لگاسی

باتوجه به‌این‌که لگاسی مدل 2009 این روزها در بازه قیمتی 850 میلیون‌تومان قرار دارد، در این مطلب به‌بررسی فنی این سدان باکیفیت و کم‌استهلاک خواهیم پرداخت تا بدانیم ارزش خرید دارد یا خیر.

به گزارش «اخبار خودرو»،هر زمان از قدرت موتور، پرفورمنس و هندلینگ در خودروهای شهری سخن به‌میان می‌آید، نام سوبارو (این کمپانی خوشنام و خوش‌آوازه ژاپنی) به‌ذهن خطور می‌کند. این خودروساز ژاپنی که به‌تولید خودروهای پرفورمنسی خانوادگی معروف است، با تولید لگاسی به‌عنوان سدان میان‌سایز خانوادگی خود توانسته هم نظر اسپرت‌دوستان و هم نظر مشتریان عادی را به‌خود جلب کند. تا به‌امروز هفت نسل از لگاسی به‌بازار جهانی عرضه شده و برخلاف بازار جهانی، درکشورمان تنها شاهد نسل چهارم آن هستیم. از آنجا که سوبارو لگاسی سال 2009 میلادی توسط جی‌دی‌پاور در فهرست بهترین سدان‌های سال از لحاظ کیفیت، تجربه رانندگی، رضایت مشتری و خدمات پس از فروش قرار گرفت، اما متاسفانه درداخل بازار ایران جزو ناموفق‌ترین سدان‌های حاضر است. باتوجه به‌این‌که لگاسی مدل 2009 این روزها در بازه قیمتی 850 میلیون‌تومان قرار دارد، در این مطلب به‌بررسی فنی این سدان باکیفیت و کم‌استهلاک خواهیم پرداخت تا بدانیم ارزش خرید دارد یا خیر.

ظاهری اسپرت و جذاب
نسل چهارم لگاسی سال 2003 میلادی به‌بازار عرضه شد. اما چهره این خودرو نسبت به‌نسل قبلی از حالت سادگی خود خارج شده بود و تغییر و تحولات زیادی نیز داشت. تا این‌که ماه می سال 2006 فیس‌لیفت لگاسی به‌جهان معرفی شد. این خودرو که تا اواخر سال 2009 میلادی با ظاهری نسبتا به‌روز به‌بازار عرضه شد، درهمان سال 2009 میلادی پس از چند ماه تاخیر پا به‌بازار کشورمان گذاشت؛ سدانی که کیفیت بالا و استهلاک پایین سوبارو را با خود یدک می‌کشید. این خودرو در بازار وارداتی‌های ایران چندان مطرح نشد. علت آن نیز خدمات پس از فروش نه‌چندان مناسب برای این خودرو درایران بود.
لگاسی، دردانه سوبارو در دو نسخه دنده‌دستی و اتوماتیک پا به‌کشورمان گذاشت. اما از نقد طراحی این خودرو غافل نمی‌شویم. لگاسی واردشده به‌کشورمان از ظاهری جوان‌پسند برخوردار است و این سدان باکیفیت و اسپرت سوبارو با استایلی تنومند مشابه خودروهای آمریکایی به‌بازار آمد. نمای جانبی خودرو با خطوط نرم و سطوح تخت شکل گرفته که با کشیده‌تر شدن ستون C و پشت کوتاه در کنار رینگ‌های 17 اینچی کاراکتری اسپرت و نافذ به‌خودرو می‌بخشد. چراغ‌های کشیده با انحنایی که در مرکز چراغ به‌وجود آمده با جلوپنجره شش‌ضلعی باریک عریض، همراه با خط کروم میانی (لوگوی سوبارو در میان آن خودنمایی می‌کند) و خطوط تیز روی کاپوت چهره‌ای کاملا تهاجمی به‌این خودرو می‌بخشد.
اگرچه طراحی لگاسی نسل چهارم واردشده به‌کشورمان به 13 سال قبل برمی‌گردد، اما ظاهری به‌روز و اسپرت دارد. درنمای عقب طراحان سوبارو سعی کرده‌اند نمای زیبا و باوقاری از یک سدان خانوادگی اسپرت را به‌نمایش بگذارند. چراغ‌های جمع‌وجور با حجم‌پردازی خاص که با هانچ (خط برجسته) روی درِ صندوق‌عقب به‌وجود آمده، زیبا به‌نظر می‌رسد. درمجموع استایل سوبارو لگاسی پس از گذشت یک دهه جوان‌پسند و جذاب است. هرچند که استفاده از دستگیره‌های فاقد حجم برآمده و شیشه‌های فریم‌لس (فاقد فریم دور شیشه مانند خودروهای متداول) و باریک بودن ستون B از نمای بیرونی، جذابیت طراحی لگاسی را دوچندان می‌کند.

کابین دلنشین و باکیفیت
با ورود به‌کابین سوبارو شاهد داشبورد مینیمال و البته تاحدودی شلوغ هستیم؛ البته این طراحی درزمان خود مطابق با ترند روز بوده است. قرارگیری نمایشگر لمسی در بخش کنسول میانی و دو دریچه عمودی سیستم تهویه‌مطبوع در کنار آن و دریچه‌های مربع‌شکل سیستم تهویه‌مطبوع برای طرفین و قرارگیری تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع در بخش میانی کنسول، طراحی ساده و مینیمال و کاربردی دارد. هرچند که نباید از متریال باکیفیت چرم و چوب گذشت که تنها هدف از طراحی آن جذابیت بخشیدن بیشتر به‌فضای داخلی و تقویت حس لوکس‌گرایی است. دراین مدل از غربیلک‌فرمان اسپرت با دو پدال شیفتر بزرگ در پشت آن در نسخه اتوماتیک با هدف افزایش هیجان راننده استفاده شده و درنسخه دنده‌دستی نیز از پدال‌های آلومینیومی و دسته‌دنده اسپرت بهره گرفته شده است. در زمان رانندگی و تست درایو، نخستین نکته‌ای که نظر شما را به‌خود جلب می‌کند، فضای کاملا ساکت و فاقد صدا درکابین است. زیرا عایق‌بندی اتاق و استفاده از بهترین متریال از ورود هرگونه صدای اضافی یا حرارت به‌داخل کابین جلوگیری می‌کند. همچنین طراحی صندلی‌های سرنشینان جلو به‌حدی ارگونومیک است که درسطح بالاتری از رقبای خود مانند تویوتا کمری و هیوندای سوناتا و کیا اپتیما قرار می‌گیرد. از طرفی متریال چرم روی صندلی‌ها به‌حدی باکیفیت است که پس از گذشت 100 هزار کیلومتر نیز برخلاف خودروهای کره‌ای، کیفیت خود را حفظ می‌کند. از سوی دیگر خودروهای امروزی دربخش بالای داشبورد از متریال سخت و سفت برخوردارند و این درحالی است که لگاسی در این بخش از پلاستیک نرم و منعطف بهره می‌گیرد. همچنین باتوجه به‌فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب 2670، 4699، 1730 و 1420 میلی‌متری، فضای داخلی برای پنج سرنشین بزرگسال مناسب است. به‌همین دلیل این خودرو فضای داخلی جادارتری نسبت به‌تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و حتی کیا اپتیما دارد. باتوجه به‌این‌که لگاسی مدل 2009 است، سطح توقع از نظر آپشن را باید پایین آورد؛ اما از مهم‌ترین امکانات دردانه سوبارو می‌توان به‌سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی با سیستم الکترونیکی ABS، EBD، VDC، TCS، شش ایربگ، ترمزدستی برقی، کروزکنترل هوشمند، دوربین دید عقب، سانروف چهارحالته، چراغ‌های جلو قابل تنظیم، تنظیم اتوماتیک نور جلو، فرمان الکتریکی با مکانیزم هیدرولیکی حساس به‌سرعت، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه و تریم چرمی داخل اشاره کرد.

قلب تپنده‌ای که قوی است!
آنچه قلب تپنده و قدرتمند سوبارو لگاسی را تشکیل می‌دهد، یک پیشرانه چهارسیلندر 2.5 لیتری تخت است. درحقیقت یکی از سرآمدترین خودروسازانی که درحوزه طراحی و ساخت موتورهای تخت یا همان باکسر معروف بوده و جایگاه ویژه‌ای دارد، سوبارو است. پیشرانه لگاسی یک موتور چهارسیلندر تخت (پیستون‌های به‌صورت افقی) با حجم 1994 سی‌سی تنفس‌طبیعی است که باتوجه به‌طراحی چهارسوپاپ در هرسیلندر و مجموع 16 سوپاپ روی دو میل‌سوپاپ، پاشش سوخت انژکتوری و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها می‌تواند درنسخه اتوماتیک 178 اسب‌بخار قدرت را در 6800 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 196 نیوتون‌متر گشتاور را در 4400 آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. درنسخه دنده‌دستی همین موتور توانایی تولید قدرت 187 اسب‌بخاری در 7100 آرپی‌ام و گشتاور 196 نیوتون‌متری در 4400 آرپی‌ام دارد. موتور باکسر به‌دلیل نوع طراحی و قرارگیری سیلندر و پیستون‌ها، جزو کم‌استهلاک‌ترین و باکیفیت‌ترین پیشرانه‌های درون‌سوز است که تا به‌امروز در صنعت‌خودرو مورد استفاده قرار گرفته و باتوجه به‌اکتان پایین سوخت بنزین، پیشرانه دولیتری سوبارو لگاسی با سوخت و شرایط جوی ایران سازگاری نسبتا خوبی دارد. همین مساله سبب شده است نسبت به‌رقبای خود در کشور ایران درسطح بالاتری از نظر کیفیت قرار بگیرد. به‌طوری‌ که با توجه به‌کارکرد استاندارد سالانه 20 هزار کیلومتر و توجه ویژه به‌تعویض روغن‌موتور و قطعات مصرفی و نگهداری صحیح از این خودرو، سوبارو حداکثر تا 300 هزار کیلومتر خودرو کم‌استهلاک و با خرابی پایین به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر گیربکس پنج‌سرعته دنده‌دستی لگاسی مجهز به‌سیستم دیفرانسیل لغزش محدود LSD است که قدرت را به‌چهار چرخ منتقل می‌کند. گیربکس پنج‌سرعته فوق‌العاده با ضرایب بسیار کم و فواصل کوتاه شتاب عالی را برای لگاسی فراهم آورده و به‌جرأت می‌توان گفت لگاسی یکی از سدان‌های چهارچرخ‌محرک پرفورمنسی ایران است. از سوی دیگر گیربکس چهارسرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک قدرت را به‌چرخ‌های جلو و عقب می‌رساند. درنسخه اتوماتیک نیز از سیستم LSD استفاده شده است. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که گیربکس چهارسرعته اتوماتیک لگاسی، تعویض دنده‌ها را به‌موقع و بدون کوبش و ضربه انجام می‌دهد که این مقوله را باید مرهون پروگرام به‌روز گیربکس و بخش قطعات هیدرولیکی آن دانست. همچنین آکومولاتورهای دوگانه برای هر مسیر درجعبه ساعت طراحی شده تا میزان فشار و دبی لازم را برای تعویض دنده درزمان حالت اسپرت و دستی نیز فراهم آورد. به‌همین دلیل لگاسی یکی از باکیفیت‌ترین گیربکس‌های اتوماتیک را درخود جا داده است. ناگفته نماند که گیربکس چهارسرعته لگاسی شتاب خوبی را برای این سدان 1420 کیلوگرمی به‌ارمغان می‌آورد؛ اما باید به‌تعویض روغن‌گیربکس و نگهداری صحیح از آن نیز توجه ویژه شود. گیربکس چهارسرعته اتوماتیک لگاسی حداکثر تا 150 هزار کیلومتر مشروط بر نگهداری صحیح فاقد خرابی و استهلاک خواهد بود. درنظر داشته باشید که لگاسی به‌دلیل چهارچرخ‌محرک بودن، از رقیب هموطن خود یعنی تویوتا کمری و رقبای نه‌چندان سرسخت کره‌ای‌اش یعنی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما چند سر و گردن بالاتر است.

هندلینگ و سواری
سیستم تعلیق لگاسی در محور جلو دابل‌ویشبون و درمحور عقب مولتی‌لینک با کمک‌های هیدرولیکی و فنر پیچشی است. باتوجه به‌تایرهای 50/205 برای محور جلو و عقب و با وجود رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی، این خودرو سواری به‌مراتب نرم‌تری از هیوندای سوناتا و کیا اپتیما را دراختیار سرنشینان می‌گذارد. این نکته را نباید فراموش کرد که این خودرو به‌دلیل طراحی سیستم تعلیق دابل‌ویشبون درجلو سواری باکیفیت‌تری نسبت به‌تویوتا کمری نیز دارد. در بخش هندلینگ و فرمان‌پذیری نیز محصولات سوبارو به‌دلیل توزیع وزن مناسب و مرکز ثقل پایین زبان‌زد هستند و در این بخش نسبت به‌سدان‌های هم‌کلاس خود درسطح عالی ارزیابی می‌شود. زیرا نشانه‌ای از کم‌فرمانی یا بیش‌فرمانی در این خودرو دیده نمی‌شود که این مساله را باید ناشی از چهارچرخ‌محرک بودن این خودرو دانست.

کلام آخر
سوبارو لگاسی مدل 2009 نسخه اتوماتیک با کارکرد 50 هزار کیلومتر با قیمت 850 میلیون‌تومان در بازار حضور دارد و تنها مساله‌ای که لگاسی را در بازار خودروهای ایران به‌چالش می‌کشد، خدمات پس از فروش نه‌چندان مناسب و قطعات گران‌قیمت آن است که باید از خارج از کشور تهیه شود. اما باتوجه به‌کیفیت، استهلاک پایین، فرمان‌پذیری عالی، سواری نرم، موتور قدرتمند و سیستم چهارچرخ‌محرک سوبارو لگاسی یکی از خاص‌ترین سدان‌های خانوادگی ایران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =