بازار خودرو

روز گذشته هم‌زمان با قرار گرفتن نرخ دلار در محدوده ۲۶‌ هزار و 400 تومان، قیمت بسیاری از خودروها سقوط کرد. نرخ دلار در ابتدای دی ماه ۳۰‌ هزار و ۱۰۰ تومان و در آغاز بهمن نیز در محدوده ۲۸‌ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت. 

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو در چند روز اخیر ریزش محسوسی را تجربه کرده است. اتفاقی که اگر آن را جدا از تمام مواردی مانند کاهش قیمت ارز، مذاکرات هسته‌ای و دیگر موارد بازار بدانیم می‌توان آن را اتفاقی روشن در آینده بازار خودرو دانست.
روز گذشته هم‌زمان با قرار گرفتن نرخ دلار در محدوده ۲۶‌ هزار و 400 تومان، قیمت بسیاری از خودروها سقوط کرد. نرخ دلار در ابتدای دی ماه ۳۰‌ هزار و ۱۰۰ تومان و در آغاز بهمن نیز در محدوده ۲۸‌ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت.
با این حال اما روز گذشته نرخ دلار به ۲۶‌ هزار و 400 تومان رسید که این اتفاق در روزهای اخیر منجر به‌ریزش قیمت خودروها به‌خصوص محصولات خارجی در بازار شده است. در یک گزارش میدانی بسیاری از نمایشگاه‌داران خودرو اظهار کردند که دیروز هم‌زمان با افت قیمت خودروها، فروشندگان زیادی برای فروش محصولات خود در بازار حضور پیدا کردند.
هرچند ترجیح بسیاری از عرضه‌کنندگان، فروش خودرو در آخرین ماه سال است، با این حال روند نزولی نرخ ارز، آن‌ها را به‌تکاپو انداخته تا زودتر از اسفندماه نسبت به‌عرضه خودرو خود در بازار اقدام کنند.
درشرایط فعلی بازار که قیمت خودروهای داخلی و خارجی با ریزش مواجه شده‌اند، «دنیای‌خودرو» 10 مدل خودرو پرفروش و محبوب بازار را زیر ذره‌بین خود برده است تا قیمت قبل و بعد از کاهش نرخ آن‌ها را در بازار آزاد بررسی کند. از این رو پنج مدل خودرو داخلی و پنج مدل وارداتی بازار که در بین خریداران از نظر فروش و امکانات رفاهی بیشترین محبوبیت را دارند، مورد بررسی قرار گرفته است. خودرو اولی که در زمان افزایش نرخ ارز بیشترین سر و صدا را در بازار آزاد به‌پا کرد پراید 111 بود.
خودرویی که در زمان افزایش قیمت چیزی نمانده بود که رکوردشکنی کند و به 200 میلیون‌تومان برسد. این خودرو در دوازدهم بهمن‌ماه به‌بالاترین قیمت خود یعنی 192 میلیون‌تومان رسید؛ اما درست یک هفته بعد یعنی در 19 بهمن‌ این مدل با افت بهای پنج‌میلیون‌تومانی مواجه شد و به‌قیمت 187 میلیون‌تومان در بازار رسید.
پراید 131 نیز شرایطی مشابه را در بازار آزاد در چند روز اخیر تجربه کرده است و قیمت 175 میلیون‌تومانی این خودرو درتاریخ دوازدهم بهمن‌ماه که به‌اوج خود رسیده بود، در 19 بهمن با افت چهارمیلیون‌تومانی به 171 میلیون‌تومان رسید. این درحالی است که دو خودرو پراید 111 و پراید 131 از سال 1399 به‌دلیل توقف تولید، از سمت شرکت سایپا عرضه نمی‌شوند و تنها در بازار آزاد معامله می‌شوند. پژو پارس سال یکی دیگر از خودروهای پرطرفدار بازار است که در زمان مشابه با قیمت 281 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری می‌شد و درحال حاضر بهایی معادل 278 میلیون‌تومان دارد.
همچنین پژو 206 تیپ 2 نیز قیمتی حدود 270 میلیون‌تومان داشت؛ اما درحال حاضر قیمت آن حدود 267 میلیون‌تومان در بازار اعلام می‌شود.
البته پژو 206 تیپ 2 جزو معدودخودروهایی است که درچند روز اخیر به‌دلیل این‌که طرفداران زیادی دارد، کاهش قیمت زیادی را تجربه نکرده است. همچنین دنا پلاس نیز در زمان اوج قیمت‌ها با بهایی حدود 418 تا 420 میلیون‌تومان در بازار خرید و فروش می‌شد؛ اما درحال حاضر و با کاهش قیمت‌ها، بهایی حدود 413 میلیون‌تومان دارد.
دربخش خودروهای وارداتی اما تغییرات قیمتی بیشتر به‌چشم می‌آید و کاملا محسوس‌ است. یکی از خودروهای وارداتی که در بازار از محبوبیت بالایی برخوردار است و زیر ذره‌بین «دنیای‌خودرو» قرار گرفته، هیوندای توسان ix35 است.
هیوندای توسان ix35 مدل 2018 در بازه زمانی یک هفته گذشته قیمتی حدود دومیلیارد و 100 میلیون‌تومان داشت که درحال حاضر حدود دومیلیارد و 45 میلیون‌تومان توسط نمایشگاه‌داران قیمت‌گذاری می‌شود.
هیوندای سانتافه دیگر کره‌ای بازار است که جزو محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار کشور محسوب می‌شود و این خودرو در هفته گذشته بهایی حدود دومیلیارد و 940 میلیون‌تومان داشت و درحال حاضر حدود دومیلیارد و 930 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری می‌شود. خودرو تویوتا راو 4 مدل 2018 نیز که در روزهای اوج قیمت به سه‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان رسیده بود، درحال حاضر با افت قیمت محسوسی حدود سه‌میلیارد و 70 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری می‌شود. فول‌ترین مدل ب‌ام‌و 530i مدل 2018 تا هفته گذشته با قیمت شش‌میلیارد در بازار قیمت‌گذاری می‌شد که درحال حاضر با قیمت پنج‌میلیارد و 730 میلیون‌تومان از سمت نمایشگاه‌داران قیمت‌گذاری می‌شود. خودرو لکسوس RX200 fsport یکی دیگر از خودروهای با کیفیت و پرطرفدار ژاپنی در بازار کشور محسوب می‌شود که افزایش قیمت زیادی را در روزهای اوج خود دیده است. این خودرو روزهای اوج خود را با قیمت هفت‌میلیارد و 200 میلیون‌تومان سپری کرده است و درحال حاضر با کاهش قیمت در بازار قیمتی حدود هفت‌میلیارد و 140 میلیون‌تومان دارد.
درحال حاضر نمایشگاه‌داران خودرو اذعان دارند که متقاضی برای خودروهای عرضه‌شده دربازار به‌کمترین حد خود رسیده و مشتریان با فرض ادامه روند کاهشی نرخ ارز درانتظار کاهش بیشتر قیمت خودروها هستند. آنچه مشخص است بیشتر فروشندگان، خودرو را به‌عنوان کالای سرمایه‌ای حفظ کرده‌اند تا در فرصت مناسب اقدام به‌فروش آن کنند و این درشرایطی است که با کاهش نرخ ارز و با فرض تداوم روند نزولی آن، حالا برخی دست از کسب سود بیشتر برداشته و اقدام به‌فروش محصولات خود کرده‌اند.
براین اساس با توجه به‌روند مذاکرات برجامی و اظهار خوش‌بینی طرفین به‌حصول توافق، نرخ ارز از ابتدای بهمن کاهشی شد و دیروز با نرخ ۲۶‌ هزار و 400 تومان به‌کف رسید.
این موضوع حالا فروشندگان و واسطه‌گران بازار خودرو را نیز به‌تکاپو انداخته است. چراکه آن‌ها نیز با واهمه از افت بیشتر نرخ ارز از کسب سود بیشتر چشم‌پوشی کرده و در بازار حضور یافتند. طی سه‌سال گذشته هم‌زمان با اوج‌گیری تحریم‌های بین‌المللی، قیمت خودرو در بازار تحت‌تاثیر نرخ ارز قرار گرفت.
این درشرایطی است که در برخی مقاطع با اوج‌گیری نرخ ارز، قیمت خودرو حتی از ارز نیز سبقت گرفته بود. در این زمینه برخی نمایشگاه‌داران در کنار نوسان نرخ ارز به‌وعده‌های وزیر صمت و خودروسازان مبنی بر عرضه بیشتر خودرو نیز اشاره و تاکید دارند که براساس وعده وزیر صمت ۲۶‌ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال راهی بازار خواهد شد که اگر این موضوع تحقق پیدا کند، به‌طور حتم ریزش قیمت‌ها در خودروهای داخلی و مونتاژی بیشتر خواهد شد.
بررسی میدانی بازار توسط «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد که درحال حاضر قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی از دو تا ۱۲‌ میلیون‌تومان کاهش یافته است. خودروهای وارداتی نیز از 20 تا 60 میلیون‌تومان در بازار کاهش قیمت داشته‌اند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    تا واردات آزاد نشود هیچ کاهش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد حتی اگر دلار ۱۲۰۰ تومان شود در صورت آزاد شدن واردات حتی با نرخ تعرفه فعلی و نه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی قیمت خودرو خارجی ۳۰ درصد افت میکند و خودروی ۳ میلیاردی به ۲ میلیارد تومان کاهش پیدا خواهد کرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

آخرین اخبار