خودروهای سرقتی

گاه سوالاتی برای مالباخته‌ها پیش می‌آید که خودرو سرقتی‌شان به چه سرنوشتی دچار می‌شود؟ کارشناسان پلیس در پاسخ به این پرسش‌های رایج می‌گویند سرنوشت خودرو به‌سرقت‌رفته، بستگی به نوع خودرو دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،سرقت خودرو و موتورسیکلت بخش‌اعظم حجم دزدی‌های انجام‌شده در کشور را تشکیل می‌دهد. اخبار سرقت وسایل نقلیه موتوری همیشه جزو مطالب منعکس‌شده در رسانه‌های سراسری و محلی است. نیروی انتظامی نیز هرچند وقت یک‌بار با اجرای عملیات‌ ویژه تعداد زیادی از این وسایل‌نقلیه را کشف و ضبط می‌کند. اما این چرخه خلافکارانه همچنان ادامه دارد و هر روز که می‌گذرد، سارقان روش‌های جدیدتری را به‌کار می‌گیرند. بسیاری از این خودروها و موتورهای سرقتی عاقبت خوبی ندارند یا پیدا نمی‌شوند یا به‌دست اشرار و خلافکارها می‌افتند یا با قطعات خودروهای دیگر پیوند می‌خورند.

سرقت چندمنظوره
گاه سوالاتی برای مالباخته‌ها پیش می‌آید که خودرو سرقتی‌شان به چه سرنوشتی دچار می‌شود؟ کارشناسان پلیس در پاسخ به این پرسش‌های رایج می‌گویند سرنوشت خودرو به‌سرقت‌رفته، بستگی به نوع خودرو دارد. در برخی سرقت‌ها، دزدها به دنبال قطعات و لوازم خودرو هستند. ‌برخی سارقان نیز برای ارتکاب اعمال مجرمانه خودرو را سرقت می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال از آن برای انتقال موادمخدر، اموال مسروقه یا قاچاق استفاده و سپس آن را رها می‌کنند. یا اینکه به‌عنوان خودروهای شوتی، انتقال غیرقانونی اتباع دیگر کشورها، قاچاق سوخت، سرقت‌های بزرگ و سازمان‌یافته مانند سرقت از طلافروشی‌ها، بانک‌ها و صرافی‌ها از آنها استفاده می‌کنند.
گروهی دیگر این خودروها را در کارگاه‌های زیرزمینی و غیرمجاز اوراق و به اصطلاح لخت می‌کنند. این خودروها نیز معمولا بعد از یک تا سه‌ماه بعد از سرقت کشف می‌شوند اما نه مثل روز اول؛ یعنی لوازم و قطعات را باز و لاشه خودرو را رها می‌کنند. در برخی موارد حتی لاشه خودرو هم پیدا نمی‌شود. گروهی دیگر اقدام به دزدیدن لوازم بدنه و جانبی خودرو می‏کنند و این لوازم را به قیمتی بسیار پایین‏تر اما به‌صورت فوری به‌فروش می‌رسانند. یکی دیگر از ترفندهای سارقان خودرو، فرآیند سند نمره است که در اصطلاح به آن «دو تا یکی» نیز اطلاق می‌شود. سارق ابتدا با پرداخت بهای ناچیزی مبادرت به خرید یک خودرو تصادفی و لِه شده می‌کند. در ادامه خودرو دیگری را که از نظر مدل، رنگ و تیپ مشابه خودرو تصادفی است، سرقت کرده و ارکان (شماره‌های فنی) خودرو تصادفی خریداری‌شده را به خودرو مسروقه مشابه، منتقل می‌کند و مطابقت می‌دهد. در واقع پلاک‌های انتظامی، پلاکت‌های شاسی و مشخصات را با پرچ‌های غیرفابریک نصب و شماره‌های شاسی و موتور را با اقداماتی ازقبیل تعویض جوشکاری محل شاسی و تکه‌گذاری دستکوب می‌کنند، شماره‌های موتور و شاسی و... را روی خودرو مسروقه منتقل و درنهایت آن را با اسناد و هویت خودرو تصادفی به فروش می‌رسانند. خریدار نیز به‌سادگی فریب می‌خورد و خودرویی را می‌خرد که ازیک‌سو تنظیم سند رسمی آن به‌دلیل فقدان اصالت خودرو با مشکلات قانونی مواجه است و ازسوی‌دیگر مال مسروقه را تحصیل کرده و احتمال تحت تعقیب بودن وی نیز وجود دارد. از اواسط سال 1385 این موضوع موردتوجه پلیس آگاهی قرار گرفت. معاونت وقت مبارزه با سرقت اوایل سال 1386 اعلام کرد باتوجه به افزایش این نوع سرقت، بهدستور فرمانده نیروی انتظامی مقرر شد از این پس خودروهای تصادفی که بیش‌از 60درصد به آنها خسارت وارد شده باشد، در اختیار افسر کارشناس قرار می‌گیرد و مدارک مربوط ضمیمه پرونده می‌شود تا خودرو تصادفی غیرقابل استفاده و از چرخه وسایل نقلیه دایر خارج شود و مورد سوءاستفاده مجرمان قرار نگیرد. البته سارقان خلافکار در برخی موارد خودروهای مسروقه را به کشورهای همسایه ازجمله افغانستان، پاکستان و عراق می‌برند و در آنجا می‌فروشند یا اوراق می‌کنند. البته انتقال این خودروها به کشورهای مجاور بیشتر به قصد انجام کارهای مجرمانه در آن‌سوی مرز است تا اگر خودرو به‌دست پلیس آن کشورها افتاد، نشانی بر جای نماند.
بیشتر چه خودروهایی به سرقت می‌روند؟
آمار دقیقی از سرقت خودرو در ایران در دسترس نیست و اطلاعات آن در زمره اسناد محرمانه محسوب می‌شود. اما هر وقت کشفیاتی توسط پلیس انجام شود، خودروهای کشف‌شده ابتدا به پارکینگ منتقل و به مالباختگان نیز اعلام می‌شوند. با این حال به‌گفته کارشناسان انتظامی آمار سرقت خودرو در ایران درمقایسه‌با آمار متوسط جهانی پایین‌‏تر است. البته برخی کشورهای عربی همسایه آمار کمتری نسبت به ایران دارند که دلیل آن گران بودن خودرو در ایران نسبت‌به این کشورهاست، اما به طور کلی آمار سرقت خودرو در کشور در چند سال اخیر شیب کاهشی داشته است. اما این موضوع دلیل نمی‌شود از رعایت نکات ایمنی غافل شویم. توصیه پلیس به شهروندان این است که خودرویشان را حتی‌الامکان در پارکینگ بگذارند و درصورتی‌که پارکینگ در دسترس نبود، خودرو را به انواع تجهیزات بازدارنده مثل قفل‌فرمان، قفل پدال، دزدگیر باکیفیت، قفل مخفی و... مجهز کنند.
طبق شواهد و قرائن، حدود بخش‌اعظم سرقت‌ها مربوط به خودروهای داخلی است و بخشی نیز مربوط به خودروهای خارجی می‌شود. البته سرقت خودروهای خارجی مزیتی برای کسب منفعت سارقان ندارد. البته گاهی دیده می‌شود سارقان حرفه‌ای عمل کرده‌اند و کامپیوتر داخلی خودروهای مدل بالای خارجی را که چند میلیارد قیمت دارند، هک می‌کنند و آن را می‌دزدند. البته این موارد بسیار نادر است و به ندرت اتفاق می‌افتد.
توصیه پلیس به مردم این است اگر قصد خرید خودرو دست‌دوم دارند حتما به مراکز تعویض پلاک بروند. آنجا مشاوران و کارشناسان زبده پلیس به‌راحتی می‌توانند اصالت خودرو را تشخیص دهند و اعلام کنند خودرو سابقه سرقت دارد یا خیر. به‌هیچ‌عنوان به‌گفته‌های فروشنده‌ها و واسطه‌ها گوش ندهید. زیرا بسیاری از آنان می‌دانند وقتی به مراکز فک‌پلاک بروید؛ راز این ماجرا فاش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =