کامیونت ایسوزو NPR75K

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) گزارش گزارش کیفی خودروهای تجاری مربوط به آذر ماه را منتشر کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) گزارش گزارش کیفی خودروهای تجاری مربوط به آذر ماه را منتشر کرده است. در این گزارش 26 مدل از خودروهای تجاری مورد ارزیابی قرار گرفتند که تنها یک‌درصد از خودروهای حاضر در این گزارش را شامل می‌شوند. این گزارش نشان می‌دهد که خودروهای تجاری نسبت به ماه گذشته تغییری از نظر کیفی نداشته و با همان وضعیت سابق عرضه شده‌اند. این در حالی است که انتظار می‌رود بعد از انتشار هر گزارش کیفی، خودروسازان داخلی نسبت به رفع نواقص و مشکلاتی فنی این خودروها اقدام کرده و در ماه بعد خودرو نسبتا باکیفیت‌تری را تولید و به بازار عرضه کنند.

نبود رقابت؛ عامل عدم ارتقای وانت‌های داخلی
براساس آنچه از خودروهای تولید داخل در آذرماه سال جاری منتشر شده است، باری‌های سبک (وانت‌ها) در دو بخش قیمتی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. سه مدل عرضه‌شده در کلاس قیمتی یک، شامل وانت نیوپیکاپ فوتون دیزل محصولات ایران‌خودرودیزل، وانت KMC T8 محصول کرمان‌موتور، وانت پیکاپ UAZ محصول سروش‌دیزل مبنا می‌شود. نیوپیکاپ و کی‌ام‌سی در این دوره از ارزیابی کیفی خودروها موفق شده‌اند چهار ستاره کیفی به دست بیاورندو در جایگاه اول و دوم سگمنت خود قرار بگیرند. این در حالی است که محصول تازه‌وارد سروش‌دیزل در رقابت با این دو خودرو، تنها سه ستاره کیفی به دست آورده است. در کلاس قیمتی 2 اما مدل‌های بیشتری عرضه می‌شوند که چهار محصول سایپا 151 (محصول سایپا بن‌رو)، وانت کارا 2000 تک‌کابین و دوکابین (محصول بهمن‌موتور) و وانت پادراپلاس (محصول زامیاد) در رقابت بسیاری نزدیکی به یکدیگر هر یک سه ستاره کیفی به خود اختصاص داده‌اند. این خودروها که به‌دلیل قیمت مناسب‌تر، سهم بالایی از بازار را در اختیار دارند اما نتوانسته‌اند به چهار یا پنج ستاره کیفی دست پیدا کنند و کیفیت بالاتری را برای مشتریان به ارمغان بیاورند. باید به این موضوع هم اشاره کرد که دو محصول نیسان تک‌سوز و دوگانه‌سوز زامیاد در این گروه قیمتی، تنها یک ستاره را به خود اختصاص می‌دهند. شاید نبود رقابت با مدل‌های خارجی و فروش همین خوردوها باعث شده است خودروسازان روی همین حجم از کیفیت بسنده کنند و برنامه چندانی برای ارتقای کیفی این محصولات نداشته باشند.

کامیونت‌ها؛ باکیفیت‌ترین تجاری‌های داخلی

در بخش باری‌های نیمه‌سنگین نیز پنج محصول از دو گروه خودروسازی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. این سگمنت خودرویی به لطف حضور پنج ستاره‌های بهمن‌دیزل در یک سال اخیر توانسته است باکیفیت‌ترین بخش از ارزیابی کیفی باشد. در آذرماه نیز دو کامیونت ایسوز NPR75K و NMR85 از محصولات بهمن دیزل مانند ماه‌های گذشته با پنج ستاره کیفی در این ارزیابی حضور داشته‌اند. این در حالی است که کامیونت شیلر به عنوان یکی دیگر از باری‌های نیمه‌سنگین بهمن‌دیزل به همراه کامیونت الوند و کامیونت FAW TIGER V6 چهار ستاره کیفی را به دست آورده‌اند.

رقابت تنگاتنگ تازه‌واردها با تجاری‌سازان قدیمی

در بخش باری‌های سنگین کامیون ایسوزو NPR75M بهمن دیزل تنها محصول پنج ستاره‌ای است که در ماه‌های اخیر در این سگمنت درخشیده است. در ادامه نیز کامیون FAW TIGER V8 سیباموتور در رقابت با کامیونت بنز WH ایران‌خودرو دیزل چهار ستاره کیفی به دست آورده و به ترتیب در جایگاه دوم و سوم در سگمنت کامیون‌ها قرار گرفته‌اند. در بخش کشنده‌ها نیز پنج محصول مشارکت داشته‌اند که تمام این مدل‌ها با چهار ستاره کیفی در این آذرماه تولید شده‌اند. کشنده دیما HT490 دیمادیزل، کشنده C&C آریادیزل، کشنده FAW J6، نیوفوتون آئومان H4 ایران‌خودرودیزل و سیتراک C7 شرکت پیلسان، محصولات داخلی هستند که در آذرماه تولید داشته و توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران موردارزیابی قرار گرفته‌اند. نکته جالب‌توجه آنکه دو محصول جدید دیما و سیتراک توانسته‌اند با محصولات خودروسازان قدیمی‌تر رقابت کنند و از نظر کیفی در جایگاهی مشابه آن‌ها قرار گیرند.

کسب چهار ستاره برای اتوبوس داخلی

در بخش خودروهای مسافری اما چهار محصول در تمام سگمنت‌ها ارزیابی شده‌اند. بر این اساس ون مسافری هیوندا H350 سروش دیزل مبنا و ون مسافری وانا محصول ایران خودرودیزل چهار ستاره کیفی به دست آورده‌اند و جزو باکیفیت‌ترین محصولات در این سگمنت بوده‌اند. بعد از این دو محصول، مینی‌بوس پگاسوس بهمن‌دیزل با سه ستاره کیفی در ارزیابی مشارکت کرده و توانسته سه ستاره کیفی را به دست بیاورد. در میان خودروهای مسافری سنگین نیز تنها اتوبوس شهری آتروس به ارزیابی راه پیدا کرده است. این محصول ایران خودرودیزل که بدون رقیب به کار خود ادامه داده موفق به کسب چهار ستار کیفی در آذرماه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =