بالا رفتن دمای کاری موتور دلایل مختلفی دارد که باید بررسی شود. از آنجا که موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری و سیستم خنک‌کننده موتور از نوع آب و هوا خنک است، بنابراین هرگونه افزایش دمای پیشرانه، می‌تواند به‌اشکال در سیستم خنک‌کاری مربوط باشد

موتورسیکلت بنللی TNT25 دارم که انژکتوری بوده و دارای رادیاتور آب است و حدود یک هفته است پس از کار کردن پیشرانه در زمان نسبتا کوتاه، دمای موتور بسیار بالا می‌رود. این درحالی است که مقدار آب موجود در رادیاتور کافی به‌نظر می‌رسد. از طرفی هنگام توقف در ترافیک، دورموتور ثابت نیست و روی عدد استانداردی قرار نمی‌گیرد. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،بالا رفتن دمای کاری موتور دلایل مختلفی دارد که باید بررسی شود. از آنجا که موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری و سیستم خنک‌کننده موتور از نوع آب و هوا خنک است، بنابراین هرگونه افزایش دمای پیشرانه، می‌تواند به‌اشکال در سیستم خنک‌کاری مربوط باشد و درحالت کلی چنین مشکلی سه‌علت عمده دارد:
1- درتمام سیستم‌های خنک‌کننده مجهز به‌رادیاتور، پس از مدتی کارکرد، منبع یا مخزن آب به‌دلیل رسوبات ناشی از سیال موجود در آن، به‌اصطلاح می‌گیرد و خروج سیال را با اختلال مواجه می‌کند. با این تفاصیل باتوجه به‌این‌که رادیاتور موتورسیکلت همانند خودرو از محافظ مناسبی برخوردار نیست، بنابراین کمترین برخورد آن با محیط پیرامون می‌تواند منجر به‌خرابی صفحات رادیاتور شود. در این حالت ممکن است رادیاتور موتورسیکلت شما یا معیوب شده باشد یا مسیر خروجی آن گرفته باشد و تبادل حرارت در سیال آب به‌خوبی صورت نگیرد و منجر به‌افزایش دمای کاری شود. درچنین حالتی باید رادیاتور تعویض شود.
2- باتوجه به‌این‌که موتورسیکلت شما از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بهره گرفته، بنابراین اگر در روند کاری سنسور دمای آب یا دمای موتور مشکلی به‌وجود آید، سبب افزایش دمای کاری موتور می‌شود. در این حالت باید ECU به‌دستگاه عیب‌یاب متصل و خطاهای موجود در آن پاک و در صورت نیاز سنسورهای دما تعویض شوند تا چنین ایرادی مرتفع شود.
3- یک دریچه مکانیکی برای تبادل حرارت آب موجود در رادیاتور و جداره‌های سیلندر وجود دارد که با نام ترموستات شناخته می‌شود و با در نظر گرفتن کارکرد این قطعه مکانیکی و عمر مفید آن، اگر این قطعه معیوب شده باشد، دیگر توانایی کارکرد صحیح ندارد و سبب افزایش دمای کاری موتور می‌شود. ترموستات از یک فنر و شیر هیدرولیکی برخوردار است که درصورت خرابی این قطعات، در روند کاری موتور اختلال ایجاد می‌شود. در این حالت تنها افزایش دمای کاری نشان‌دهنده خرابی این قطعه است و با تعویض ترموستات مشکل برطرف می‌شود. اما نوسان در دورموتور در پیشرانه‌های مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، تنها به‌دلیل خرابی سنسور دریچه‌گاز یا عدم‌کارکرد صحیح این قطعه الکترومکانیکی است و یکی از وظایف‌ سنسور دریچه‌گاز، نگه داشتن دور موتور در حد استاندارد و تنظیم کردن میزان باز بودن دریچه مکانیکی است.
از آنجا که سنسور دریچه‌گاز نیز نقش چشمگیری در فعالیت درست این بخش از موتور دارد، درصورت عدم‌توجه به‌نگهداری درست از موتورسیکلت و ارتباط آب با این قطعه الکترونیکی، می‌تواند در روند کاری سنسور دریچه‌گاز مشکل ایجاد کند. در این حالت باید ECU موتورسیکلت شما به‌دستگاه عیب‌یاب متصل و خطاهای مربوطه از حافظه آن پاک شود. پس از پاک کردن خطاهای مربوطه اگر همچنان خطا وجود داشته باشد، باید سنسور را تعویض کنید و در نظر داشته باشید که اگر در صورت تعویض سنسور، همچنان مشکل پابرجا باشد، باید در این حالت دریچه‌گاز نیز تعویض شود. از سوی دیگر سیستم جرقه‌زنی نیز در کارکرد موتور تاثیرگذار است. درنتیجه متعلقات این سیستم نیز باید بررسی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =