لیفان X50

لیفان یکی از نخستین خودروهای چینی وارداتی به‌ایران و یکی از ارزان‌ترین برندهای چینی درکشور است. لیفان X50 نخستین شاسی‌بلند این برند است که درزمان حضورش در ایران رقیبی در کلاس قیمتی خود نداشت. 

به گزارش «اخبار خودرو»،چند سالی است که به‌دلایل مختلف و تغییر سلیقه خودرویی مردم، بازار خرید و فروش خودروهای شاسی‌بلند در کشور ما رونق زیادی گرفته است. راحتی و سواری خوب این خودروها، کلاس متفاوت و خاص و قابلیت آفرود بعضی از آن‌ها سبب تمایل افراد و به‌خصوص قشر جوان به‌سمت خودروهای شاسی‌بلند شده است. در سال‌های اخیر مدل‌های مختلف خودروهای شاسی‌بلند از برندهای مختلف در کشور عرضه شده‌اند و بالا رفتن قیمت خودرو سبب شد بسیاری از شاسی‌بلندهای بازار به‌قیمت‌های فضایی برسند. همین مساله سبب شد بسیاری از خریداران با توجه به‌توان خریدشان به‌دنبال خودروهای شاسی‌بلند ارزان‌قیمت باشند. در بررسی ارزان‌ترین خودروهای شاسی‌بلند بازار ایران دیگر خبری از خودروهای کره‌ای نیست و بازار شاسی‌بلندهای زیر یک میلیاردتومان در قبضه چینی‌ها قرار گرفته است. در بازار کنونی اگر به‌دنبال ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای بازار هستید، باید بدانید که تنها انتخاب برای این کلاس خودرو، برندهای چینی است.

ارزان‌ترین مدل‌های شاسی‌بلند بازار ایران
«دنیای‌خودرو» قصد دارد ارزان‌ترین خودروهای شاسی‌بلند موجود در بازار ایران را از نظر نقاط قوت و ضعف هر یک بررسی کند و لازم به‌ذکر است دراین گزارش نسخه صفرکیلومتر خودروها لحاظ شده است و قطعا اگر مدل‌های دست‌دوم و کارکرده را بخواهیم به‌این جمع اضافه کنیم، تعداد گزینه‌های موجود در این فهرست بیشتر خواهد شد.

لیفان X50
لیفان یکی از نخستین خودروهای چینی وارداتی به‌ایران و یکی از ارزان‌ترین برندهای چینی درکشور است. لیفان X50 نخستین شاسی‌بلند این برند است که درزمان حضورش در ایران رقیبی در کلاس قیمتی خود نداشت.
حالا هم می‌توان این خودرو را یکی از ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران نامید. لیفان X50 دربخش طراحی ظاهری و طراحی کابین خوب عمل کرده و یک شاسی‌بلند کوچک شهری نسبتا زیبا با کابین جادار است که مجهز به‌یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۲ اسب‌بخار و یک گیربکس CVT اتومات است.
سنسور عقب، سیستم ترمز و پایداری خوب، سانروف و دو ایربگ از جمله امکانات خوب این خودرو است. مصرف ۶.۵ لیتری لیفان X50 را نیز می‌توان از جمله نکات مثبت این خودرو به‌شمار آورد. اما درکنار این نکات مثبت، کیفیت پایین ساخت و متریال کم‌کیفیت این خودرو را باید از جمله نقاط ضعف آن دانست.
شتاب کم و فرمان‌پذیری نامناسب لیفان نیز از دیگر نکات منفی آن به‌حساب می‌آید. با این حال اگر به‌دنبال یک خودرو شاسی‌بلند ارزان‌قیمت هستید، لیفان X50 احتمالا می‌تواند انتظارات شما را برآورده کند. درحال حاضر لیفان X50 در بازار حدود 280 تا 300 میلیون‌تومان معامله می‌شود.

لیفان X60
این مدل لیفان یکی از خودروهای مونتاژی کرمان‌موتور است که به‌عنوان یک شاسی‌بلند تک‌دیفرانسیل شناخته می‌شود. لیفان X60 هم یکی از ارزان‌ترین خودروهای شاسی‌بلند ایران به‌حساب می‌آید. طراحی ظاهری لیفان X60 به‌زیبایی مدل قبلی یعنی X50 نیست؛ اما بازار نسبتا بهتری درمقایسه با مدل لیفان X50 دارد. پیشرانه چهار سیلندر ۱.۸ لیتری این خودرو ۱۲۶ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند و ۸.۷ لیتر بنزین می‌سوزاند.
امکانات رفاهی این خودرو به‌سنسور و دوربین عقب، دو ایربگ، سانروف و آینه‌های جانبی برقی محدود می‌شود. شتاب ۱۴.۵ ثانیه‌ای لیفان را باید از نقاط ضعف آن به‌حساب آورد. از طرف دیگر کیفیت ساخت پایین در این مدل لیفان هم دیده می‌شود.
لیفان درمقایسه با رقبای چینی خود امکانات بسیار کمی دارد و برای افرادی که به‌دنبال آپشن‌های مختلف هستند انتخاب چندان خوبی نیست. با این حال لیفان X60 هم مانند لیفان X50 یکی از ارزان‌ترین خودروهای شاسی‌بلند فعلی ایران محسوب می‌شود. لیفان X60 در بازار درحال حاضر با قیمتی حدود 440 میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود.

ام‌وی‌ام X22
شاسی‌بلندهای ام‌وی‌ام از جمله ارزان‌ترین‌ شاسی‌بلندهای بازار ایران هستند. در این میان ام‌وی‌ام X22 نسبت به‌بقیه قیمت کمتری دارد و این خودرو که از سال ۱۳۹۵ در بازار ایران حضور دارد، روی یک شاسی بسیار شبیه به‌ام‌وی‌ام ۳۱۵ ساخته شده است.
X22 درتیپ‌های اسپرت، لاکچری، ساده و اکسلنت در دو مدل اتومات و دنده‌ای عرضه شده و این خودرو درچین با نام چری تیگو ۲ عرضه شده است.
کابین جادار این خودرو از استاندارد خودروهای چینی در این سطح بالاتر است و استفاده از قطعاتی با طرح فیبر کربن در داشبورد و تودوزی درها حالت مدرن این خودرو را بیشتر کرده است. طراحی خوب داخل کابین، مانیتور ۸ اینچی در وسط کنسول، سانروف، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی برقی، کروزکنترل و سیستم تهویه خودکار از جمله نکات مثبت ام‌وی‌ام X22 است. البته باید توجه داشت که پیشرانه ۱.۵ لیتری با خروجی ۱۰۵ اسب‌بخار و شتاب ۱۲ ثانیه شاید نتواند نظر علاقه‌مندان به‌خودروهای پرشتاب و قدرتمند را برآورده کند.
به‌علاوه سیستم فنربندی خشک این خودرو نیز یکی دیگر از نقاط منفی آن است. درهر صورت ام‌وی‌ام X22 هم یکی دیگر از گزینه‌های مد نظر برای آن دسته از افرادی است که به‌دنبال ارزان‌ترین خودروهای شاسی‌بلند هستند و ارزان بودن خودرو برایشان اهمیت دارد.
قیمت پایه و مدل معمولی این خودرو درحال حاضر در بازار از حدود 460 میلیون‌تومان شروع می‌شود و مدل X22 پرو مدل جدید این خودرو درحال حاضر درنمایندگی‌ها قیمتی حدود 580 میلیون‌تومان دارد.

ام‌وی‌ام X33
از دیگر اعضای شاسی‌بلند خانواده ام‌وی‌ام X33 است؛ خودرویی که از نظر طراحی ظاهری از ام‌وی‌ام X22 پایین‌تر است. این خودرو با کابین مناسب و کیفیت ساخت خوب یکی از خودروهای پرطرفدار بازار ایران محسوب می‌شود. پیشرانه دو لیتری این خودرو با قدرت ۱۳۹ اسب‌بخار مجهز به‌یک گیربکس CVT است.
مصرف سوخت ۶.۹ لیتر در 100 کیلومتر را می‌توان از نقاط قوت این خودرو دانست. همین‌طور عملکرد گیربکس اتومات ام‌وی‌ام X33 نسبت به‌مدل دستی نیز از مزایای این مدل است. کروزکنترل، چراغ‌های مه‌شکن، دو عدد کیسه هوا، آینه‌های جانبی برقی و مانیتور از جمله امکانات این خودرو است. X33 درنمایندگی‌های مدیران‌خودرو حدود 575 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد.

چانگان CS35
چانگان نخستین‌بار در سال ۱۳۹۳ وارد بازار ایران شد که به‌دلیل قیمت بسیار بالا، چندان مورد توجه علاقه‌مندان به‌این خودروها قرار نگرفت. اما وقتی سایپا خط مونتاژ این خودرو را راه‌اندازی کرد، با کاهش قیمت توانست نظر مشتریان را به‌خود جلب کند و حالا به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای شاسی‌بلند و با کیفیت در فهرست ما قرار گرفته است. امکاناتی نظیر کروزکنترل، سانروف، سنسور پارک دنده‌عقب، مه‌شکن، صندلی برقی راننده، آینه‌های جانبی برقی و کامپیوتر سفری از جمله ویژگی‌های خوب این خودرو است.
وجود چهار کیسه هوا و سیستم ترمز ضدقفل، سیستم ترمز کمکی و کمربندهای ایمنی مجهز به‌پیش‌کشنده، چانگان را از نظر ایمنی درجایگاه خوبی قرار داده است.
سیستم تعلیق خوب این خودرو درکنار مصرف سوخت ۷.۲ لیتری نیز از موارد خوبی است که باید به‌آن اشاره کرد. پیشرانه ۱.۶ لیتری چانگان قدرتی برابر با ۱۲۳ اسب‌بخار دارد که شاید برای خودرویی در این ابعاد خیلی مناسب به‌نظر نرسد. از طرف دیگر گیربکس چهار دنده اتومات این خودرو نیز کمی قدیمی و نامناسب ارزیابی شده است. از نظر امکانات رفاهی چانگان از رقبایش یعنی تیگو ۵ و جک S3 کم‌آپشن‌تر است. قیمت این خودرو در بازار حدود 630 میلیون‌تومان است.

جک S3
برند جک درمیان خودروهای وارداتی از چین، از بسیاری جهات جایگاه بهتری دارد. زبان طراحی خاص جک درتمام خودروهای سدان و شاسی‌بلندش تقریبا یکسان است و جک S3 شاسی‌بلند ارزان و خوب این کمپانی است که با کیفیت ساخت نسبتا خوب و امکاناتش توانسته درطول سال‌ها بازار خرید و فروش خوبی درمیــــان خودروهای چینی داشته باشد. جک S3 علاوه‌بر طراحی خوب ظاهری، کابین زیبا و راحتی نیز دارد. مواردی مانند کروزکنترل، سیستم کنترل پایداری و ترمز متنوع، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، دی‌لایت و چراغ مه‌شکن از جمله امکانات خوب این خودرو است.
علاوه‌بر این وجود سانروف و آینه‌های جانبی برقی، دوربین عقب و دو کیسه هوا را نیز باید در زمره ویژگی‌های خوب این خودرو به‌حساب آورد. پیشرانه ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۰۷ اسب‌بخار و شتاب ۱۰.۸ ثانیه‌ای با مصرف ۷.۶ لیتری نیز از امکانات فنی جک S3 است.
اما درکنار این موارد، سیستم عایق‌بندی ضعیف جک یکی از مواردی است که از خودرویی با این کیفیت بعید است. درهرصورت جک یکی از بهترین برندهای چینی فعال درایران است که خودروهایش به‌نسبت قیمت، از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند. درحال حاضر این خودرو دربازار قیمتی معادل 650 میلیون‌تومان دارد.

ام‌وی‌ام تیگو ۵
تیگو ۵ شاسی‌بلند لوکس این خانواده است که با طراحی ظاهری خوبش توانست توجه علاقه‌مندان به‌این کلاس خودرو را به‌مدل‌های مختلف تیگو جلب کند. تیگو ۵ درتیپ‌های اکسلنت، لاکچری و لاکچری اسپرت توسط مدیران‌خودرو عرضه شده است.
تیگو ۵ را می‌توان یکی از بهترین و ارزان‌ترین خودروهای شاسی‌بلند ایران به‌حساب آورد؛ خودرویی که به‌رغم قیمتش، امکانات خوبی را ارائه می‌دهد.
طراحی کابین این خودرو از نکات خوب و قابل توجه آن است و استفاده از دوخت قرمز در روکش صندلی‌ها و تودوزی درها درکنار ادوات کرومی روی کنسول و درها، کابین را اسپرت و مدرن نشان می‌دهد.
امکانات خوبی مانند کروزکنترل، سنسورهای عقب، جلو و باد تایر، سانروف، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید و دوربین عقب در کنار تعداد زیادی امکانات دیگر، تیگو ۵ را یک خودرو نسبتا با امکانات نشان می‌دهد. پیشرانه دو لیتری با قدرت ۱۳۹ اسب‌بخار و شتاب ۱۲.۸ ثانیه درمیان رقبای هم‌قیمت، نشان دهنده قدرت مناسب تیگو ۵ است. این خودرو درحال حاضر با قیمتی حدود 815 میلیون‌تومان در نمایندگی‌های مدیران‌خودرو و بازار خریدوفروش می‌شود.

هایما S7
هایما S7 از دیگر خودروهای ارزان شاسی‌بلند بازار است که تا همین یک ماه پیش قیمت آن به مرز ‌یک‌میلیارد تومان رسیده بود. هایما S7 در طراحی جلو، خودرویی آرام به‌نظر می‌رسد. هرچند عدم‌تناسب در طراحی عقب و جلو این خودرو سبب شده است بسیاری از افرادی که به‌دنبال ارزان‌ترین خودروهای شاسی‌بلند هستند، نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
در داخل کابین هایما S7 باید گفت که صندلی‌های راحت و نرمی وجود دارد و کیفیت داخلی این خودرو درسطح متوسط قرار می‌گیرد. امکاناتی نظیر دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، آینه حساس به‌نور، صندلی برقی هشت‌حالته راننده با تنظیم گودی کمر، سان‌روف و فرمان کمکی برقی سبب می‌شود از راننـــدگی با این خودرو احساس خوبی داشته باشید.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت هایما S7 بالای ۱۵ ثانیه است که عدد مطلوبی برای این خودرو نیست. این موضوع به‌دلیل وزن ۱.۵ تنی S7 و قدرت موتور ۱۴۸ اسب‌بخاری آن است.
همچنین هایما S7 بازار خرید و فروش دست‌دوم خوبی نیز ندارد. این خودرو درحال حاضر حدود 865 میلیون‌تومان و مدل پلاس آن حدود 900 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری می‌شود.

کدام خودرو شاسی‌بلند زیر یک میلیارد را بخریم؟
خودروهایی که در این فهرست آورده شده‌اند، درحال حاضر ارزان‌ترین مدل‌های شاسی‌بلند در بازار به‌شمار می‌روند و درست است که تمام آن‌ها محصول کشور چین هستند و البته در ماه‌های اخیر نیز قیمت خودرو به‌شکل قابل توجهی در بازار ایران افزایش یافته، اما همچنان این خودروها در زمره شاسی‌بلندهای ارزان به‌حساب می‌آیند.
اما پیشنهاد «دنیای‌خودرو» از بین محصولات دو شرکت خودروسازی مطرح مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور است؛ یعنی مدل‌های مختلف ام‌وی‌ام و خودرو جک که هم در بازار از کیفیت بالایی برخوردار هستند و هم از نظر خدمات پس از فروش درجایگاه بسیار مطلوبی قرار دارند و از طرفی از بازار دست‌دوم بسیار خوبی نیز برخوردارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =