بازار خودرو

طی چند روز اخیر  در پی خبرهای خوش مخابره‌شده از مذاکرات وین و همچنین کاهش نرخ ارز، در بازار خودرو نیز با افت بهای محصولات داخلی و خارجی مواجه شدیم اما کارشناسان معتقدند این افت قیمت‌ها متناسب با رشد نرخ خودروها طی شش ماه اخیر نیست و قیمت‌ها باید بیشتر از اینها در بازار کاهش پیدا کند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،طی چند روز اخیر در پی خبرهای خوش مخابره‌شده از مذاکرات وین و همچنین کاهش نرخ ارز، در بازار خودرو نیز با افت بهای محصولات داخلی و خارجی مواجه شدیم اما کارشناسان معتقدند این افت قیمت‌ها متناسب با رشد نرخ خودروها طی شش ماه اخیر نیست و قیمت‌ها باید بیشتر از اینها در بازار کاهش پیدا کند.
به‌عنوان مثال امروز قیمت سمند ال‌ایکس از ۲۵۹ میلیون‌تومان هفته گذشته به ۲۴۹ میلیون‌تومان افت کرده که در برابر جهش نرخ این محصول این افت قیمت چندان محسوس نیست.
درواقع آثار روانی ناشی از اخبار مثبت رسیده از مذاکرات هسته‌ای، تنها مختص بازارهای سرمایه‌ای مانند ارز یا سکه و طلا نبوده است.
درحالی که بهای دلار از کانال ۲۷ هزارتومان به‌کانال ۲۶ هزارتومان سقوط کرده، اما شواهد نشان می‌دهد قیمت خودرو به‌رغم نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال آن‌طور که باید واقعی نشده و هنوزمشتریان واقعی را در انتظار نوسانات بیشتر نگه داشته است. البته به‌دلیل رشد انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ ارز و در پی آن قیمت خودرو به‌واسطه توافقات هسته‌ای، خریدوفروش چندانی در این بخش شکل نمی‌گیرد و خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت ارز هستند. این درحالی است که رئیس انجمن صنایع‌همگن نیرومحرکه چندی پیش اعلام کرده بود هرچند که سیگنال‌های مثبتی از مذاکرات ارسال شده اما هنوز نمی‌توان تحلیل دقیقی از این موضوع داشت و هنوز تا دستیابی به‌نتیجه نهایی، به‌زمان نیاز داریم. درعین حال محمدرضا نجفی‌منش معتقد است کلیه کالاها در کشور از جمله خودرو تابعی از نرخ دلار است؛ حتی درمورد اقلام خوراکی هم مساله نرخ دلار تاثیرگذار است.
درحال حاضر برخی کارشناسان بازار معتقدند متاسفانه تنها موضوعی که چندان با نرخ دلار هماهنگی ندارد، نرخ دستمزدهاست و چه‌بخواهیم و چه‌نخواهیم به جزء دستمزدها سایر هزینه‌ها از نرخ دلار تبعیت می‌کنند. درعین حال این قضیه تنها مختص بالا رفتن نرخ ارز است و در زمان افت بهای دلار شاهد تغییر و تحول چندانی در قیمت اقلام مصرفی نیستیم!
هرچند درحال حاضر خودروسازان با فشار زیادی مواجه‌اند و سود ساخت خودرو مستقیم به‌جیب دلالان در بازار آزاد می‌رود و باید این مساله مورد توجه و بررسی بیشتر مسئولان حوزه نظارت بر بازار خودرو قرار بگیرد. از طرفی باید گفت درحال حاضر گزارش دقیقی از دور جدید مذاکرات برجام منتشر نشده است؛ اما تحلیل‌های زیادی از نشست‌های وین مطرح می‌شود و شایعات نیز پیرامون این مساله زیاد است. مسلما اگر مذاکرات وین به‌سرانجام برسد و به‌نوعی تحریم‌ها رفع و منابع مالی خارج از کشور آزاد شود و وضعیت به‌گونه‌ای پیش برود که معاملات ایران با کشورهای دیگر به‌روال عادی بازگردد، می‌توان به‌بازار خودرو نیز بیش از گذشته امیدوار بود.
هم‌اکنون برخی کارشناسان درباره قیمت مواداولیه مورد نیاز خودروسازان معتقدند که اگر روال مربوط به‌مذاکرات وین همچنان مثبت باشد، بین پنج تا ۱۵ درصد قیمت مواداولیه و قطعات خودرو ارزان‌تر از قبل خواهد شد؛ زیرا این میزان افزایش قیمت تنها ناشی از فعالیت واسطه‌ها در این بازار به‌واسطه وجود تحریم است.
درواقع در این صورت می‌توان به‌راحتی به‌جای پرداخت‌های نقدی از ال‌سی و سوئیفت خارجی استفاده کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که خودروسازان خارجی مانند رنو و پژو نیز که به‌دلیل مساله تحریم‌ها به‌ناچار از ایران کوچ کرده‌اند مجددا برای سرمایه‌گذاری‌های جدید وارد کشور شوند و ساخت خودروهایی را که به‌صورت مشترک در دست تولید بود از سر بگیرند.
درصورتی که این شرایط فراهم شود قیمت خودروهای خارجی که بی‌جهت بالا رفته است، مجددا کاهش می‌یابد و نرخ بازار درمجموع با افت قیمت خوبی همراه می‌شود. اما نباید انتظار داشت که قیمت خودرو از طرف خودروسازان نیز افت کند؛ چرا که خودروسازان همچنان در ضرر و زیان هستند. البته شاید در آن زمان و بعد از برداشته شدن تحریم‌ها بتوانند با قیمت کمتری قطعات و مواداولیه خود را تهیه کنند. البته درحال حاضر باید دید با توجه به‌قطع همکاری رنو و پژو با ایران چقدر می‌توان به‌همکاری مجدد با آن‌ها امیدوار بود. درحال حاضر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اقتصاد دنیا در دست آمریکاست و مسلما خودروسازی رنو دربازار آمریکا تا ۳۰ درصد بیشتر از بازار ایران منفعت کسب می‌کند. آمریکا در زمان تحریم‌های ایران با فشار به‌این خودروسازی‌ها و مطرح کردن این موضوع که اگر با ایران همکاری کنند، بازار این کشور را از دست خواهند داد، سبب شد آن‌ها بازار ایران را ترک کنند.
درعین حال تعداد فروشندگان خودرو با نزدیک شدن به‌فرجام برجام و احتمال سقوط نرخ ارز در پی حصول توافقات احتمالی چشمگیر است و همان‌طور که گفته شد خریداران خودرو نیز با امید افت بیشتر نرخ ارز از خرید خودرو اجتناب می‌کنند که این عوامل به‌خودی خود به‌رکود بازار در این بخش درآخرین ماه سال دامن می‌زند. هرچند که به‌واسطه قرار گرفتن در آستانه شب عید، فروشندگان نیز قیمت خودرو را چندان کاهش نمی‎‌دهند. برخی نمایشگاه‌داران هم از این فرصت استفاده می‌کنند و خودروهای فروشندگان را می‌خرند.
این درحالی است که برای خودروهای خریداری‌شده توسط نمایشگاه‌داران نیز تقاضای چندانی وجود ندارد. البته آن دسته از مشتریان که متقاضی خرید خودرو برای استفاده در ایام تعطیلات هستند، به‌نوسانات بازار اعتنایی نمی‌کنند که البته تعدادشان بسیار اندک است.
اما شرایط بازار خودرو امسال هم مانند سال‌های قبل است و این درحالی است که در دو سال اخیر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا نمایشگاه‌داران شب عید نداشته‌اند و امسال نیز ظاهرا این قشر با این مساله دست‌به‌گریبان است. درنهایت بسیاری معتقدند خبرهای خوب برجامی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار خودرو داشته باشد و این از اهمیت این مذاکرات حکایت دارد.
به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» در مهم‌ترین معاملات روز گذشته خودروهای تولید داخل از شرکت ایران‌خودرو درمدل‌های 1400 خودرو سمند LX داشبورد جدید، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو پارس سال، پژو پارس TU5، پژو 207 دنده‌ای، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، دنا پلاس توربو اتومات، تارای دنده‌ای و تارای اتومات هستند که به‌ترتیب با قیمت 271، 277، 311، 272، 301، 277، 336، 355، 363، 542، 267، 271، 367، 414، 472، 488، 404 و 578 میلیون‌تومان معامله شدند و پژو 206 تیپ 5 و رانا LX مدل 99 به‌ترتیب 325 و 243 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.
همچنین در معاملات روز گذشته بازار در خودروهای شرکت سایپا، پراید 111 و 131 مدل 99 به‌ترتیب با قیمت 186 و 170 میلیون‌تومان، پراید 132 مدل 98 با قیمت 162 میلیون‌تومان و درمدل‌های 1400 این گروه خودروسازی تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات، و شاهین با سند آزاد به‌ترتیب با قیمت 179، 196، 184، 208، 197، 218، 193، 199، 200، 283 و 344 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

آخرین اخبار