اواخر دهه 70 تا اواسط دهه 80 شمسی سدان کامپکت خانوادگی کمپانی مزدا یعنی 323 در کشور مونتاژ شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،اواخر دهه 70 تا اواسط دهه 80 شمسی سدان کامپکت خانوادگی کمپانی مزدا یعنی 323 در کشور مونتاژ شد. این خودرو به‌دلیل طراحی مناسب و ظاهر جوان‌پسندش به‌شدت مورد توجه قرار گرفت و همچنان در بازار طرفداران خاص خود را دارد.
در بخش فنی مزدا 323 دارای یک پیشرانه تنفس‌طبیعی 1.6 لیتری 16 سوپاپ است که باتوجه به‌حجم موتورش مصرف سوخت قابل قبولی نیز دارد. این پیشرانه چهارسیلندر خطی 16 سوپاپ 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی با پاشش سوخت انژکتوری می‌تواند 105 اسب‌بخار قدرت و 140 نیوتون‌متر گشتاور تولید ‌کند. این پیشرانه در زمان خود از تکنولوژی بالایی برخوردار بود و کیفیت مطلوبی داشت.
از طرفی گیربکس پنج‌سرعته دستی و چهارسرعته اتوماتیک برای این خودرو دردسترس بود. هرچند که گیربکس پنج‌سرعته دستی این خودرو بسیار مورد توجه اسپرت‌دوستان قرار گرفت؛ زیرا گیربکس به‌اصطلاح دنده‌ریز با ضرایب کوتاه شتاب بسیار خوبی را برای 323 به‌ارمغان می‌آورد. دربخش هندلینگ و فرمان‌پذیری نیز این خودرو درسطح خود بهترین است؛ زیرا مرکز ثقل نسبتا پایین و در کنار آن توزیع وزن به‌مراتب بهتر از پژو 405 در محورهای جلو و عقب سبب شده است هندلینگ بهتری نسبت به‌رقبای هم‌کلاس فرانسوی خود داشته باشد.
اما از تمام ویژگی‌های خوب مزدا 323 که بگذریم، باید به‌مهم‌ترین بخش آن اشاره کنیم که آن هم عمر مفید خودرو است و زمانی که یک خودرو طراحی و تولید می‌شود، عمر مفیدی که برای آن متناسب با قطعات مکانیکی تعریف می‌شود، حداکثر 150 هزار کیلومتر یا هشت سال کارکرد است. به‌بیان دیگر استاندارد کارکرد در کشورمان سالانه 20 هزار کیلومتر است و با در نظر گرفتن این موضوع، خودروهایی مانند هیوندای ورنا، مزدا 323، فولکس‌واگن گل و دوو سیلو جزو خودروهای باکیفیت کارکرده‌ای هستند که دیگر ارزش خرید ندارند. زیرا به‌صورت استاندارد هر یک از این خودروها از دهه 80 شمسی تا به‌امروز به‌صورت حداقلی 200 هزار کیلومتر کار کرده‌اند.
بنابراین خودرویی با 200 هزار کیلومتر کارکرد، هر چه باشد استهلاکی به‌مراتب بیشتر از یک خودرو نامرغوب صفرکیلومتر خواهد داشت. یعنی درحقیقت ضریب استهلاک در این خودرو را باید 10 برابر یک خودرو صفرکیلومتر در نظر گرفت. بنابراین به‌رغم ارزش و کیفیت مزدا 323، اما در این بازه قیمتی و باتوجه به‌کارکرد خودرو و کارکردی که در آینده خواهد داشت، این خودرو ارزش خرید ندارد. اما در بازه قیمتی 150 میلیون‌تومان خودروهایی مانند رانا LX مدل 1392 با کارکرد 80 هزار کیلومتر، پژو 206 تیپ 2 مدل 1394 با کارکرد 105 هزار کیلومتر و کوییک مدل 1398 با کارکرد 25 هزار کیلومتر جزو گزینه‌های با ارزش هستند. زیرا کارکرد این خودروها نسبتا کم بوده و از طرفی پس از خرید نیز با هر کارکردی ارزش خود را در بازار حفظ می‌کنند. یعنی پژو 206 در بازار به‌مراتب جایگاه بهتری نسبت به مزدا 323 به‌لحاظ خرید و فروش دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =