هیوندای

هیوندای قصد دارد در سال میلادی جاری 4.32 میلیون‌دستگاه خودرو بفروشد که این رقم شامل افزایش 30 درصدی فروش خودروهای پاک و طرفدار محیط‌ زیست است

براساس گفته‌های گنگ‌ هیون‌سو، مدیر هیوندای‌موتور این شرکت امیدوار است مشکل کمبود ریزتراشه‌ها که صنعت‌خودرو جهان را تحت‌تاثیر قرار داده ظرف سه‌ماه آینده رنگ ببازد و به‌این ترتیب این خودروساز کره‌ای بتواند در سال میلادی جاری فروش خود را به‌سطح پیش از آغاز بحران کرونا بازگرداند. گنگ که درحاشیه مراسم گزارش عملکرد مالی سه‌ماهه هیوندای سخنرانی می‌کرد گفت که به‌احتمال زیاد کمبود ریزتراشه‌ها تا پایان سه‌ماهه فعلی ادامه پیدا خواهد کرد و بعد از آن تولید به‌روند معمولی خود بازخواهد گشت.

بهتر از پیش‌ بینی‌ ها

مشکل کمبود ریزتراشه‌های نیمه‌هادی از سال گذشته خودروسازان را درسراسر جهان با بحرانی جدی روبه‌رو کرده و همین مساله سبب شده است فعالیت بسیاری از خطوط تولید با وقفه‌هایی طولانی‌مدت روبه‌رو شود و از سویی قیمت خودرو به‌خاطر تقاضای بالا برای خودرو افزایش یابد.

هیوندای روز سه‌شنبه اعلام کرد که سود عملیاتی این شرکت در سه‌ماهه منتهی به‌دسامبر با کاهش 6.8 درصدی نسبت به‌دوره مشابه سال قبل مواجه بوده و به‌رقم 1.53 تریلیون‌وون (معادل 1.28 میلیارددلار) رسیده است.

درهمین مدت درآمد خالص تلفیقی این شرکت هم با افت 57 درصدی به 546 تریلیون‌وون رسید. هرچند در این دوره فروش با رشدی 6.1 درصدی به 31 تریلیون وون رسید و به خاطر کاهش ارزش پولی کره و همچنین فروش محصولات با ارزش افزوده حاشیه‌سود این شرکت بالاتر از برآوردهای قبلی بود.

عملکرد در بازار

هرچند براساس گزارش مالی هیوندای میزان خرده‌فروشی جهانی این شرکت در سه‌ماهه گذشته 15 درصد کاهش داشته و تنها در بازار چین این شرکت با 43 درصد افت فروش روبه‌رو بوده است. فروش هیوندای درکره‌جنوبی و ایالات‌متحده نیز به‌ترتیب 8.9 درصد و 7.9 درصد کاهش داشته است.

هرچند بازار اروپا با رشد هفت‌درصدی تجربه‌ای متفاوت را برای هیوندای به‌ارمغان آورد. هیوندای قصد دارد درسال میلادی جاری 4.32 میلیون‌دستگاه خودرو بفروشد که این رقم شامل افزایش 30 درصدی فروش خودروهای پاک و طرفدار محیط‌زیست است.

به‌این ترتیب نسبت فروش این خودرو به 40 درصد خواهد رسید که درمقایسه با نسبت 31 درصدی خودروهای پاک درسال 2021 رشدی قابل ملاحظه را نشان می‌دهد و نشانگر آن است که هیوندای برای الکتریکی‌سازی و زدودن کربن از اگزوز ماشین‌هایش تلاشی جدی را دنبال می‌کند.

درهمین راستا قرار است خودرو تمام‌الکتریکی آیونیک-6 که نخستین‌محصول تمام‌برقی هیوندای است، در نیمه اول سال میلادی جاری در کره‌جنوبی رونمایی شود.

دشواری‌های پیش‌رو

پیش از آن‌که هیوندای در روز گذشته نتایج مالی خود را اعلام کند، پیونگ-مو کیم تحلیلگر موسسه مالی DB پیش‌بینی کرده بود که بازگشت هیوندای به‌وضعیت نرمال می‌تواند تا ‌اواخر سال میلادی جاری به‌تعویق بیفتد؛ زیرا سازندگان ریزتراشه‌ها مانند شرکت تولید ریزتراشه تایوان ممکن است قیمت‌های خود را افزایش دهد. علاوه‌بر اختلال در زنجیره‌تامین قیمت‌های بالاتر مواداولیه و قطعات مورد نیاز بار مضاعفی را بر دوش خودروسازان گذاشته است.

هیوندای درماه نوامبر اعلام کرد که هزینه سنگ آهن در سه‌ماه سوم سال قبل نسبت به‌دوره مشابه در سال 2020 با 63 درصد افزایش مواجه شده و به‌تنی 165 دلار رسیده و درعین حال آلومینیوم هم با افزایش 40 ردصدی به‌تنی دو هزار و 348 دلار و مس هم با رشد 48 درصدی به‌تنی 9 هزار و 188 دلار رسید.

براساس موسسه مالی و سرمایه‌گذاری هانا در کره‌جنوبی، با توجه به‌فروش ژانویه تا نوامبر 2021 درحال حاضر سهم هیوندای از بازار جهانی خودروهای برقی چیزی حدود 5.7 درصد برآورد می‌شود که پیش‌بینی می‌شود با معرفی آیونیک-6 به‌بازار این رقم افزایش یابد.

تلاش برای گذار بی‌دردسر

اگرچه هنوز نمی‌توان درباره رویدادهایی که در سال جاری رخ خواهد داد مطمئن بود، اما به‌طور کلی می‌توان شاهد نوعی نگاه خوشبینانه نسبت به‌افزایش تولید و فروش و نزدیک شدن به‌سطوح پیش از کرونا بود.

هرچند با پیدا شدن سویه‌های جدید ویروس کرونا همواره خطر توقف موقت خطوط تولید خودروسازان وجود دارد که می‌تواند روند بازگشت به‌دوران پیشاکرونا را به‌تعویق بیندازد. درهر صورت خودروسازان بزرگ جهانی مانند هیوندای درتلاش هستند از میان بحران‌های بی‌شماری که با آن مواجه‌اند، گذار به‌دوران خودروهای پاک را هرچه‌سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر دنبال کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =