ایلان ماسک

اخیرا ماسک در یک مصاحبه ویدئویی با «وال‌استریت‌ژورنال» بار دیگر به‌تلاش‌هایش برای مبارزه با تغییرات اقلیمی اشاره کرد. از سوی دیگر او درافتتاحیه فروشگاه کارخانه جدید تسلا در تگزاس بارها و بارها اعلام کرد که از برنامه جدید بایدن با عنوان بازسازی بهتر و همچنین مشوق‌های دولت او حمایت نمی‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،درسال 2018 زمانی که ایلان ماسک اعلام کرد «تغییرات اقلیمی بزرگ‌ترین تهدیدی است که بشریت در این قرن با آن مواجه است» همچون یک قهرمان محیط‌زیست به‌نظر می‌رسید. او آن زمان با تاسیس دو شرکت موفق تسلا و سولار سیتی نشان داد که واقعا این معضل یکی از دغدغه‌هایش است. اما یک سال پیش همین آقای ماسک بود که به‌هیات دولت ایالات‌متحده توپید که بیشتر از هرچیز روی تغییرات اقلیمی متمرکز شده است.

از توبره و از آخور
اخیرا ماسک در یک مصاحبه ویدئویی با «وال‌استریت‌ژورنال» بار دیگر به‌تلاش‌هایش برای مبارزه با تغییرات اقلیمی اشاره کرد. از سوی دیگر او درافتتاحیه فروشگاه کارخانه جدید تسلا در تگزاس بارها و بارها اعلام کرد که از برنامه جدید بایدن با عنوان بازسازی بهتر و همچنین مشوق‌های دولت او حمایت نمی‌کند. به‌گفته او دولت صرفا باید نقش داوری منصف را برعهده داشته باشد. این درحالی است که ثروت ماسک به‌کمک یارانه‌ها و همچنین سیاست‌ها و قوانین دولت آمریکا به‌میلیاردها دلار رسیده است. نشریه «بیزینس اینسایدر» اخیرا درگزارشی نوشت که از سال 2010 تاکنون دولت آمریکا درمجموع 4.9 میلیارددلار از پروژه‌های تسلا، اسپیس‌ایکس و سولار سیتی حمایت کرده که این شامل وام 465 میلیون‌دلاری دولت اوباما برای تاسیس و توسعه تسلا می‌شود. کمپانی‌های ماسک همچنین میلیاردها دلار یارانه را از سایر بازارها از جمله اتحادیه‌اروپا و چین دریافت کرده‌اند. نکته جالب توجه اینجاست که کارخانه تسلا در تگزاس که ماسک در سخنرانی‌اش در آن یارانه‌های دولتی را به‌باد انتقاد گرفت، با میلیون‌ها دلار کمک ایالتی و تخفیف مالیاتی محلی و سایر مشوق‌های دولتی تاسیس شده است.
نقش اعتبار کربنی
علاوه‌بر سرمایه‌گذاری مستقیم، بقای تسلا همچنین به‌فروش اعتبار کربن خود به‌سایر خودروسازان وابسته است. کالیفرنیا و 12 ایالت دیگر برنامه‌هایی را اجرایی کرده‌اند که خودروسازان را ملزم می‌سازد درصد مشخصی از خودروهای پاک و بدون آلایندگی را به‌فروش برسانند و درعین حال به‌کمپانی‌ها اجازه داده‌اند با خرید اعتبار از کمپانی‌هایی که به‌اصطلاح دارای مازادی از درصد فروش خودروهای پاک هستند، به‌فعالیت خود ادامه دهند.
از آنجا که تسلا تنها خودروهای برقی می‌فروشد، امکان فروش اعتبار زیادی را به‌سایر خودروسازان دارد که این مساله برای این شرکت بسیار سودآور بوده است. درسال 2020 تسلا 1.6 میلیارددلار اعتبار کربن فروخت که از درآمد 721 میلیون‌دلاری‌اش بسیار بیشتر بود. براساس گزارش‌ها ظرف پنج سال گذشته تسلا درمجموع 3.3 میلیارد دلار از این برنامه دولت سودآوری کرده است. آخرین حاشیه سود خالص اعلام‌شده توسط تسلا درسال گذشته هفت درصد بوده و عایدی 12 ‌ماهه این شرکت تا سپتامبر 2021 هم 46 میلیارددلار اعلام شده است. به‌عبارت دیگر ملزومات و مشوق‌های دولتی یکی از منابع اصلی تسلا برای درآمدزایی بوده است.

چهره‌ای خطرناک
جای شگفتی نیست که پیام مسئولانه ماسک درخصوص هشدار درباره بحران محیط‌زیستی درکنار موفقیت‌های مالی او که از فروش خودروهای برقی به‌دست آمده در میان برخی طرفدارانش به او جایگاهی پیامبرگونه بخشیده است. اما این جایگاه همچنین به‌این معناست که او با تاختن به‌برنامه بازسازی بهتر دولت بایدن که تاکنون قابل ملاحظه‌ترین اقدام دولت آمریکا برای مبارزه با تغییرات اقلیمی به‌شمار می‌رود، شرایط را برای منکران تغییرات اقلیمی و طرفداران سوخت‌های فسیلی طوری فراهم می‌کند تا با توجیه بیشتری به‌مخالفت با برنامه‌های دولت آمریکا بپردازند.

تشویق سایر خودروسازان
در این‌که خودروهای تسلا جزو بهترین خودروهای پاک موجود در بازار هستند، شکی نیست و همچنین نمی‌توان از تلاش‌های بی‌وقفه ماسک در برابر بدبینی‌های موجود درخصوص خودروهای برقی چشم‌پوشی کرد و همین مساله است که ماسک را به‌باور بسیاری شایسته احترام می‌کند. ارزش یک‌تریلیون‌دلاری تسلا سه‌برابر ارزش تویوتاست و همین ارزش زیاد این شرکت سبب شده است سایر خودروسازان بزرگ نیز به‌تکاپو بیفتند و صدها میلیارددلار را صرف توسعه خودروهای برقی خود کنند. بسیاری از شرکت‌ها از جمله جنرال‌موتورز و فورد نیز تعهداتی را درخصوص فروش خودروهای صرفا برقی تا سال 2035 اعلام کرده‌اند.

نقش دولت‌ها در موفقیت ماسک
اما چیزی که نباید فراموش کرد این است که تسلا به‌تنهایی نتوانسته به‌این موفقیت دست پیدا کند. او اول از همه از الزام ایالت کالیفرنیا برای فروش خودروهای پاک در این ایالت بهره برده است. بعد هم همین اتفاق در رابطه با 12 ایالت دیگر و همچنین اتحادیه‌اروپا و چین نیز تکرار شد. به‌علاوه شرکت او همچنان از این دستور دولت بایدن که تا سال 2030 دست‌کم 50 درصد از فروش خودروها باید به‌نسخه‌های برقی تعلق داشته باشد، بهره خواهد برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =