BYD

کمپانی BYD بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی چین از اتوبوس مدرسه‌ای جدید تمام‌الکتریکی نوع A خود در ایالات‌متحده رونمایی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،کمپانی BYD بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی چین از اتوبوس مدرسه‌ای جدید تمام‌الکتریکی نوع A خود در ایالات‌متحده رونمایی کرد. قبلا نیز این خودروسازی از مدل‌ الکتریکی دیگری برای مدارس آمریکای شمالی رونمایی کرده بود. این اتوبوس‌ها علاوه‌بر ویژگی‌های مشترک با سایر خودروهای الکتریکی مانند کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری، این امکان را دارند که روزها برق موردنیاز کلاس‌های درس را تامین کنند. بی‌وای‌دی در این اتوبوس‌ها از باتری‌های فسفات آهن لیتیوم-یونی خود بهره می‌برد و مدعی است آنها «ایمن‌ترین و قابل‌اطمینان‌ترین باتری‌ها در صنعت خودروهای الکتریکی» هستند. این شرکت زمانی تصمیم گرفت وارد بازار اتوبوس‌های مدرسه شود که دولت ایالات‌متحده، اولویت خود را برقی کردن اتوبوس‌های مدرسه اعلام کرده، ایالت کبک کانادا نیز اخیرا متعهد شده‌ است تا سال ۲۰۳۰ اکثر اتوبوس‌های مدارس برقی باشند.

اتوبوس‌های الکتریکی مدرسه، برق‌رسانی می‌کنند
اتوبوس نوع A شرکت بی‌وای‌دی چین به‌عنوان اتوبوس مدرسه در آمریکا رونمایی شد. این اتوبوس به شبکه V2G مجهز است؛ این فناوری امکانی را فراهم می‌آورد تا هنگام توقف وسیله‌نقلیه به‌عنوان منبع ذخیره انرژی مورداستفاده قرار بگیرد و برق موردنیاز کلاس درس را آماده کند. این ویژگی‌ منحصربه‌فرد به‌ویژه در شهرهایی که امکان قطع برق بر اثر توفان و سیلاب وجود دارد، می‌تواند مانع از تعطیلی کلاس‌های درس شود. شرکت بی‌وای‌دی پیش از این نیز از اتوبوس‌ برقی دیگری موسوم به تایپ D مختص مدارس آمریکای‌شمالی رونمایی کرده بود. این اتوبوس که در نیمه‌دوم سال گذشته میلادی رونمایی شد، مانند تایپ A می‌تواند وظیفه برق‌رسانی را انجام دهد.
بی‌وای‌دی تایپ A و D با ظرفیت‌ها و بردهای مختلف
بی‌وای‌دی نوع A می‌تواند تا 30دانش‌آموز را جابه‌جا کند. اتوبوس باتری‌دار تایپ A با سه طول مختلف 8.1 متر، 7.45 متر و 7 متر در دسترس خواهد بود که آن را برای مسیرهایی با دانش‌آموز کمتر مناسب می‌کند. مانند خودرو نوع D، تیپ A می‌تواند به بالابر ADA مجهز شود که قابلیت جابه‌جایی تا 362 کیلوگرم را دارد و به آن اجازه می‌دهد دانش‌آموزان دارای معلولیت را حمل کند. نوع A در مقایسه با اتوبوس نوع D بزرگ‌تر است و برد رانندگی کمتری دارد، این دو به ترتیب 225 و 250 کیلومتر را با هر بار شارژ طی می‌کنند. اتوبوس نوع D نیز با دو طول 10.7 و 12.1 در دسترس است و گنجایش 84دانش‌آموز را دارد. این اتوبوس دارای دو موتوربرقی و یک باتری فسفات آهن لیتیوم است و گفته می‌شود با هر بار شارژ کامل می‌تواند ۲۴۹کیلومتر مسافت را طی کند. اتوبوس مدرسه برقی Type D دارای قابلیت شارژ دو طرفه است. این اتوبوس مانند همتای خود این امکان را دارد که شب‌ها و در زمان‌هایی که مصرف برق کمتر است به آرامی شارژ شود. بی‌وای‌دی هنوز ظرفیت باتری لیتیوم-یونی موجود در این خودرو را فاش نکرده اما باتری این خودرو را «ایمن‌ترین و قابل اطمینان‌ترین باتری در صنعت خودروهای الکتریکی» نامیده است.

کاهش هزینه سوخت و نگهداری ناوگان مدارس

به‌گفته این شرکت، اتوبوس‌های الکتریکی مدرسه بی‌وای‌دی در هر دو نوع می‌توانند هزینه سوخت را تا 60درصد درمقایسه‌با خودروهای دیزلی کاهش دهند. این در حالی است که هزینه‌های تعمیر و نگهداری در ناوگان مدارس را هم می‌توان تا 60درصد کاهش داد زیرا اتوبوس برقی باتری‌دار، قطعات متحرک کمتر و لرزش کمتری دارد که این امر نیاز خودرو به تعمیرات را کاهش می‌دهد. بی‌وای‌دی دو نوع راه‌حل شارژ را برای رفع نیاز مشتریان مختلف ارائه می‌دهد؛ شارژ سریع 150کیلوواتی DC برای قدرت و کارایی شارژ بالا و شارژ تک‌فاز 19.2کیلوواتی. وقتی صحبت از شارژ شد، قابلیت شارژ خودرو به شبکه نوع A یکی از نکات برجسته آن است.

ایمنی؛ اولویت طراحی اتوبوس‌های مدرسه بی‌وای‌دی

برای آنکه این اتوبوس‌های مدرسه تا جای ممکن ایمن باشند، این شرکت چینی سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم نظارتی ۳۶۰درجه برای عابران و دوچرخه‌سواران در مجاورت خودرو، سیستم جلوگیری از برخورد و ... را روی آن نصب کرده است. علاوه‌بر این، گفته می‌شود سیستمی در این اتوبوس وجود دارد که خودروهای درحال نزدیک شدن را تشخیص می‌دهد و به دانش‌آموزانی که درحال خروج از اتوبوس هستند، اعلام می‌کند می‌توانند از خیابان عبور کنند یا خیر. ساموئل کانگ، رئیس بخش راهکارهای فناوری بی‌وای‌دی می‌گوید: «ایمنی در طراحی اتوبوس مدرسه ابتدایی با ویژگی‌های استاندارد ازجمله بدنه فولاد با استحکام بالا، کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم ترمز الکترونیکی برای اطمینان از توزیع یکنواخت نیروی ترمز، اولویت اصلی طراحی آن‌ها بوده است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =