 با «کلیک» به‌اسکوترها معنای دیگری بخشید و سیستم تعلیق کارآمد، پیشرانه قدرتمند متناسب با بدنه و طراحی جذاب، کلیک را به‌یکی از پرفروش‌ترین اسکوترهای بازار جهانی بدل کرد. از طرفی یاماها به‌عنوان یکی از رقبای سرسخت و هموطن هوندا، بیش از سه دهه است اسکوتر جذاب خود را که با نام ایروکس شناخته می‌شود، به‌بازار عرضه کرده است. این اسکوتر که سال 2016 شکل جدید و مدرن‌تری به‌خود گرفت، توانست یکی از رقبای سرسخت هوندا کلیک باشد و تا به‌امروز سایه به‌سایه یکدیگر پیش می‌روند. از آنجا که هر دو اسکوتر ژاپنی باکیفیت و صاحب‌سبک در کشورمان حضور پررنگی دارند و هریک سلایق خاص خود را می‌طلبد و جزو محبوب‌ترین اسکوترهای بازار ایران هستند، به‌بررسی فنی هر دو سامورایی کوچولو می‌پردازیم.
هوندا زیباتر است یا یاماها؟
سال 1395 بود که برای نخستین‌بار هوندا کلیک پا به‌خیابان‌های کشور گذاشت. به‌طوری که با ورود نماینده خوشنام و پرآوازه هوندا، بازار اسکوترهای ایران به‌شکل فزاینده‌ای متحول شد. برگ برنده هوندا کلیک را باید طراحی ظاهری جوان‌پسند و اسپرت آن دانست. زیرا این اسکوتر در بازار کشورهایی مانند مالزی، فیلیپین و هند به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین اسکوترها معرفی می‌شود. طراحان کمپانی هوندا اواخر آگوست سال 2017 اسکوتر محبوب خود را دستخوش تغییرات طراحی قرار دادند و پوزه حجیم و فلاپ‌های تیز روی بدنه ظاهری اسپرت به‌این اسکوتر بخشیده است. چراغ‌های LED عمودی زاویه‌دار روی پوزه این موتورسیکلت، به‌گونه‌ای طراحی شده که گویی با حرکت شمشیر سامورایی شکل گرفته که با چراغ ذوزنقه‌ای‌شکل در زیر LED ها و پوزه متمایل به‌جلو، چهره‌ای کاملا تهاجمی و اسپرت به‌کلیک داده است که پیش‌تر در سوپربایک محبوب هوندا یعنی CBR600 شاهد آن بودیم و به‌نوعی زبان جدید طراحی این کمپانی است. هرچند که اسکوترها از ظاهری ساده بهره می‌برند، اما کلیک با طراحی اسپرت توانسته به‌یکی از محبوب‌ترین اسکوترهای جوان‌پسند ایران تبدیل شود. طراحی چراغ‌ وی‌شکل در عقب با اسپویلر روی فلاپ، نمای شیک و جذابی به‌این اسکوتر هوندا داده است. همچنین طراحان هوندا یک فضای 18 لیتری را برای محفظه بار در زیر نشیمنگاه (زین) کلیک تدارک دیده‌اند تا این اسکوتر به‌یکی از گزینه‌های کاربردی برای مصارف روزانه شهری بدل شود. از طرفی یک نمایشگر تمام‌دیجیتالی TFT به‌منظور قرارگیری سرعت‌سنج، نشان دور موتور و مصرف سوخت و پیمایش طی‌شده مورد استفاده قرار گرفته تا شاهد یک اسکوتر مدرن باشیم. درمقابل رقیب سرسخت هوندا کلیک یعنی یاماها ایروکس درحقیقت اسکوتر قدرقدرتی است که سایه به‌سایه هوندا کلیک آمده است. زیرا یاماها درسال 2018 اعلام کرد که ایروکس یکی از پرفروش‌ترین محصولاتش در بازار اندونزی، هند، تایوان و حاشیه خلیج‌فارس است. همین موضوع سبب شده است در سال 2018 طراحان یاماها شکل جدید و مدرنی به‌ایروکس دهند و نتیجه این تغییرات در طراحی، بدنه خوش‌فرم و استایل جذاب برای ایروکس شد. این اسکوتر موفق یاماها که بیش از یک سال است وارد بازار کشور شده، به‌عنوان یکی از اسکوترهای اسپرت و جوان‌پسند پس از هوندا کلیک معرفی می‌َشود. ایروکس نسبت به‌کلیک از طراحی مینیمال‌تر بهره می‌برد؛ زیرا پوزه ایروکس فاقد حجم اغراق‌شده و بیش از حد متمایل به‌جلو است و این اسکوتر با چراغ‌های کشیده و زاویه‌داری که فرم V در جلو ایجاد کرده، با فلاپ الحاقی جلو و ورودی هوا بزرگ چهره تهاجمی و البته دوست‌داشتنی دارد. استفاده از فلاپ‌های تخت، نسبت به‌هوندا کلیک، استایلی به‌اصطلاح استخوانی برای ایروکس به‌ارمغان آورده است. چراغ‌ عقب ایروکس در امتداد فلاپ‌ها طراحی شده که یک فرم مربع‌شکل به‌خود گرفته تا به‌چاشنی اسپرت بودن این اسکوتر بیفزاید. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ایروکس دارا بودن گنجایش 24.5 لیتری فضای بار در بخش زیر نشیمنگاه (زین) است. این فضا به‌قدری جادار بوده که می‌تواند نیازهای روزانه راکب خود را برطرف کند. از سوی دیگر همچنان مانند رقیب سرسخت هموطن خود دارای نمایشگر تمام‌دیجیتالی برای کیلومترشمار است.

هوندا کلیک پیروز میدان است یا یاماها ایروکس؟


قلب تپنده هوندا قوی‌تر است یا یاماها؟
هر دو اسکوتر اسپرت با کیفیت ژاپنی موجود در ایران دارای پیشرانه تک‌سیلندر بنزینی هستند و قلب تپنده کلیک 150 را یک موتور 150 سی‌سی دو سوپاپ با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری تشکیل می‌دهد. این موتور با توجه به‌پاشش سوخت انژکتوری و قطر پیستون 57.3 میلی‌متری و نسبت کورس پیستون 57.9 میلی‌متری حداکثر 13 اسب‌بخار قدرت را در 8500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 13.4 نیوتون‌متر گشتاور را در پنج هزار آرپی‌ام به‌ارمغان می‌آورد. این قدرت و گشتاور با گیربکس CVT V-Belt به‌چرخ می‌رسد و تعویض دنده‌ به‌موقع، گشتاور مناسب و عدم‌تاخیر و کوبش درتعویض دنده‌ها و کیفیت بالا در ساخت، کلیک را در سطح بالایی به‌لحاظ کیفیت قرار داده است. درمقابل یاماها ایروکس در پس چهره اسپرت خود یک موتور تک‌سیلندر 155 سی‌سی چهار سوپاپ را با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری و با نسبت تراکم 11.6 به‌یک در خود جا داده است. این موتور با نسبت قطر به‌کورس پیستون 58 میلی‌متر در 58.7 میلی‌متر می‌تواند توان خروجی 15 اسب‌بخار در هشت هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 13.9 نیوتون‌متر گشتاور را در 6500 آرپی‌ام فراهم ‌کند و از لحاظ قدرت و گشتاور یاماها ایروکس درسطح بالاتری از هوندا کلیک ارزیابی می‌شود و همانند رقیب سرسخت هموطن خود از گیربکس باکیفیت و به‌روز CVT V-Belt برخوردار است که تعویض دنده به‌موقع و فاقد ضربه را به‌ارمغان آورده تا به‌کیفیت سواری بیفزاید.
راحتی هوندا، نرمی یاماها!
در زمان سوار شدن بههوندا کلیک 150 نخستین پارامتری که به‌خوبی خودنمایی می‌کند، راحتی بالای راکب است. زیرا محل نشیمنگاه (زین) راکب به‌فرم U شکل طراحی شده و با توجه به‌ابعاد بزرگ زین و استفاده از متریال باکیفیت راحتی بالایی را برای راکب و همچنین سرنشین عقب به‌ارمغان آورده است. از آنجا که زاویه قرارگیری فرمان نسبت به‌راکب 24.7 درجه‌ است، در زمان رانندگی بلندمدت کمترین میزان خستگی را برای راکب به‌وجود می‌آورد. از سوی دیگر ارتفاع صندلی 769 میلی‌متری دربهبود ارگونومی راکب بسیار تاثیرگذار است. همچنین سیستم تعلیق کارآمد و مدرنی روی کلیک تعبیه شده است. هوندا کلیک درمحور جلو دارای دو دامپر (کمک فنر) هیدرولیکی قابل تنظیم است و درمحور عقب یک دامپر هیدروپنوماتیکی در میانه تنه براساس ساختار مونوشوک طراحی شده و یک دامپر هیدروپنوماتیکی با فنر پیچشی در یک سمت بدنه قرار دارد که سواری باکیفیتی را دراختیار راکب و سرنشین قرار می‌دهد؛ به‌طوری که طراحی دامپر در یک سمت بدنه، ارتعاش وارده را کاهش داده و منجربه‌عدم‌کوبش و ضربات خطی به‌راکب و سرنشین می‌شود. تایرهای 80/90 درجلو با رینگ 14 اینچی پنج‌پره آلومینیومی اسپرت و 80/100 درعقب با رینگ 14 اینچی پنج‌پره آلومینیومی اسپرت، سواری دلچسب و نرمی را در اختیار راکب می‌گذارد که به‌مراتب از موتورسیکلت‌های چینی و هندی سواری باکیفیت‌تری دارد. از طرفی یاماها نیز برای دردانه اسکوتر خود سنگ تمام گذاشته است؛ به‌طوری که به‌لحاظ ارگونومی زاویه نشستن راکب در بهترین موقعیت قرار دارد. زیرا زاویه قرارگیری فرمان نسبت به‌راکب 25.1 درجه‌ است. با این حال با فاصله‌‎ کمتر فلاپ نسبت به‌پای راکب، راحتی بالایی فراهم شده است. کلیک در این بخش امتیاز بالاتری دریافت می‌کند. از سوی دیگر ارتفاع صندلی 790 میلی‌متری یاماها ایروکس سطح بالای ارگونومی را برای راکب به‌وجود آورده است. از لحاظ سیستم تعلیق، درمحور جلو دامپرهای هیدرولیکی قابل تنظیم و دامپرهای هیدروپنوماتیکی قابل تنظیم با فنرهای پیچشی درطرفین این اسکوتر سواری نرمی برای آن فراهم می‌کند. البته این نکته را نباید فراموش کنید که پهنای لاستیک بیشتر ایروکس سواری را نسبت به‌هوندا کلیک باکیفیت‌تر می‌کند. زین بزرگ به‌فرم U برای راکب و سرنشین عقب بالاترین سطح راحتی را ایجاد می‌کند و تایرهای 80/110 با رینگ 14 اینچی آلومینیومی اسپرت و 70/140 با رینگ 14 اینچی آلومینیومی اسپرت در کیفیت بالای سواری تاثیرگذار است.

آپشن‌های هوندا کلیک و یاماها ایروکس
مهم‌ترین آپشن‌های هوندا کلیک نمایشگر تمام‌دیجیتالی، استارت برقی، سیستم ترمز دیسکی سوراخ‌دار در جلو، سیستم فوق هوشمند ترمز ترکیبی و کی‌لس است. از طرفی تجهیزات یاماها ایروکس عبارتند از استارت برقی، سیستم ترمز دیسکی در جلو و عقب، سیستم ترمز ABS، سوکت شارژر گوشی، صفحه‌نمایشگر تمام‌دیجیتالی و کی‌لس. هر دو اسکوتر به‌لحاظ آپشن در سطح مناسبی ارزیابی می‌شوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعيد IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    12 16
    هندا كليك بهتره
  • فربد IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    3 0
    معلومه ایروکس سلطان جاده است
  • محمد جواد خداپرست IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    کلیک را الکی گندش کردن و اسمش سر زبون ها افتاده وگرنه به هیچ دردی نمیخوره موتورش فقط رخ خوشگلی داره همین و بس
    • Dragon IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
      1 1
      فقط آیروکس خوبه
  • محمد جواد IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    2 5
    البته من نه کلیک دارم نه آیروکس ولی یه دونه اس آر 200 گلکسی دارم نیرو موتور که از هر لحاظ حساب کنی هم از لحاظ شتاب و هم سرعت و ترمز و هر معیار دیگه از کلیک و آیروکس سر تره این هم که این دو تا موتور آنقدر سر زبون افتادن به خاطر وجود مافیا تو این زمینس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =