BMW 760Li

این یک خودرو 12 سیلندر است، به‌ابهتش پی خواهید برد. BMW 760Li ما در این نوشتار متعلق به‌سال 2012 بوده و با وجود گذشت 10 سال از تولیدش، هنوز خودرو صفرکیلومتری به‌حساب می‌آید.

به گزارش «اخبار خودرو»،با توجه به‌بسته شدن واردات انواع خودرو خارجی در سال 2018، چندسالی است که دیگر از خودروهای جدید در بازار ایران برای انجام تست و بررسی خبری نیست و تمام خودروها تکراری شده‌اند. در این میان باز هم برخی مدل‌های نایاب پیدا می‌شود که تاکنون فرصتی برای بررسی و صحبت درموردشان پیش نیامده است. یکی از این خودروهای نایاب BMW 760Li است. نام ب‌ام‌و و سری 7 برای ما ایرانی‌ها شناخته شده بوده و با آن‌ها غریبه نیستیم. معروف‌ترین نسخه از سری 7 در ایران 730Li نام داشته و بعد از آن تا حدودی با نسخه‌های 740Li و 750Li متعلق به‌نسل قبلی این سدان بزرگ لوکس آشنا هستیم؛ اما هرکسی نام 760Li را در ایران نشنیده است. این نسخه خاص و نایاب از سری 7 در ایران از نسل پنجم یا همان نسل پیشین بوده که به‌تعداد کمتر از انگشتان یک دست وارد کشور شده است. آمار دقیقی از تعداد 760Li های موجود در ایران در دست نیست؛ اما تاکنون دو دستگاه از آن به‌رنگ‌های سفید و قهوه‌ای توسط نویسنده رویت شده است. شاید تا به‌اینجای کار، خاص بودن 760Li را درک نکرده باشید؛ اما اگر بدانید این یک خودرو 12 سیلندر است، به‌ابهتش پی خواهید برد. BMW 760Li ما در این نوشتار متعلق به‌سال 2012 بوده و با وجود گذشت 10 سال از تولیدش، هنوز خودرو صفرکیلومتری به‌حساب می‌آید. چراکه در طول یک دهه گذشته کمتر از هزار کیلومتر راه رفته است. چندی پیش فرصتی دست داد تا با این سدان فول‌سایز لوکس باواریایی ملاقات و آن را مورد بررسی قرار دهیم که درادامه نتیجه آن را مطالعه می‌کنید.
قدمت 45 ساله
سال 1977 بهترین سال برای معرفی سری 7 بود. ب‌ام‌و در سال 1972 با تولید ب‌ام‌و سری 5 به‌عنوان یک خودرو متوسط خانوادگی، عصر جدید خودروهای خود را آغاز کرد و درسال 1975 سری 3 به‌عنوان یک خودرو کامپکت اسپرت و سپس در 1977 سری 7 به‌عنوان یک خودرو بزرگ لوکس تکمیل‌کننده تنوع محصولات این کمپانی آلمانی در بازار بودند. سری 7 از آن زمان تاکنون به‌مدت 45 سال تولید بی‌وقفه را در قالب 6 نسل تجربه کرده است. درمیان هشت سری مختلف از خودروهای ب‌ام‌و، سری 7 تنها خودرویی است که در یک کلاس و آن هم سدان بزرگ لوکس تولید شده و هرگز خبری از تنوع برای کلاس‌بندی این خودرو وجود نداشته است. البته از نسل دوم که در سال 1986 تولید شد مشتریان می‌توانستند سری 7 خود را از میان دو مدل معمولی یا طول بیشتر انتخاب کنند. سری 7 هایی که در نامگذاری‌شان از حرف L استفاده می‌شود دارای طول بیشتر بوده و تا به‌امروز در تمام نسل‌ها عرضه شده است. نسل دوم علاوه‌بر نسخه لانگ، موتور 12 سیلندر را نیز وارد استانداردهای سری 7 کرد و تا به‌امروز شاهد عرضه نسخه 12 سیلندر درتمام نسل‌های این خودرو سایز بزرگ لوکس هستیم. نسل سوم از سال 1994 روی کار آمد و یکی از مهم‌ترین اتفاقات این نسل تولید یک نسخه با طول بسیار بیشتر (حتی بیشتر از نسخه‌های لانگ) بود. این نسخه خاص که L7 نام دارد طویل‌ترین سری 7 تاریخ بوده که 5.37 طول دارد. درسال 2001 نوبت به‌نسل چهارم سری 7 رسید و این نسل برای نخستین‌بار به‌جای یک کد بدنه با 4 کد بدنه متفاوت معرفی شد که مدل‌های معمولی، لانگ (با طول بیشتر)، مدل‌های سیکوریتی (ضدگلوله) و هیدروژن (موتور با سوخت هیدروژنی) را از هم تفکیک می‌کرد. در نسل پنجم که از سال 2008 تولید شد نیز این سبک کدگذاری ادامه داشت؛ با این تفاوت که در این نسل خبری از نسخه هیدروژنی نبود و به‌جای آن نسخه اکتیو هیبرید 7 (موتور بنزینی و برقی) جایگزین شده بود. سری 7 مورد نظر ما نیز متعلق به‌نسل پنجم بوده که تا سال 2015 تولید شده است. درحال حاضر نسل ششم از این خودرو از سال 2015 تاکنون درحال تولید است.

تست و بررسی یکی از انگشت‌شمار ب‌ام‌وهای 760Li کشور در تهران


زیبایی بیشتر با چاشنی آلپینا
شاید در نگاه نخست تفاوت میان این BMW 760Li و دیگر سری‌های 7 نسل پنجم موجود در کشور را متوجه نشوید. چراکه از نظر بصری تفاوتی میان نسخه‌های مختلف این خودرو وجود ندارد. رینگ‌های 21 اینچی 7 پره دوبل که برای این خودرو سفارش‌گذاری شده یکی از زیباترین رینگ‌های سری 7 بوده و زیبایی نمای بیرونی خودرو را چند برابر کرده است.
علاوه‌بر رینگ‌های زیبا، خطوط قرمزرنگ منحصر به‌فرد آلپینا در نمای جانبی و همچنین لیپ آلپینا در زیر سپر جلو چهره متفاوت‌تری به‌این 760Li بخشیده است. آلپینا یک شرکت تیونینگ آلمانی بوده که به‌صورت تخصصی روی خودروهای BMW فعالیت می‌کند و ارتباط بسیار نزدیکی با این خودروساز باواریایی دارد.
این ارتباط نزدیک به‌قدری است که لوازم و قطعات تیونینگ آلپینا درخط‌تولید هنگام مونتاژ روی خودرو بسته شده و محصولات تیونینگ‌شده آن درکنار مدل‌های استاندارد BMW در شوروم نمایندگی‌های این کمپانی به‌فروش می‌رسند.

پرتقال خونی
نخستین چیزی که هنگام ورود به‌کابین BMW 760Li توجه را به‌خود جلب می‌کند، تریم داخلی قرمزرنگی است که تکمیل‌کننده خطوط قرمزرنگ آلپینا روی بدنه خودروست. ترکیب چرم مرغوب قرمزرنگ و سرامیک مشکی‌رنگ، کابین این سری 7 را متمایز از دیگر سری‌های 7 موجود در کشور کرده است. البته این کابین خودرو حتی درسطح جهانی نیز یک تریم منحصر به‌فرد به‌حساب می‌آید.
پلاک فلزی نصب‌شده روی فرمان که عبارت BMW Individual روی آن حک شده، مهر تاییدی است بر منحصربه‌فرد بودن 760Li مورد نظر. این نشان روی خودروهایی نصب می‌شود که به‌صورت سفارشی با متریال و دیزان خاص و متمایز از مدل‌های معمولی ساخته و تولید می‌شود. در ردیف عقب سه کمربند درنظر گرفته شده که خبر از پنج‌نفره‌بودن خودرو دارد. البته اگر کنسول میانی متحرک را بخوابانید 760Li تبدیل به‌یک خودرو چهارنفره با امکانات رفاهی بیشتر خواهد شد. درون کابین این قصر متحرک باواریایی به‌جز حمام و سرویس بهداشتی هر چیزی یافت می‌شود. دزدگیر، سیستم مکش درها، صندلی‌های چندتکه برقی حافظه‌دار، سیستم تهویه اتوماتیک چهارگانه، فرمان چرمی اسپرت، مهره قفل رینگ، چرخ‌های عقب هماهنگ با فرمان، صندوق برقی عقب، سیستم باز کردن در و روشن کردن بدون سوئیچ، دوربین عقب، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سیستم مستقل تهویه سرنشینان عقب، کلیدها و سردنده از جنس سرامیک، میز متحرک سرنشینان عقب، چراغ‌های جلو هماهنگ با فرمان، سیستم کنترل اتوماتیک نوربالا، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار نقطه‌کور جانبی، کروزکنترل هوشمند، دوربین‌های جانبی، سیستم گیرنده تلویزیون، مانیتور بزرگ، نمایش اطلاعات روی شیشه جلو، بلوتوث، دی‌وی‌دی‌چنجر، درگاه USB، سیستم دید در شب، یخچال، سیستم صوتی حرفه‌ای و ... بخشی از آپشن‌های رفاهی مهم BMW 760Li مورد نظر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =